۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۲۷
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 83745930
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هنرمندان آذربایجان‌غربی ۶۸ نمایش را به روی صحنه بردند

مهاباد- ایرنا- رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی گفت: سال گذشته ۶۸ نمایش صحنه‌ای و خیابانی در شهرهای مختلف این استان به روی صحنه رفت.

امید خاکپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۴۶ اثر در بخش صحنه‌ای و ۲۲ اثر نیز در بخش خیابانی بوده که در همه شهرهای این استان به نمایش گذاشته شده و تعدادی زیادی از آنها به جشنواره‌های بین‌المللی خارج و داخل کشور، جشنوارهای ملی و منطقه‌ای و استانی راه یافته و موفق به کسب جوایز نیز شده‌اند.

وی ادامه داد: راهیابی نمایش «بهم میرسیم» به کارگردانی رسول بانگین به جشنواره بین‌المللی منودرام عراق و فستیوال ترکیه از شهر ارومیه، حضور نمایش «مال به کول» و «سرود صدهزار افیلیای عاشق» به کارگردانی امید خاک‌پور به جشنواره بین‌المللی آمد و تئاتر (SOLO) در کشور ترکیه از مهاباد، حضور نمایش «چند روایت نامعتر از آنچه نمی‌بینیم» به کارگردان کریم علیخواه در سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ارومیه، راهیابی نمایش «ساد» به کارگردانی یوسف مولودی به پانزدهمین جشنواری سراسری مهرکاشان از ارومیه هم از جمله آثار راه یافته به مراحل ملی و جشنواره‌های بین‌المللی هستند.

وی با بیان اینکه انجمن هنرهای نمایشی استان سال موفقی را تجربه کرد افزود: راهیابی نمایش‌های «افسانه ببر» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمی و (کابوس مورچه‌ها) به‌ کارگردانی حامد اسماعیل‌وند به شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کوردی سقز از مهاباد، حضور نمایش «الف آه می‌کشد» به کارگردانی افشین ناصری به یازدهمین جشنواره ملی خیابانی مرصاد از بوکان و راهیابی نمایش «زبان کوهستان» به کارگردانی رحیم عبدالرحیم زاده به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از بوکان از دیگر نمایش‌های موفق استان در طول یک سال گذشته بودند.

رییس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی گفت: در سال گذشته ۹ ورکشاپ (کارگاه) تخصصی و آموزشی در سطح استان برگزار شده که ورکشاپ تخصصی نمایش خلاق و کودک و نوجوان در ارومیه، آموزش بازیگری دوره مقدماتی تربیت (بدن، بیان، حس) در مهاباد، جلسات هفتگی آموزشی نمایشنامه‌خوانی، کلاس‌های آموزش مبانی بازیگری در بوکان، کلاس آموزش بازیگری دوره‌ی مقدماتی در تکاب و کارگاه علمی تئاتر خلاق در سطح استانی و در مرکز استان از جمله آنهاست.

«خاکپور» اضافه کرد: برگزاری مراسم روز جهانی تئاتر ( روز ملی هنرهای نمایشی ایران) در هفتم فروردین ۹۸ با حضور دکتر «قطب‌الدین صادقی» و پیشکسوتان، اساتید و هنرمندان شهرستان و استان در شهرستان مهاباد همچنین برگزاری نمایشگاه کاریکاتور ( پرتره پیشکسوتان تئاتر استان) در آبان ۹۸ در شهرستان ارومیه از دیگر برنامه‌های این انجمن در سال گذشته بود.

وی در ادامه ضمن تقدیر از تلاش فعالان حوزه هنرهای نمایشی استان گفت: اهدای لوح تقدیر به کارگردان‌های سطح استان که در تولید آثار صحنه‌ای تلاش کرده‌اند و تقدیر از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر استان در اختتامیه‌ سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان از دیگر اقدامات این انجمن در راستای ارج نهادن به تلاش هنرمندان این حوزه بوده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته در مجموع ۳۵۰ میلیون ریال به حساب انجمن واریز شد که ۱۵۰ میلیون ریال بابت برگزاری جشنواره استانی و ۲۰۰ میلیون ریال نیز بابت حمایت‌های اجرای عمومی هزینه شده است.

وی کمبود و مشکلات زیرساختی، آموزشی و امکانات در مجتمع‌های ‌فرهنگی هنری و نبود حمایت‌های مالی را بزرگترین دغدغه هنرمندان استان دانست و اعلام کرد: انجمن هنرهای نمایشی استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، هنرمندان و دفاتر شهرستانی سالی فعال، شکوفا و پر افتخار را پشت سر گذاشت.

انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی هم‌اکنون در شهرستان‌های ارومیه، خوی، میاندوآب، ماکو، پیرانشهر نقده، تکاب، مهاباد و بوکان فعالیت دارد؛ ۲۳ گروه نمایشی ثبت شده رسمی در آذربایجان‌غربی و ۱۰ انجمن هنرهای نمایشی در این استان وجود دارد که از این میان ارومیه با هشت گروه، خوی با پنج و مهاباد با چهار گروه به ترتیب بیشترین گروه‌های نمایشی را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha