۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۲۳
کد خبرنگار: 1565
کد خبر: 84994459
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۰ درصد جرایم سایبری کرمان توسط افراد زیر ۳۸ سال رخ داده است

کرمان - ایرنا - رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان کرمان با تشریح وضعیت وقوع جرایم سایبری در این استان و رشد ۳۰ درصدی آن طی امسال گفت که ۸۰ درصد این جرایم توسط افراد زیر ۳۸ سال رخ داده است.

به گزارش ایرنا، سرهنگ محمدرضا رضایی روز سه شنبه در جمع اصحاب رسانه ضمن بیان اینکه با افزایش روزافزون تعداد کاربران فضای مجازی، جرایم این حوزه نیز افزایش می یابد، تاکید کرد: در ۹ ماه امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی جرایم سایبری و کشف ۹۲ درصدی آنها محقق شده است.

به گفته وی بسیاری از پرونده های تشکیل شده در پلیس فتای استان خارج از حیطه جغرافیایی مربوطه است که با صدور حکم نیابت به محل حضور متهم ارسال می شوند و این امر دلالت بر فرامکانی و فرازمانی بودن جرایم سایبری و نیز سوء استفاده مجرمان غیربومی از کاربران کرمانی دارد.

مسائل مالی در صدر جرایم مجازی

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان کرمان با اشاره به اینکه بیشترین جرایم در فضای مجازی مربوط به مسائل مالی است، افزود: ارزش پرونده های رسیدگی شده در پلیس فتای استان ۵۲ میلیارد ریال بوده است.

۸۰ درصد جرایم سایبری کرمان توسط افراد زیر ۳۸ سال رخ داده است

وی خاطرنشان کرد: کلاهبرداری های سایبری با ۴۶ درصد، برداشت های غیرمجاز از حساب های افراد با ۳۱ درصد و مزاحمت های اینترنتی با هشت درصد بیشترین جرایم فضای مجازی را در استان کرمان به خود اختصاص داده اند.

آغاز پویش کودکان سایبری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پویش کودکان سایبری همزمان با سراسر کشور از امروز در استان کرمان آغاز شده است و تا ۲۹ دی ماه ادامه دارد، اظهارداشت: اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه برای استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، آموزش شیوه صحیح استفاده از فضای مجازی و کاهش شکاف دیجیتال بین والدین و فرزندان از اهداف این پویش به شمار می رود.

رییس پلیس فتا استان کرمان یادآور شد: براساس جلسه مشترک با آموزش و پرورش مقرر شده است پویش کودکان سایبری در تمامی مدارس استان اجرایی شود.

اعتماد به مجرمان، مهمترین عامل وقوع

سرهنگ رضایی با اشاره به اینکه اعتماد به مجرمان توسط کاربران، مهمترین عامل وقوع کلاهبرداری هاست، تاکید کرد: ضعف آگاهی و دانش پایین کاربران نیز از دلایل اصلی برداشت های غیرمجاز از حساب افراد بوده است.

رییس پلیس فتا استان کرمان یادآور شد: پیامک های فیشینگ حاوی لینک های دارای بدافزار یکی از مهمترین روش های برداشت غیرمجاز از حساب افراد است که اطلاع رسانی های لازم برای کلیک نکردن روی لینک ها و آی پی های موجود در این پیامک ها به مردم داده شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی افرادی که روی لینک های موجود در این پیامک ها کلیک کرده و مورد کلاهبرداری واقع شده بودند، ۹۶۴ حساب بانکی تعلیق شده است.

پلیسرییس پلیس فتا استان کرمان با اشاره به اینکه مرکز فوریت های سایبری با شماره تلقن ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه روزی فعال شده است، تاکید کرد: عملکرد این مرکز مشابه پلیس ۱۱۰ درباره جرایم سایبری است و کارشناسان این حوزه در زمینه ارائه مشاوره های مورد نیاز نیز اقدام می کنند.

سرهنگ رضایی یادآور شد: در ۹ ماه امسال افزون بر ۱۵ هزار و ۷۶۱ تماس با مرکز فوریت های سایبری برقرار شده که ۷۰ درصد آنها به منظور دریافت راهنمایی بوده است.

کرمان جزو ۱۰ استان پر وقوع جرایم سایبری

رییس پلیس فتا استان کرمان به جایگاه استان کرمان در جرایم سایبری نیز اشاره کرد و ادامه داد: استان کرمان جزء ۱۰ استان پروقوع جرایم سایبری کشور به شمار می رود و در حوزه کشف این جرایم نیز متناسب با گروه مربوطه، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

سرهنگ رضایی با اشاره به اینکه پلیس فتای استان کرمان در حوزه اشراف بر فضای مجازی رتبه دوم کشور را خود اختصاص داده است، یادآور شد: میانگین زمان کشف جرایم در پلیس فتای استان کرمان ۳۹ روز است.

وی ضمن بیان اینکه پلیس تخصصی فتا علاوه بر مرکز استان در ۲۱ شهرستان فعال است، تصریح کرد: این رده تخصصی از نیروهای کارآزموده و مجرب بهره مند است که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، دوره های تخصصی مربوطه را نیز طی کرده اند و در حوزه نرم افزار و امکانات نیز از سامانه های مورد نیاز ماموریتی برخوردار هستند.

رییس پلیس فتا استان کرمان از مجرمان فضای مجازی به عنوان افرادی باهوش یاد کرد و ادامه داد: هر روزه شاهد هستیم که این افراد از ابزار و شگردهای مختلف و نرم افزارهای به‌روز برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند و پلیس فتا در حوزه شناسایی و برخورد با این افراد اقدام می کند که به طور یقین توسعه آگاهی های افراد درباره فضای مجازی موجب جلوگیری از بروز جرایم سایبری خواهدشد.

سرهنگ رضایی با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه بدافزارهای موبایلی جایگاه مناسبی ندارد، تصریح کرد: یکی از این بدافزارها در قالب فیلترشکن ها بر روی گوشی های کاربران نصب می شود که لازم است افراد در این زمینه آگاهی های لازم را داشته باشند و از نصب این برنامه های حاوی بدافزار خودداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha