سرمایه گذاری در معادن آذربایجان‌غربی ۵۰ درصد افزایش یافت

ارومیه - ایرنا - معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: سرمایه گذاری در حوزه معادن و صنایع معدنی استان طی سال گذشته به یک هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشت.

پریسا عابدپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به ورود ۴۶ معدن با دریافت پروانه بهره برداری به چرخه تولید و استخراج اظهار کرد: با بهره برداری از این معادن زمینه اشتغال مستقیم برای ۷۸۳ نفر مهیا شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۵ محدوده معدنی جدید به ثبت رسید که در صورت موفق بودن عملیات اکتشافی به مرحله بهره برداری خواهند رسید، افزود: همچنین در سال گذشته ۲۲ محدوده معدنی در استان به مرحله تکمیل اکتشافی رسید که برای تکمیل اکتشاف این محدوده‌ها بیش از ۸۱ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال سرمایه گذاری انجام شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی اضافه کرد: در حال حاضر استان دارای ۵۱۷ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر است  و ظرفیت استخراج سالانه معادن استان بیش از ۱۸ میلیون ۱۶ هزار تن انواع مواد معدنی است.

وی با اعلام اینکه ذخیره قطعی معادن آذربایجان غربی بیش از یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون تن است، گفت: برای بهره برداری از این معادن تاکنون بیش از پنج هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی انجام شده است که زمینه اشتغال مستقیم را برای پنج هزار و ۲۳۲ نفر را فراهم ساخته است.

عابدپور با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از یک هزار و ۴۸۲ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان اخذ و به خزانه کشور واریز شد، اظهار کرد: با بازگردانی ۱۵ درصد سهم استان پروژه های زیرساختی از جمله ایجاد راه دسترسی به معادن، آسفالت جاده های دسترسی، آب رسانی و برق رسانی به معدن اجرایی می شود و روستا های همجوار معادن نیز از این خدمات بهرمند می شوند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ کیلومتر جاده دسترسی به معادن استان از محل ۱۵ درصد حقوق دولتی دریافتی از معدن اسفالت شد و جاده های مورد استفاده  روستاهایی که در مسیر این معادن قرار داشتند نیز از همین محل باز سازی و اسفالت شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده برای مواد معدنی استخراج شده در استان، گفت:  در سال ۱۴۰۰ تعداد پنج واحد بزرگ مقیاس از جمله سنگبری و واحد فرآوری متناسب با مواد معدنی استخراج شده در استان راه اندازی شده است که این روند در سال جدید نیز ادامه خواهد یافت.

با وجود مشکلاتی که بر سرراه حوزه معادن آذربایجان غربی وجود دارد با این وجود داشتن معادن طلا، باریت، تیتان و سنگ تزئینی از مهمترین قابلیت‌های معدنی در این استان است، که ظرفیت بالایی در ایجاد اشتغال دارد و هرچند که در سال‌های گذشته این ظرفیت مورد غفلت قرار گرفته است ولی با برنامه‌ریزی مدون و جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد آذربایجان‌غربی ایفا کند.

ایران از لحاظ تنوع مواد معدنی با کشف ۶۸ نوع ماده در جایگاه دهم دنیا جای گرفته و از نظر ذخایر شناسایی شده با حدود ۶۰ میلیارد تن که از این رقم نزدیک به ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است، رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha