۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۹
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84904562
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲۰ هکتار از بافت فرسوده شهری گناباد تحت پوشش طرح بازآفرینی قرار گرفت

گناباد- ایرنا- شهردار گناباد گفت: ۱۲۰ هکتار از زمینها و بافت فرسوده این شهر در اولویت نخست امسال برای اجرای طرح بازآفرینی شهری قرار گرفت.

اصغر حسن زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح بازآفرینی شهری در اولویت نخست در ۱۲۰ هکتار و در اولویت دوم در ۵۵ هکتار از این شهر اجرا می شود.

وی ادامه داد: در مجموع ۵۵ طرح بازآفرینی شهری با صرف اعتبار ۸۳۰ میلیارد ریال در سطح شهر گناباد اجرا می شود.

شهردار گناباد گفت: در اجرای طرح بازآفرینی شهری این شهر به هفت محله تقسیم شده است و طرحهای مربوطه بعد از اخذ اعتبارات لازم در آنها اجرا می شود.

حسن زاده افزود: اجرای طرح بازآفرینی شهری به عنوان یکی از نیازهای مهم عمران و نوسازی فضای کالبدی گناباد نیازمند توجه بیشتر مسوولان و اختصاص اعتبار لازم و برنامه ریزی برای اجراست.

غلام رضا مرادی مسوول نظام مهندسی ساختمان گناباد هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه این که ۸۰ درصد بافت این شهرستان فرسوده است اجرای طرح بازآفرینی شهری از نیازهای مهم توسعه و عمران گناباد است و باید با اهتمام بیشتر مسوولان ذیربط و اختصاص اعتبار لازم اجرای آن در آینده نزدیک آغاز شود و سرعت یابد.

بازآفرینی شهری به عنوان یک واژه عام مفاهیم دیگری نظیر بهسازی، نوسازی، بازسازی، توانمند سازی و روان بخشی شهری را در بر می گیرد و به مفهوم احیا، تجدید حیات و نوزایی شهری و به عبارتی دوباره زنده شدن شهر است.

در بازآفرینی شهری، توسعه شهری به مفهوم رشد کمی عناصر کالبدی شهر برای اسکان جمعیت و ارتقای کیفیت زندگی، در قالب طرح های توسعه شهری رخ خواهد داد

بافت کهن و قدیمی شهرها به واسطه قدمت تاریخی و وجود عناصر با ارزش تاریخی، موقعیت مناسب ارتباطی، دربرگیری بازار اصلی شهر و قلب تپنده اقتصادی آن دارای ارزش و جایگاه منحصر به فردی در ساختار فضایی و کارکردی شهر است، این بافت ها با مشکلات و موانع ساختاری و عملکردی خاصی در ابعاد مختلف مواجه هستند.

رویکرد بازآفرینی پایدار یکی از جدید ترین رویکردهای پذیرفته شده جهانی در مواجه با بافت های فرسوده است و طرح های بازآفرینی سعی در استفاده از ظرفیتهای موجود در مناطق فرسوده را دارند تا با بهره گیری از مشارکت گسترده عمومی با صرف کمترین بودجه، حیات اجتماعی و رونق اقتصادی را به بافت بازگردانند.

مرکز شهرستان گناباد با ۲ بخش مرکزی و کاخک، چهار شهر گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند و ۱۱۲ روستا در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha