۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 84610966
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در اصفهان وجود دارد

اصفهان- ایرنا- مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت:دستکم ۲۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که از این میزان حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ حلقه متروکه و بدون آبدهی است.

به گزارش ایرنا، حسن ساسانی روز چهارشنبه در دومین جلسه شورای اسلامی استان در استانداری اصفهان اظهار داشت:سالانه نزدیک به ۳۸۰ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های غیر مجاز در استان برداشت می شود.

وی ادامه داد: بیش از هشت هزار و ۳۰۰ حلقه چاه غیر مجاز از سال ۹۲ تا کنون در استان پر شده است که کار بسیار سختی بوده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان اظهار داشت: تنها از طریق روش اصلاح حریم چاه ها در این استان ۸۱۴ میلیون متر مکعب صرفه جویی شده است.

وی  اضافه کرد: آبخوان اصفهان بزرگ و برخوار تحت تاثیر مستقیم رودخانه زاینده رود است و ورودی این آبخوان از طریق رودخانه تامین می‌شود و در زمان خشکی رودخانه، برداشت‌های سالانه در دشت برخوار به بالای ۴۵۰ میلیون متر مکعب از منابع آب‌های زیر زمینی برداشت می‌رسد و پدیده فرونشست را در استان به‌دنبال دارد.

ساسانی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم همیشه حداقل آبی را در رودخانه زاینده رود داشته باشیم تا بتوان چاه‌های حریمی را تامین کرد و از فرونشست جلوگیری شود.

وی بیان کرد: بیشترین افت سطح آب های زیر زمینی در کل دشت‌های استان اصفهان در دشت نجف آباد، شامل بخشی از فلاورجان، نجف آباد و خمینی شهر اتفاق افتاده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: هدر رفت آب در حوضه زاینده رود وجود ندارد اما در زمان بازگشایی آب حد فاصل چم آسمان تا نکوآباد در بعضی مواقع ۱۲ متر مکعب بر ثانیه آب از ناپدید می‌شود که میزان بالایی است و که همه این آب‌ها در دشت نجف آباد هدایت می‌شود.   

به گفته وی، چاله ای در دشت نجف آباد ایجاد شده  است که هر چه آب را بازگشایی می‌کنیم به سمت خود می‌کشد و به‌عنوان آب‌های زیر زمینی و مصرف برای بخش کشاورزی، صنعت و آشامیدنی استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: طرح تعادل بخشی از سال ۹۲ توسط دولت تعریف شد و بر این اساس شرح وظایف آب منطقه ای در سراسر کشور مشخص شد و  اصلاح پروانه ها، نصب کنتور هوشمند، پر کردن چاههای غیر مجاز جزو این طرح هستند که هر کدام فرآیند سخت و خاص خود را دارد.

وی بیان کرد: ۱۳ طرح در زمینه تعادل بخشی تعریف شده است که حدود سه مورد از آنها بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است و بقیه موارد بر عهده آب منطقه گذاشته شده است.

۲۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در اصفهان وجود دارد

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه به‌دلیل نبود آب در رودخانه زاینده رود  حفاری چاه‌های غیر مجاز افزایش پیدا کرده است گفت: اصلاح و تعدیل پروانه‌ها که مورد اعتراض بیشتر کشاورزان بویژه در شهرستان‌های اردستان، نطنز و کاشان قرار گرفته بدلیل این است که ضریب تعدیل در این نقاط خیلی زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: ضریب تعدیل توسط آب منطقه‌ای مشخص نمی‌شود و بر اساس مطالعاتی که توسط وزارتخانه انجام شده و بر اساس ضخامت آبخوان‌ها و افت شدید آبخوان در هر دشتی ضریبی را اعلام کرده است.

ذخیره آب سد زاینده‌رود  ۱۶۳ میلیون متر مکعب است

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت:میزان ذخیره سد زاینده رود به‌عنوان منبع اصلی تامین آب استان اصفهان با کاهش چشمگیری روبروست و  در زمان حاضر ذخیره مخزن این سد به ۱۶۳ میلیون مترمکعب رسیده است.
وی با بیان اینکه مقدار ورودی و خروجی از سد به ترتیب هشت و ۱۲ مترمکعب بر ثانیه است ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر سال ۱۴۰۰ تا کنون) در چلگرد به‌عنوان منبع تامین آب زاینده رود ۳۸۵ میلی متر بارش گزارش شده است.

ساسانی اضافه کرد: سال گذشته در چنین روزی ۴۱۶ میلیمتر بارندگی داشتیم درحالی که  میزان بارش متوسط بلند مدت در کوهرنگ ۵۵۳ میلیمتر است.

وی افزود: بارش ها نسبت به سال گذشته هفت درصد و نسبت به متوسط بلند مدت ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده در حالیکه میزان ذخیره آب سد زاینده رود در متوسط بلند مدت ۶۱۵ میلیون متر مکعب است.  

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه در زمان حاضر با کاهش چشمگیر بارش و حجم مخزن سد زاینده رود مواجه هستیم اظهار داشت: نبود توازن بین منابع و مصارف مشکل اساسی حوضه زاینده رود است در دهه های اخیر بارگذاری بیش از حد روی منابع آب‌های سطحی و آب های زیر زمینی انجام شده است.

وی تاکید کرد: منابع آبی استان محدود، اما مصارف در بخش های کشاورزی، آشامیدنی و صنعت نا محدود است.

جلسه شورای اسلامی استان اصفهان با حضور ۲۴ نفر از نمایندگان شهرستان های استان در این شورا برگزار شد؛ در این جلسه مدیرکل آب منطقه ای استان اصفهان نیز برای پاسخ به سووالات اعضای شورای اسلامی استان حضور داشت.
بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان اصفهان عضو شوراهای شهر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha