بیش از ۶ هزار نفر در طرح‌های سوادآموزی استان همدان شرکت دارند

همدان- ایرنا- معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت که براساس راهبردهای اجرایی در راستای برنامه ریشه کنی بیسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۶ هزار و ۱۳۰ سوادآموز امسال در طرح های آموزشی مرتبط با سواد آموزی استان شرکت دارند.

«احمد آقامحمدی» روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا ضمن گرامیداشت هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی، افزود:  آموزش و پرورش استان همدان برای سال جاری پوشش ۲ هزار و ۴۵۰ نفر در دوره سوادآموزی اصلی، یک هزار و ۶۰۰ نفر در دوره انتقال و ۲ هزار و ۸۰ نفر را در دوره تحکیم متعهد شده است.

وی اظهار داشت: با بهره گیری از ظرفیت شورای پشتیبانی سوادآموزی، شورای آموزش و پرورش، دستگاه های طرف مشارکت، مدیران واحدهای آموزشی و معلمان، موسسات و تشکل های غیردولتی واجد شرایط و سایر توانمندی های موجود در سطح شهرستان ها، نواحی و مناطق آموزش و پررش استان همدان و در راستای ارتقای کیفیت آموزشی، برای تحقق کمی این اهداف برنامه ریزی و اقدام شده است.

وی با اشاره به نقش مراکز یادگیری محلی در آموزش مهارت های زندگی به سوادآموزان، خاطرنشان کرد: حفظ و توسعه مراکز یادگیری محلی از اولویت های سوادآموزی استان همدان است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان تاکید کرد: بر اساس آخرین آمارها حدود ۹۶ درصد از جمعیت این استان باسواد هستند که این آمار ۱۱ درصد از میانگین باسوادی در دنیا بالاتر است.

وی اظهار داشت: این استان سال گذشته در ردیف پنج استان برتر کشور در زمینه اجرای برنامه های مرتبط با سوادآموزی قرار گرفت.

آقامحمدی با اشاره به اینکه سوادآموزی دختران و زنان روستایی طرح جدید آموزش و پرورش است، گفت: قصد داریم میانگین سواد زنان روستایی در استان را افزایش دهیم که برای امسال باسواد کردن ۵۳۰ نفر از این قشر در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دوره مهارت آموزی برای یک هزار نفر در سطح استان همدان برگزار می شود خاطر نشان کرد: در حال حاضر علاوه بر تشکیل دوره‌های سوادآموزی، کلاس های مهارت آموزی، افزایش مهارت اجتماعی و حقوق شهروندی نیز برای سوادآموزان برگزار می شود.

بیش از ۶ هزار نفر در طرح‌های سوادآموزی استان همدان شرکت دارند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان تاکید کرد: برگزاری کلاس‌های آشنایی با مهارت‌های هفتگانه آی.سی.دی.ال و ایجاد ۱۱۰ حلقه کتابخوانی و آشنایی عملی نماز با عنوان نماز کلید بهشت ویژه با سوادان از دیگر فعالیت های جدید حوزه سوادآموزی است.

به گفته وی، برای شناسایی بیسوادان، از ظرفیت مدیران مدارس با تحویل گواهینامه‌های والدین و همچنین مراکز بهداشتی، زندان‌ها، دهیاران، جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استفاده می شود و در همین ارتباط طرح خواندن با خانواده، که فرد کم‌سواد را با مطالعه آشنا می کند نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در سطح این استان فعال است و افراد بیسواد به راحتی می توانند از خدمات این مراکز بهره‌ مند شوند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه ۳۰۰ نفر از زندانیان، در کلاس های سوادآموزی شامل دوره های سوادآموزی، انتقال و دوره تحکیم این اداره کل شرکت کردند خاطرنشان کرد: در کل استان همدان ۳۵۰ نفر آموزش دهنده وظیفه با سواد کردن افراد را بر عهده دارند.

بر اساس نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت استان همدان یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر است که تعداد افراد بیسواد در استان حدود ۴۹ هزار نفر اعلام شده است.

سازمان نهضت سواد آموزی در هفتم دی ۱۳۵۸ با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha