تغذیه و بهداشت دهان دانش‌آموزان جهرم در سایه کرونا قرار گرفت

شیراز- ایرنا- رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان جهرم با بیان اینکه در کنار پیشگیری بیماری کووید ۱۹، موضوع مهم دیگر تغذیه سالم در دانش‌آموزان و بررسی بهداشت دهان و دندان آن‌ها است، گفت: در دو سال همه‌گیری کرونا و مجازی بودن مدارس این موضوع مغفول واقع شد.

یوسف بخشی دوشنبه در جلسه کمیته برون‌بخشی برنامه ارتباطات خطر و مشارکت‌های اجتماعی (RCCE) دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: بررسی و رسیدگی به موضوعات تغذیه و بهداشت دهان و دندان دانش آموزان با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال تحصیلی جدید انجام خواهد شد.
وی در ادامه گفت: ۱۵ مراقب سلامت و حدود دو هزار سفیر سلامت دانش آموزی در  شهرستان جهرم فعال هستند که با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این شهر، آموزش و برنامه ریزی منسجم در خصوص پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در سال تحصیلی جدید صورت خواهد گرفت.
رئیس اداره آموزش و پرورش جهرم اظهار داشت: شبکه مجازی شاد قطعاً می‌تواند بستری مناسب برای آگاه‌سازی این امر مهم در دانش‌آموزان باشد. همین طور جلسات حضوری مستمر برای رابطین سلامت در طول سال تحصیلی جدید برگزار خواهیم کرد.
وی گفت: از والدین می‌خواهیم واکسیناسیون فرزندانشان را جدی بگیرند. اینکه تاکنون واکسیناسیون آمار مبتلایان را کم کرده برای همه محرز شده است.
 

نگرانی‌ در جهرم درباره تکمیل نشدن واکسیناسیون کرونا در گروه سنی زیر ۱۲ سال
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در این جلسه گفت: تاکنون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در این شهرستان استقبال خوبی از واکسیناسیون کرونا داشته‌اند و در این میان، نگرانی ما گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال است، چون تکمیل واکسیناسیون این گروه سنی طبق انتظارات پیش نرفته است.
محمد جعفری محبی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ واکسیناسیون گسترده در کشور باعث شد موارد ابتلای بیماری کاهش یابد، تصریح کرد: اما این نکته حائز اهمیت است که بیماری کووید ۱۹ پیش‌بینی‌پذیر نیست و این امکان وجود دارد که با توجه به تجمعات و بازگشایی مدارس وارد پیک دیگر بیماری در پاییز امسال شویم.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از گروه  سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در جهرم، نوبت اول واکسن و ۷۷ درصد از آنها نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، ابراز کرد: شیوع کرونا در کودکان می‌تواند بسیار پرخطر باشد. تأکید ما این است که خانواده‌ها پیش از شروع سال تحصیلی جدید برای تکمیل واکسیناسیون فرزندانشان هر چه سریع تر اقدام نمایند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: در یک ماه باقی‌مانده به پایان تابستان و نزدیک شدن به مهرماه تشویق مدارس و معلمان به امر واکسیناسیون برای این گروه سنی می تواند موثر واقع شود.
وی با اشاره به اینکه در موج هفتم، ۴۵ درصد از نمونه‌ها مثبت می‌شود، اظهار کرد: آمار نمونه‌های منفی کاذب هم رقمی نسبتاً بالایی دارند و اکثر مبتلایان علامت‌دار هستند. تکمیل واکسیناسیون و دریافت دز یادآور در بالابردن ایمنی افراد بسیار تأثیرگذار است.
محبی با بیان اینکه مدارس و معلمان نقشی تشویقی در امر واکسیناسیون کرونا دانش‌آموزان خواهند داشت، تصریح کرد: واکسیناسیون و تکمیل آن در تمام گروه‌های سنی، ایمنی جامعه را نسبت به بیماری بالا می‌برد.
وی گفت: با توجه به حضوری بودن مدارس در سال تحصیلی جدید و وجود بیماری کرونا، حفظ سلامتی دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های دانش آموزان از مسائل مهمی است که وزارت بهداشت بر آن تأکید داشته و هدفمان این است که بتوانیم با همکاری اداره آموزش و پرورش این مهم را در شهرستان جهرم محقق کنیم.
وی ابراز کرد: برای این موضوع بحث سفیران سلامت دانش‌آموزی و مراقبین سلامت می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. همان‌طور که می‌دانیم کووید ۱۹، بیماری است که در جامعه خواهد ماند و تنها راه برای کنترل شیوع آن در مدارس و حفظ سلامتی گروه دانش آموزان پیشگیری و آگاه‌سازی است که در این زمینه انجام باید بگیرد.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، نقش سفیران سلامت دانش‌آموزی بسیار مهم است هر دانش‌آموز نماینده‌ای است که با انتقال آموزه‌های خود به خانواده می‌تواند تأثیر زیادی در کنترل بیماری داشته باشد.
وی افزود: نگرانی ما در مورد مدارس شهری بیشتر از روستایی است، زیرا در روستاها ثابت شده است که به خاطر حضور بهورزان به عنوان مراقبین سلامت، آگاه‌سازی به صورت مطلوب انجام می شود و همکاری دو سویه بین خانواده های روستایی و مراقبین سلامت صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه مدارس باید به تهویه هوای کلاس‌ها توجه ویژه داشته باشند، گفت: برای کنترل بیماری کووید در سال تحصیلی جدید در بین دانش‌آموزان، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بسیار مؤثر است.
شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha