۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۸:۲۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85595952
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

دیداری شاعرانه با "عاطف ملایری"

۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۸:۲۲
کد خبر: 85595952
دیداری شاعرانه با "عاطف ملایری"

همدان- ایرنا- خانه "عاطف ملایری" این بار محفل گرم و صمیمی شاعرانی بود که با کلمات و ساختن بیت‌هایی عاشقانه، برای "جلیل جمشیدی" قافیه و ردیف شدند و از ایستادگی او سرودند.

به گزارش ایرنا؛ "جلیل جمشیدی" متخلّص به "عاطف ملایری"، بزرگ مردِ شاعر ملایر میزبان مردانی از جنس خود بود که محاسن خود را در محافل خانه شعر و ادب سپید کرده بودند و از خوشی و ناخوشی روزگار، لب به سخن گشودند و شعرها سرودند.

عاطف و همسرش مانند همیشه میزبانان خوبی بودند و از صبح منتظر حضور شاعران همدان عضو خانه شعر و ادب این استان بودند و چه شیرین استاد عاطف با قطعه شعر "مسافر خیر" از آنها پذیرایی کرد: «به تار زلف تو آسوده می‌زنم چنگی/که بی‌بهانه، رهایم کنی ز دلتنگی»، «سری که سر به هوای تو سود و سالک شد/دگر چغانه نپیچد به هیچ آهنگی».

به قول اساتید شعر و ادب، سرودن شعر نزد استاد عاطف زیره به کرمان بردن است، اما ساعت‌هایی را که در کنار هم بودند، گفتند و سرودند و از دیوان "عاطف" و شعرهای نغز او که به خوبی و هنرمندانه وقایع و حکایت‌ها را روایت می‌کند.

عاطف زندگی در سختی را به خوبی زیسته و در همین ناملایمت‌ها بود که امروز مردی اسطوره در شعر و شاعری شده و چهار جلد کتاب نوشته و دیوان عاطف او نیز به تازگی به چاپ رسیده است، اگرچه حدود ۴۵ سال پیش از ناحیه گردن دچار ضایعه قطع نخاع می‌شود، اما همین محدودیت مسیر زندگی‌اش را جور دیگری رقم می‌زند و می‌شود "عاطف ملایری".

دیداری شاعرانه با "عاطف ملایری"

"جلیل جمشیدی" از اواخر دهه شصت نوشتن را آغاز و از سال ۱۳۶۹ به صورت رسمی شروع به سرودن کرد و تاکنون دفتر "شیدای عشق" خود را در سال ۱۳۷۲، "آوای عشق" را سال ۱۳۷۹، "دیوان انتظار" با مضامین آئینی در رابطه با امام رضا(ع) را اوایل سال ۱۳۹۰ و "دیوان عاطف" را سال ۱۳۹۹ منتشر و نوبت دوم آن را سال گذشته به چاپ رساند.

عاطف خیلی بی‌تکلف است و انتظاری از کسی ندارد، اما همین گپ و گفت‌های صمیمی آن هم در شاعرانی از جنس خودش، برایش دنیایی می‌ارزد و زندگی را برای جذابتر می‌کند، مشاعره‌هایی با شاعران خانه شعر و ادب استان که روح عاطف را جلا می‌بخشد و او را امیدوار برای چاپ دیوان‌های دیگری از عاطف ملایری.

بانی این نشست صمیمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر بود و با حضور در منزل وی، لحظه‌های به یاد ماندنی را برای اعضای خانه شعر و ادب استان و معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان ثبت و ضبط کرد.

«فرشاد کشاورزیان» روز شنبه در حاشیه این دیدار اظهار کرد: «جلیل جمشیدی» متخلص به «عاطف ملایری» سال ۱۳۵۸ در یک مانور نظامی دچار ضایعه نخاعی شد، اما با این حال همچنان به زندگی امیدوار است.

وی به اشعار ستودنی وی درباره ائمه اطهار(ع)، انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب و امام راحل اشاره کرد و گفت: سرکشی و تکریم این هنرمندانی وظیفه همه ماست و باید هنرمندان را به نسل جوان امروز معرفی و از ظرفیت آنان برای رشد و توسعه فرهنگ و هنر استفاده کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر عاطف را نمونه یک شاعر موفق دانست که ثابت می‌کند می‌توان در عین محدودیت‌های جسمی، در عرصه هنر خوش درخشید و مایه سرافرازی شهر و کشور بود.

کشاورزیان با بیان اینکه در هر دیدار با "جلیل جمشیدی" درس مقاومت و ایستادگی را در کنار وی شاگردی می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد: با معرفی چنین هنرمندانی که با همه سختی‌هایی که بیماری برایشان ایجاد کرده، موفق و درخشان هستند، الگو و اسوه هنرمندان جوان‌تر باشند و شاعران و هنرمندان جوان‌تر نگاه بیشتری به این هنرمندان داشته باشند.

دیداری شاعرانه با "عاطف ملایری"

ملایر منطقه‌ای ادیب‌پرور است

رئیس هیات مدیره خانه شعر و ادب استان همدان نیز دیدار با «عاطف ملایری» را درسی بزرگ از ایستادگی دانست و گفت: ملایر منطقه‌ای ادیب‌پرور است و شاعران بزرگی دارد و از نظر شعری جز شهرهای خوب و ممتاز است.

«بهرام ترکمان» با اشاره به ۳۸ انجمن ادبی فعال در سطح استان، بیان کرد: دکتر «ایرج دهقان» شاعر و غزل‌سرای ایرانی است که در سال ۱۳۰۴ در ملایر متولد شد و مقطع ابتدایی را در ملایر گذراند.

وی با بیان اینکه در انجمن‌های ادبی غیر از شاعران، ادیبان و نویسندگانی هستند که شعر می‌خوانند، افزود: همدان استانی فرهنگی است که زادگاه شعرای بزرگی همچون باباطاهر، فخرالدین و ابراهیم عراقی است و در این زمینه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمام نهادهایی که می‌توانند در زمینه فرهنگی گام بردارند، باید کمک کنند تا تعداد انجمن‌های ادبی بیشتر شود و شعرا و نویسندگان ما بتوانند جایگاه خوبی داشته باشند.

رئیس هیات مدیره خانه شعر و ادب استان همدان ادامه داد: اگر سعدی، حافظ و مولانا ماندگار شدند چون شعرشان معنا و مفهوم داشته است.

ترکمان با تاکید بر ضرورت ترویج مسائل فرهنگی و تاثیر آن در کاهش بزهکاری جامعه، تاکید کرد: هر اندازه در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها مراکز فرهنگی برای حضور جوانان داشته باشیم، آمار بزهکاری جامعه کاهش می‌یابد و جامعه نشاط و سلامتی خود را حفظ می‌کند.

دیداری شاعرانه با "عاطف ملایری"

عضو خانه شعر و ادب استان همدان نیز گفت: به شاعران جوانی که شعر کلاسیک و غزل کار می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم از فرمول قافیه و ردیف تازه استفاده کنند، چراکه وقتی شاعر در غزل از قافیه و ردیف تازه استفاده می‌کند، زبان، خیال، ترکیب‌ها و تصویرهایی که می‌سازد نیز همه تازه می‌شوند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

«محمد پیله‌ور» تاکید کرد: با قافیه و ردیف‌های قدیمی تا جایی که در تخیل انسان بوده، گفته و تصویرسازی شده است و هیچ حرف تازه‌ای باقی نمی‌ماند، پس اگر در این زمینه شعری هم بسراییم، کپی برابر با اصل نخواهد بود.

وی به شاعران جوان توصیه کرد: تا در شعر کلاسیک استاد و مسلط نشده‌اند، به سراغ شعر نو، نیمایی و سپید نروند چراکه تمام کسانی که در شعر نو، نیمایی و سپید از جمله اخوان، فروغ، سهراب سپهری و شاملو موفق بودند، اول با شعر کلاسیک شروع کردند و قصیده و غزل گفتند تا بر این سبک شعری مسلط شدند و بعد به سراغ شعر نو رفتند.

این شاعر همدانی ادامه داد: برخی از جوانان ما هنوز اصول اولیه وزن و قافیه و ردیف را در شعر کلاسیک نمی‌دانند، اما یکسری تصاویر را کنار هم می‌چینند و فکر می‌کنند شعر نو گفتند؛ شعر نو و سپید باید جان‌دارتر و قوی‌تر از شعر کلاسیک باشد و متنی می‌شود که با پاکن فاصله‌هایش را پاک کرده و این تاثیرگذاری ندارد.

به گزارش ایرنا؛ در این دیدار، یک جلد دیوان فاخر حافظ و لوح سپاس از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و اعضا خانه شعر و ادب فارسی استان به «جلیل جمشیدی» شاعر ملایری اهدا شد.

همچنین اعضای هیات مدیره خانه شعر و ادب استان همدان در سفر یک روزه به ملایر، ضمن بازدید از مجموعه تفریحی و توریستی «مینی‌ورلد»، در بین اعضا انجمن ادبی معراج ملایر حضور یافتند و در این مراسم از «ولی‌الله زمان» شاعر پیشکسوت ملایری و «مراد طاهرنیا» مسئول انجمن ادبی معراج ملایر با اهداء دیوان حافظ و لوح سپاس تجلیل کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha