۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83237798
T T
۰ نفر

دستاني كه گره مي‌گشايند

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83237798
دستاني كه گره مي‌گشايند

روزنامه همدان پيام در ياداشتي با عنوان «دستاني كه گره مي‌گشايند» به موضوع توجه به نيازمندان و شركت در جشن نيكوكاري پرداخته است.

در اين مطلب كه به قلم «سمانه جهانگيري عرش» منتشر شده، آمده است: انسانها همانند حلقه‌هاي يك زنجيرند كه حيات و پايداري آنها در گرو پيوستگي و وابستگي به يكديگر است. به همين منظور در فرهنگ بشري؛ نوعدوستي و احسان به ديگران جايگاهي خاص دارد.
اديان الهي نيز كه بر ارزشهاي فطري بشر استوارند، به اين امر توجه بسياري نموده‌اند و پيامبران كه خود در راس هدايتگران و مصلحان جوامع بشري بوده‌اند ، نقش مهمي در تقويت اين روحيه داشته‌اند . احسان و نيكوكاري، يكي از شاخه‌هاي مهم اخلاق اجتماعي است كه سرچشمه همه نيكي‌ها به شمار مي‌رود.
ايامِ نزديك به عيد نوروز ، روزهاي خاص و پر از شور و نشاط براي هر ايراني است و هر فردي تلاش مي‌كند تا بتواند براي سال جديد لباس، وسايل و آنچه را كه اطرافش است، نو و زيبا كند. به همين دليل افراد به بازارها و مراكز تجاري مي‌روند تا بتوانند نيازهاي خود را خريداري كنند. اما در اين بين برخي از قشرهاي جامعه هستند كه از درآمد پاييني برخوردارند و نمي‌توانند آن طور كه بايد، نيازهاي خود را برطرف كنند. از اينرو در آستانه عيد، اگر چه هر كس دغدغه‌هاي خود را براي ورود به سال جديد دارد، با اين حال ديگران را از ياد نبرده و سهمي را براي كمك به نيازمندان در نظر مي گيرد.
مردم مسلمان ايران به طور خود جوش، به آشنايان نيازمند كمك و آنان را براي شروع سالي جديد همراهي مي كنند. افرادي نيز از طريق موسسه‌هاي خيريه، بويژه كميته امداد امام خميني (ره) به مستمندان و نيازمندان ياري مي‌رسانند. كميته امداد امام خميني يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي است كه به فرمان امام خميني (ره) در اوايل انقلاب اسلامي ايران تشكيل شده و تاكنون در رفع احتياجات نيازمندان و توانمندسازي آنان اقدامات مناسبي انجام داده است. اين نهاد خيريه در كشورهاي ديگر نيز به افراد محتاج و بي پناه خدمات قابل توجهي كرده است.
كميته امداد امام خميني (ره) در آستانه عيد نوروز كه بيشتر افراد جامعه در تكاپوي خريد مايحتاج و لوازم زندگي مانند لباس، كفش، لوازم منزل، آجيل و شيريني هستند، با برپايي 'جشن نيكوكاري' از مردم مي‌خواهد كه از لابه لاي خريدهاي خود سهم نيازمندان را كنار بگذارند و هدايايي براي رفع نيازهاي محرومان اهدا كنند.
بي‌شك كمك كردن به يتيمان يكي از زيباترين سنت‌هاي الهي است و روزهاي نزديك به عيد بهانه و فرصت بسيار خوبي براي احياي اين سنت الهي و انساني است. روزهايي كه مي‌توان با كوچكترين احسان و نيكي، لبخند بهاري را بر لب يتيمان نشاند و به انتظار چشم‌هاي نيازمندان، با دادن هديه و يا مبلغي پول، پايان داد.

*فعاليت 1754 پايگاه جشن نيكوكاري در همدان
جشن نيكوكاري امسال با شعار «عيدي براي همه» با هدف جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي براي نيازمندان برگزار شده است.
امسال يك‌هزار و 505 پايگاه در مدارس، 63 پايگاه در ميدان‌ها به‌ صورت ثابت و سيار، 165 پايگاه در مساجد و بسيج و 21 مركز نيكوكاري براي دريافت كمك‌هاي هم‌وطنان خير و نيكوكار استان همدان برپا شده‌اند كه روز پنجشنبه اين پايگاه‌ها در ميدان اصلي و ساير ميادين شلوغ همدان محل جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي بود.
سري به ميادين سطح شهر مي‌زنيم، هر چند كمك‌هاي مردمي امسال نسبت به سال‌هاي گذشته با توجه مباحث اقتصادي كم‌رنگ به نظر مي‌رسيد اما با نگاهي به پايگاه‌هاي ميادين همچنان شاهد كمك‌هاي مردم نوعدوست استان به نيازمندان بوديم چنانچه بسياري از كمك‌ها در قالب اجناس و هداياي غيرنقدي به اين پايگاه‌ها ارائه مي‌شد.
شور و شوق كمك به نيازمندان در اين پايگاه‌ها وصف ناشدني است آنان كه به قولي دستشان به دهانشان مي‌رسد در اين فرصت پيش آمده براي انجام كار خير كمك‌هاي خود را به اين مراكز رسانده‌اند.
مادري كه به همراه فرزند خويش به پايگاه كميته امداد ميدان امام (ره) مراجعه كرده بود در گفتگويي اظهار داشت: هر چند به دليل مشكلات مالي خودمان در تامين مخارج خانواده مانده‌ايم اما در هر حال بايد به فكر نيازمنداني كه وضعشان بدتر از ما هست نيز باشيم و نسبت به وضعيت خودمان شكرگزار باشيم.
وي گفت: كودكم را به همراه خودم آورده‌ام تا اين سنت حسنه را ياد بگيرد و انشاءا... در آينده ياريگر ديگران باشد.
پيرمردي نيز پس از انداختن مبلغي پول در صندوق صدقات گفت: كمك به نيازمندان از وظايف اصلي ماست و ما بايد آن را جزء واجبات بدانيم.
وي ادامه داد: من سال گذشته قرار بود كه به مرقد مطهر امام حسين (ع) بروم اما با توجه به اينكه يك بار به اين سفر معنوي رفته بودم ترجيح دادم پول آن را جمع‌آوري كرده و به نيازمندان كشور خودم هديه كنم كه قسمتي از آن را به زلزله‌زدگان و قسمتي را به نيازمندان استان خودم اختصاص دادم.
خانمي هم پس از كمك غيرنقدي خود به پايگاهي واقع در ايستگاه عباس‌آباد گفت: متأسفانه در كشور ما هستند كساني كه پول مورد نياز براي تأمين زندگي خود و خانواده را دارند اما حاضر نمي‌شوند به ديگران كمك كنند در حالي كه اگر از مخارج مازاد خود بزنند و آن را صرف كمك به ديگران كنند در كشور ما فرد مستضعفي وجود نخواهد داشت.
وي ادامه داد : انتظار مي‌رود در اين برهه كه همه مردم با مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كنند مديران استان و كشور همت كنند و مبلغي از حقوق خود را به حساب كميته امداد بريزند.
پسر نوجواني هم گفت: ميخواستم براي عيد امسالم كت و شلواري نو بخرم اما با ديدن يك برنامه در تلويزيون ترجيح داد، پول انرا صرف كمك به نيازمندان كنم تا انشااله با اين كمك خدا هم مرا كمك كند تا در كنكور سال آتي قبول شوم.
خانمي هم كه از كنار چادر كمك‌هاي مردمي رد مي‌شد گفت: خودم به دليل بي‌سرپرست بودن پول مورد نياز براي كمك به ديگران را ندارم اما هميشه سعي مي‌كنم مردم را به كار خير دعوت كنم چنانچه سال گذشته براي دو دختر دم بخت جهيزيه تهيه كرديم.
احسان و مردمداري، اخلاق زيبنده مسلماني است كه مي‌خواهد از الگوهاي ديني و ارزش‌هاي مكتبي الهام بگيرد و زندگي اسلامي را به وجود آورد. مردم، به ويژه گرفتاران و دردمندان، نيازمند رسيدگي و كمك‌اند. پي گيري گرفتاري‌ها و مشكلات ديگران و تلاش در برطرف ساختن آنها، درهاي بهشت و رحمت الهي را به روي انسان مي‌گشايد. سخاوت درخت باروري است كه نهال آن در بهشت كاشته شده و شاخه‌هاي آن در دنيا پراكنده است و هر كس به شاخه‌اي از اين درخت تمسك جويد، آن شاخه او را به بهشت خواهد برد.

*بياييد عيد را براي همگان عيد كنيم
در هر حال كمك به هموطنان و فقرا فقط مربوط به اين يكي دو روز نيست بلكه هر روز كه سپري مي‌شود بايد به فكر آنان باشيم چرا كه در شرايط بحراني لحظه به لحظه زندگي براي آنان سخت‌تر مي‌شود.
بايد هر جا مسكيني را سراغ ديديم دست او را بگيريم و نگذاريم فقر او را به ورطه نابودي بكشاند چرا كه فقر دروازه ورود به گناه است.
9904/2090