هشت جشنواره بزرگ نوروزی در دامغان برگزار می‌شود

سمنان-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: هشت جشنواره نوروز ۱۴۰۱ از جشن میلاد امام زمان (عج) تا پایان ایام نوروز در این شهرستان اجرا می‌شود.

مهدی قاسمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، افزود: جشن نوروزگاه، آیین حلواپزان، نوروزخوانی، شب‌های فرهنگی تویه دروار، آیین کفش و کلاه، عید گِردِشو، آیین شب مردم، جشن میلاد امام زمان (عج) و آیین شب‌های کویری، از جمله برنامه‌های قابل اجرا شهرستان دامغان در ایام نوروز است. 

وی ادامه داد: آیین کفش و کلاه، برای نخستین بار اجرا می‌شود که سنتی دیرینه و مربوط به خنچه‌بران در اولین عید عروس و داماد است که در روستای مهماندوست همراه با موسیقی محلی و برنامه‌های شاد برگزار می‌شود. 

قاسمی اظهار داشت: برنامه‌های استقبال از نوروز و جشن‌های نوروزی امسال به صورت متمرکز در مجموعه کاروانسرای شاه عباسی دامغان برنامه‌ریزی شده است. 

وی تصریح کرد: هم‌زمان با فعالیت ستاد خدمات سفر و اجرای برنامه‌های نوروزی، با هدف حمایت از صنعتگران و معرفی صنایع‌دستی و سوغات شهرستان، غرفه‌هایی برای عرضه و فروش در اختیار هنرمندان و صنعتگران قرار می‌گیرد. 

قاسمی اضافه کرد: در نوروز امسال پس از گذشت ۲ سال از شیوع کرونا، قصد داریم تا با اجرای برنامه‌های متنوع و شاد، در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، نشاط را به مردم، مسافران و گردشگران هدیه کنیم. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان گفت: رضایت مسافران از اهداف اصلی ستاد خدمات سفر در هر شهرستان است و امیدواریم با ارائه خدمات مناسب، میزبان خوبی برای گردشگران در شهرستان دامغان باشیم.

به گزارش ایرنا، دامغان(صد دروازه) از شهرهای باستانی و قدیمی ایران است که مرکز ایالت قومس بود و عده‌ای این شهر را پایتخت اشکانیان می‌دانند.

شهرستان دامغان با قدمت هفت هزار ساله، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۳۱ اثر ثبت ملی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha