انجام ۱۵ طرح تحقیقاتی با موضوع جمعیت و فرزندآوری در همدان

همدان- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هماهنگی در راستای انجام ۱۵ طرح تحقیقاتی با موضوع جمعیت و فرزندآوری در این دانشگاه و مدیریت توزیع اقلام دارویی مرتبط با سقط در داروخانه‌ های مجاز صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی مجذوبی روز دوشنبه در دیدار با نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی به مهمترین فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در یک سال گذشته پرداخت و افزود: توسعه زیرساخت‌های مراکز رشد، ارتقای برخی شاخص‌ها در حوزه‌های بهداشتی، عمرانی و پژوهشی کسب رتبه اول کشوری بین دانشگاه‌های تیپ یک از نظر شاخص پویایی نظارت بر مراکز درمانی، راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع بهداشت، طراحی و اجرای طرح همت (پاسخگویی به سوالات تلفنی شهروندان در زمینه‌های روانشناختی مربوط به همه‌گیری کرونا) با راه‌اندازی خط تلفن ۳۱۱۳ از جمله اقدامات اثرگذار بوده است.

وی از افتتاح بیمارستان دندانپزشکی پورسینا خبر داد و بیان کرد: بیمارستان فاطمیه شهر همدان در سفر رییس جمهور به استان با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد تا آنچه شایسته بانوان استان بوده ارائه و آنها از خدمات لازم و به روز بهره‌مند شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: افزایش شاخص مطلوب نمونه‌های آب آشامیدنی از نظر باکتریولوژیک در مناطق روستایی از ۸۹ به ۹۳درصد و افزایش تعداد شهرهای مشمول دریافت گواهینامه ایمنی آب از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد را شاهد بودیم که همدان در این زمینه جزو چهار استان برتر کشور است.

مجذوبی تاکید کرد: یک سال اخیر درصد کمبود داروهای راهبردی در همدان کاهش یافت به طوری که نسبت تعداد کمبود داروهای راهبردی تقسیم بر تعداد کل داروهای استراتژیک از ۲۳ در سال ۱۴۰۰ به ۳۹ در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی با اشاره به افزایش مراکز جامع سلامت از ۳.۱۵ درصد در سال گذشته به ۴.۳۸ درصد در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: افزایش خرید تجهیزات آموزشی مورد نیاز که از ۲۷۰ میلیون ریال در سال گذشته به ۳۳ میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال طی امسال رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین از افزایش درصد زایمان طبیعی از ۴۷ درصد در سال گذشته به ۴۷.۳۷ درصد در سالجاری خبرداد و افزود: میزان پیشرفت طرح های نیمه تمام و جدید دانشگاه از ۴۲ درصد به ۴۹.۵ درصد در سال جاری رسیده است.

مجذوبی گفت: تعداد داروخانه‌های فعال استان همدان ۲۶۵ مورد رسیده است همچنین چهار کارخانه‌ دارویی در همدان فعال هستند و تعداد واحدهای تولیدی غذایی، آرایشی و بهداشتی۳۴۰ مورد است.

وی ادامه داد: در زمینه واکسیناسیون علیه کرونا نیز همدان رتبه برتر کشوری را در پوشش واکسیناسیون مادران باردار دارد و پوشش مناسب واکسیناسیون کووید۱۹ در جمعیت بالای ۱۸ سال نیز حائز اهمیت بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه توانستیم مدیریت اختلالات طیف اوتیسم را به طور انحصاری در کشور داشته باشیم.

انجام ۱۲ طرح در قالب ارتباط دانشگاه با صنعت

مجذوبی از انجام ۱۲ طرح به منظور ارتباط دانشگاه با صنعت به ارزش هفت میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان در یک سال اخیر خبر داد و گفت: مرکز نوآوری و شتابدهی و بانک مواد و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه به وسعت ۱۰۶ مترمربع راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به تخصیص فضای جدید برای استقرار هسته‌های فناور در مرکز رشد دانشگاه یادآور شد: ۲ تفاهم نامه با موسسات دانش‌بنیان برکت و شرکت پیشگامان توسعه فرایند دانش نیز در این راستا منعقد شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان به راه‌اندازی استودیو سلامت و تولید محتوای آموزشی اطلاع‌رسانی سلامت اشاره کرد و گفت: زمین‌های دارای معارض سایت پردیس دانشگاه نیز به مساحت ۱۳۴ هزار متر مربع به مبلغ ۳۲۰ میلیارد ریال در راستای اجرای مصوبه هیات امنای دانشگاه خرید و تملک شده است.

مجذوبی افزود: اجرای برنامه‌های بهره‌وری در دانشگاه شامل خرید کپسول گاز انتونوکس برای انجام زایمان بی درد و افزایش زایمان طبیعی، انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها برای کاهش مصرف سوخت و برنامه چرخشی متخصصان نسبت به حضور در بیمارستان‌های شمال استان از دیگر اقدامات است.

وی اضافه کرد: ملزومات بازچرخانی آب بخش دیالیز و جلوگیری از هدررفت سالانه ۹۳۰ مترمکعب آب در بیمارستان بهار تامین شد و سه دستگاه یورتروسکوپ نسبت با هدف افزایش ضریب اشغال تخت بخش ارولوژی در بیمارستان شهید بهشتی خریداری شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان استفاده از روش‌های ترمیم پرداختی با fix payment را نسبت به ترغیب متخصصان به ماندگاری در شهرستان فامنین از دیگر اقدامات دانست و افزود: درمانگاه تخصصی طب ایرانی در بیمارستان فرشچیان سینا (اولین بیمارستان در قطب غرب کشور) راه‌اندازی شده است.

ارائه خدمات دندانپزشکی در مراکز خدمات سلامت دولتی چهار شهرستان

مجذوبی اظهار داشت: خدمات دندانپزشکی در مراکز خدمات سلامت دولتی چهار شهرستان استان در حال ارائه است همچنین کلینیک ویژه شهید حسن ربیعی شهرستان تویسرکان افتتاح و بخش جدید همودیالیز بیمارستان آیت‌الله قدوسی شهرستان نهاوند ایجاد شد.

وی افزود: تجهیزات پزشکی از محل بودجه محرومیت‌زدایی برای هر شبکه بهداشت به مبلغ ۲ میلیارد تومان خریداری شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: کاهش ۲۵درصدی صدور حواله میزو پروستول برای سقط‌های درمانی طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت با بررسی دقیق کارشناسان در راستای اجرای طرح جوان‌سازی جمعیت مدنظر بوده است.

تشدید بازرسی از شرکت‌های پخش دارویی

این مقام مسئول با بیان اینکه تجهیزات خوابگاهی و تعمیرات به ارزش ۲۱۷ میلیارد و ۲۰ میلیون ریال خریداری شد گفت: پایش سلامت روان دانشجویان جدیدالورود و جذب ۲۵ همتایار سلامت روان صورت گرفته است.

مجذوبی با اشاره به تشدید بازرسی بر شرکت‌های پخش دارویی به منظور توزیع عادلانه و به‌موقع دارو در سطح استان در ادامه در حوزه اقدامات بخش آموزشی افزود: امسال خوابگاه شهید سردار همدانی برای اسکان ۳۱۴ دانشجوی پسر افتتاح شد.

انعقاد تفاهم نامه اجرای ۶۷ پروژه بهداشتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت نسبت به اجرای ۶۷ پروژه عمرانی در حوزه معاونت بهداشتی به میزان یک هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال منعقد شده است.

مجذوبی اضافه کرد: عملیات اجرایی بخش جدید بیمارستان فاطمیه همدان سال ۹۷ با زیر بنای ۶ هزار و۵۰۰ مترمربع با اعتبار بیش از ۸۶۵ میلیارد ریال آغاز شد که در دولت سیزدهم و سفر رییس جمهور به استان مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی همدان در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اقدام به آموزش و مشاوره قبل، حین و پس از ازدواج، پیشگیری و تشخیص زودرس ناباروری و درمان آن، سیاستگذاری در کاهش سقط عمدی جنین، مشاوره فرزندآوری و کاهش نرخ سزارین کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: معاونت بهداشتی نیز اقدام به فرهنگ‌سازی نسبت به مساله فرزندآوری و رصد جامع و مستمر شاخص‌های آماری حوزه فرزندآوری کرده و در این راستا پرداخت پاداش و کارانه به مراقبین سلامت و بهورزان در ازای افزایش میزان موالید، تشویق ویژه مادران متولد دهه ۶۰ به فرزندآوری به عنوان اقدامی فوری و ضروری، تعیین اولویت‌های پژوهشی کشور در حوزه جمعیت و تشکیل جلسات قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه و کمیته‌های تخصصی مربوطه از دیگر اقدامات این حوزه است.

تدوین برنامه سال ۱۴۰۴ در افزایش نرخ باروری

مجذوبی با بیان اینکه برنامه راهبردی سال ۱۴۰۴ در افزایش نرخ باروری از سوی دانشگاه علوم پزشکی همدان تهیه و تدوین شده است گفت: برگزاری جلسات متعدد با اندیشمندان و متخصصین حوزه جمعیت دانشگاه و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها نسبت به چالش‌های جمعیت کشور و استان را می توان از دیگر اقدامات برشمرد.

وی در این میان به پلمب ۲ مرکز مامایی سقط جنین توسط واحد بازرسی و نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی طی یک ماه اخیر اشاره کرد و افزود: دوره‌های آموزشی در تربیت کنشگرهای جمعیتی در سطح استان و نیز همایش و سلسه نشست‌های «نبض زندگی» همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با بهره‌گیری از اساتید مطرح کشوری و حضور بیش از ۵۰۰ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، اصحاب رسانه، مبلغان و اساتید حوزوی برگزار شد.

راه‌اندازی مرکز دولتی تخصصی درمان ناباروری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تجهیز و راه‌اندازی مرکزدولتی تخصصی درمان ناباروری در استان و دوره‌های آموزشی برای متخصصین زنان و ماماهای بخش خصوصی و دولتی در زمینه شناسایی و ارجاع زوجین نابارور به مراکز درمانی برگزار شده است.

مجذوبی بیان کرد: تهیه و توزیع کتاب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، ادارات و سازمان‌های استانی و برگزاری ۲۰ جلسه توجیهی برای مدیران، کارشناسان ستادی و پرسنل محیطی به منظور ارتقای نگرش حوزه سلامت در خصوص چالش‌های جمعیتی، فرزندآوری، پیشگیری از ناباروری‌های اکتسابی و تحکیم روابط همسران از جمله موارد مورد توجه است.

وی اضافه کرد: ۱۲ همایش با موضوع «جمعیت و فرزندآوری»، سلسله وبینارهای مرتبط با سیاست‌های جمعیتی و نشست‌های فنی در تمام شهرستان‌های برگزار همچنین کارگاه‌های آموزشی با موضوع پیشگیری از ناباروری‌های اکتسابی و ارتقای کیفیت مراقبت‌های دوران بارداری نیز برگزار شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: برگزاری پویش های متعدد با شعارهای مرتبط با فرزندآوری و ازدواج در شهرستان‌ها نظیر «نه به تک فرزندی» و تکمیل و راه‌اندازی واحدهای «ال دی آر» و استانداردسازی نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات و فرآیندها با بررسی کیفیت خدمات مامایی در بخش‌های زایمان مدنظر بوده است.

مجذوبی از برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای توانمندی مهارت انجام زایمان طبیعی و فیزیولوژیک برای ماماها و پزشکان متخصص زنان شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی سخن گفت و افزود: کلیپ‎ های آموزشی در ارتقای آگاهی عموم جامعه با موضوعات تک فرزندی، ناباروری در مردان و زنان و نیز منابع آموزشی در خصوص سالخوردگی جمعیت و پیامدهای آن تهیه و توزیع شده است.

وی ادامه داد: تجهیز و استانداردسازی کلاس‌های آموزشی ازدواج با اعتبار بیش از ۲ میلیارد ریال، تجهیز و برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان مادران و آموزش و فرهنگ‌سازی برای زایمان طبیعی و آموزش‌های فردی چهره به چهره به مادر باردار در دستور کار قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: لغو تمام دستورالعمل‌های پیشگیری از بارداری و توبکتومی در مراکز، اجرای ممنوعیت توزیع رایگان اقلام پیشگیری از بارداری در مراکز و پایش و نظارت دقیق عملکرد ارائه دهندگان خدمت در این خصوص و حذف دستورالعمل غربالگری جنین از سطح یک در راستای جوانی جمعیت انجام شده است.

مجذوبی نسبت تخت بیمارستانی به هر یک هزار نفر جمعیت استان را ۱.۸۴ دانست و در ادامه از وجود ۲۰ مرکز تحقیقاتی مصوب در حوزه علوم پزشکی استان، ۲۷ شرکت مستقر در مرکز رشد که سه مورد از آنها دانش بنیان هستند خبرداد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: راه‌اندازی داروخانه طب ایرانی، تولید دارو در استان و پیشرفت پروژه‌های عمرانی بر اساس پیش‌بینی مورد توجه است.

مجذوبی افزود: پیگیری برای راه‌اندازی مراکز جامع سالمندان، تدارک امکانات لازم برای راه‌اندازی بخش های پیوند استخوان و کبد، توسعه مراکز ناباروری، گسترش بخش های VIP، راه‌اندازی مرکز جامع سرطان و تجهیز و بهره‌برداری از بیمارستان اکباتان همدان در دستور کار جدی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دارای برنامه راهبردی در سطح کلان دانشگاه و ۳۳ برنامه راهبردی و ۳۳ برنامه عملیاتی در قالب کتاب الکترونیک بوده که طبق فرایند فوق موارد در حال اجرا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha