به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در جلسه هزار و پنجم شورای عالی آموزش و پرورش، با تبیین مواضع وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم در مورد شورای عالی، نقش و جایگاه راهبردی و مورد انتظار از آن در اجرای اسناد تحولی و با تاکید بر ضرورت جبران فاصله موجود نسبت به این جایگاه، اظهار کرد: فرآیندهای شورای عالی به نحوی تنظیم نشده است که این شورا را نسبت به مسائل مهم و اساسی آموزش و پرورش وادار به کنشگری فعال کند. از شورای عالی آموزش و پرورش انتظار میرود نسبت به مسائل اساسی نظام آموزش و پرورش به صورت فعالتر وارد عمل شود.
وی افزود: برای نمونه در مسائل اساسی آموزش و پرورش مانند نیروی انسانی و مناسبات مالی، ایفای نقشی توسط این شورا چه در مقام مسئلهیابی و چه در مقام حل مسائل، مشهود نیست. لوایح رتبهبندی معلمان و بودجه ۱۴۰۱ که امروز در آستانه تبدیل شدن به قانون است، مهمترین ابزار در اختیار این وزارت برای ارتقای کیفی سرمایه انسانی است. نقش شورای عالی در پیشنهاد و به ثمر رسیدن این لوایح کجاست؟
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که وضعیت آشفته و نابسامان امروز ما در نیروی انسانی به لحاظ کمی و کیفی و بروز مشکلاتی مانند بیرغبتی نیروهای توانمند برای خدمت در مناطق محروم، معلول بیبرنامگی در نظام تأمین و تربیت معلم است، اظهار داشت: شورای عالی چه نقشی را در حل این مسئله ایفا کرده است؟ شورای عالی برای مقابه با ورود برفانباری و بیحساب نیروی انسانی به وزارت آموزش و پرورش چه اقدامی انجام داده است و چرا برنامه جامع نیروی انسانی از سال ۱۳۸۳ تاکنون تدوین و تصویب نشده است؟
نوری خاطرنشان کرد: همین ضعف نه تنها در مورد سند تحول، بلکه در تحقق سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز مشهود است و تلاش داریم در دولت سیزدهم با بازخوانی تجربیات گذشته، نسبت به جبران این ضعف و افزایش نقشآفرینی فعال شورای عالی در مسئلهیابی و حل مسائل نظام آموزش و پرورش اقدام کنیم. شورای عالی باید راهبری تحقق تحول در نظام آموزش و پرورش را تا لایههای نهایی آن یعنی مدرسه و دانشآموز بر عهده داشته باشد و با أخذ بازخوردهای مداوم از میدان عمل، قوانین و سیاستهای خود را مستمراً به روزرسانی کرده و ارتقا بخشد.
وی در این جلسه که با دستور بررسی اقدامات دبیرخانه شورا در ترمیم سند تحول تشکیل شده بود، ادامه داد: در دستگاه عریض و طویل و پهنپیکر آموزش و پرورش، ترمیم سند باید همزمان با اجرای آن انجام شود. ما نباید در آسیب متداول سندنویسی گرفتار شده و اسنادی را به روی هم انباشته کنیم. برنامهریزی برای ترمیم سند باید در کنار آسیبشناسی مسیر طی شده در اجرای آن و بهروزرسانی اقدامات عملیاتی وزارت در اجرای سند انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تلاشهای صورتگرفته در تدوین و تصویب سند تحول بنیادین قابل تقدیر است. بنابراین باید با استخراج دانش ضمنی ایجادشده و بهرهگیری از صاحبنظران حوزه حکمرانی و مدیریت، به صورت واقعبینانه و عملیاتی اقدامات گذشته را آسیبشناسی کرده و در مسیر تعالی و ارتقای نظام تعلیم و تربیت گام برداریم.
نوری گفت: این وزارتخانه در حال طراحی الگویی برای اجرای سند با بهرهگیری از ظرفیتهای مختلف به خصوص ظرفیتهای نخبگانی خارج از آموزش و پرورش است که به تدریج جوانب مختلف آن را برای اعتباربخشی و اخذ نظرات خبرگان اعلام خواهد کرد.
نظر شما