رشادت‌های مردم چهارمحال و بختیاری در طول تاریخ نیازمند روایت‌گری است

شهرکرد-ایرنا-رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: با وجود رشادت‌ها و شجاعت‌های فراوان مردم استان و نقش پررنگ آنان در بسیاری از تحولات کشور، روایتگری زیادی در مورد آن‌ها انجام نشده است که این رشادت ها نیاز است روایت شود.

به گزارش ایرنا، احسان قائدی روز دوشنبه در آیین رونمایی از پرتره دیجیتال شهید علیمردان خان بختیاری و آغاز به کار مستند ملی این شخصیت تاریخی در سالن جلسات حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت:فرهنگ باید مورد توجه ویژه همه مسوولان قرار گیرد و اگر به دنبال توسعه همه جانبه اُستان هستیم، نیاز است به فرهنگ نیز توجه ویژه داشته باشیم و در دنیای امروز اقتصاد و سیاست، ذیل فرهنگ تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه هنری روایت‌گری سلحشوری مردمان دیار چهارمحال و بختیاری را وظیفه و رسالت خود می‌داند و با وجود آنکه مردمان اُستان در بسیاری از تحولات کشور حضور پرررنگی داشته‌اند و حماسه‌های زیادی رقم زده‌اند، ولی خیلی از آن روایت نشده است.

قائدی ادامه داد: اهالی چهارمحال و بختیاری بارها در بزنگاه‌های تاریخی، رشادت‌ها و شجاعت‌های بسیاری از خود نشان داده‌اند و توانسته‌اند همواره نقش پررنگی در تاریخ کشورمان ایفا کنند.

رییس حوزه هنری استان تاکید کرد:برخی از استادان معتقدند انقلاب مشروطه مقدمه‌ای برای انقلاب اسلامی فراهم کرد و زمینه‌ساز جریان مبارزه بر علیه استعمار بود که در انقلاب اسلامی به حد کمال رسید.

وی افزود: روایت‌گری تاریخی تاکنون نتوانسته انقلاب مشروطه را آنچنان که باید به نسل جدید معرفی کند و باید با زنده نگه داشتن یاد شخصیت‌هایی مانند بی‌بی مریم و سردار اسعد، علی مردان‌خان بختیاری پاسداشت، تاریخ و فرهنگ را به دغدغه عمومی تبدیل کنیم.

قائدی با اشاره به نقش شهید علیمردان‌خان بختیاری در بیداری مردم گفت:او یک شخصیت ملی است که با شعار دینداری خود را فدای ملت خویش کرد و از این رو شایسته است قهرمان ملی مبارزه با استبداد نام بگیرد.

وی اضافه کرد:برگزاری همایش‌های علمی در خصوص تحولات چهارمحال و بختیاری از مشروطه تا انقلاب اسلامی می‌تواند ابعاد شخصیتی این قهرمان ملی را روشن کند.

ساخت مستند شیرعلیمردان خان سال آینده به پایان می رسد

در بخشی دیگری از این آیین، کارگردان مستند ملی شهید علیمردان‌خان بختیاری گفت:طرح این مستند اردیبهشت سال گذشته در جشنواره سینما حماسه در مشهد جزو پنج طرح برتر مورد حمایت مالی قرار گرفت.

آرمان قلی‌پور دشتکی ادامه داد: امسال با حمایت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری مقدمات اجرایی تولید این مستند فراهم شد و طرح برای کارشناسان ارسال شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، عملیات ساخت مستند شیرعلیمردان‌خان سال آینده به پایان می رسد.

وی تاکید کرد: در این مستند هیچ‌گونه بازسازی وجود ندارد و بر اساس مکان و افراد توضیحات ارائه و از مدل روایی سوم شخص استفاده می‌شود تا این شخصیت ملی به جوانان معرفی شود.

وی افزود: فیلم در قالب آثار حرفه‌ای مستند تهیه خواهد شد و بعد از تکمیل به جشنواره سینما حقیقت ارسال خواهد شد و اگر زمان فیلم به ۷۵ دقیقه برسد به جشنواره فیلم فجر سال آینده نیز ارسال خواهد شد.

به گزارش ایرنا، علیمردان‌خان مشهور به شیرعلیمردان از جمله سرداران بختیاری است که از ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۳ به مبارزه با حکومت پهلوی اول پرداخت و سرانجام در سپیده‌دم ۱۷ آذر سال ۱۳۱۳ خورشیدی از سوی حکومت پهلوی اعدام و به شهادت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha