۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۲۸
کد خبر: 85054657
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

استان سمنان همچنان در جدال با بحران کم‌آبی

۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۲۸
کد خبر: 85054657
استان سمنان همچنان در جدال با بحران کم‌آبی

سمنان- ایرنا- استان سمنان با کاهش ۷۸ درصدی بارندگی نسبت به بلندمدت و ١٠ درصد نسبت به سال گذشته و کسری سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته، از دهه ۸۰ تاکنون در جدال با کم‌آبی و در انتظار اقدام عاجل برای رفع این بحران با تصمیمی کلان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان که دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود و بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع افزون بر ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که از این شمار، ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند و در این شرایط استان با کسری سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته، به اقدام اساسی و عاجل در زمینه رفع بحران کم‌آبی نیاز دارد؛ موضوعی که از دهه ۸۰ خورشیدی به عنوان مهمترین مساله استان و مطالبه اساسی مردم این خطه بر زمین مانده است.

استان سمنان با میزان بارش کمتر از میانگین و تبخیر بالاتر از متوسط کشور، ظرفیت محدود آبهای زیرزمینی و با وجود ظرفیت‌های متنوع برای توسعه، همچنان با چالش کمبود آب مواجه است و مردم چشم‌انتظار اقدام جدی برای حل این مساله هستند.

میانگین بارندگی‌ استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر در استان سمنان چنان بالا است که اگر میزان آبی در ارتفاع ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر زیر نور آفتاب داشته باشیم در یکسال تبخیر می‌شود و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

برپایه گزارش‌ها، ۲۱ درصد آب مورد نیاز استان سمنان از منبع چشمه و قنات، ۱۷ درصد از محل آب‌های سطحی و ۶۲ درصد از محل حفر چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق تامین می‌شود و به بیانی دیگر ۸۰ درصد نیاز آبی استان سمنان را منابع زیرزمینی تامین می‌کند و تنها هفت و هفت دهم درصد مساحت استان سمنان قابلیت تغذیه سفره‌های آب‌ زیرزمینی دارد که این آمار زنگ خطر پدیده خاموش فرونشست است.

استان سمنان همچنان در جدال با بحران کم‌آبی

طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب با کیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی (ec) بالا است.

به گفته‌ کارشناسان، اکنون برای تامین آب آشامیدنی شهرها از طریق حفر چاه باید کف‌شکنی کرد و در عمق بیش از ۳۵۰ متر می‌توان به آب دست یافت و حفر چنین چاه های عمیقی فاجعه‌ای است که پیامد اصلی آن چالش فرونشست است و همین عامل خود گویای آن است که استان سمنان برای تامین آب آشامیدنی دیگر مجاز به حفر چاه نیست و باید تامین آب از طریق راهکارهای دیگر مانند انتقال آب و یا جمع‌آوری آب‌های سطحی دنبال شود.

نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه است، اما ظرفیت تامین آب استان در سال گذشته که بارندگی نسبت به امسال بهتر بود، ۸۳۰ لیتر بر ثانیه بود.طبق مطالعات انجام شده ۱۴ محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی در استان شناسایی شده است که مجوز حفر چاه آب در آن مناطق داده نمی‌شود.

طبق گزارش‌ها، نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه است، اما ظرفیت تامین آب استان در سال گذشته با بارندگی بهتر نسبت به امسال، ۸۳۰ لیتر بر ثانیه بود و امسال بدون شک وضعیت بحرانی‌تر است. .

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: میانگین میزان بارندگی امسال استان ۷۸ درصد نسبت به بلندمدت و نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشت.

ایرج مصطفوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: میانگین بارندگی بلندمدت استان سمنان ۱۱۱ میلیمتر است و از آغاز سال آبی، از ابتدای پاییز ١۴٠١ تا کنون میانگین بارندگی هشت میلیمتر بود که نسبت به بلندمدت ۳۷ میلیمتر و نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیمتر کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: امسال در پاییز بارش‌های استان مطلوب نبود و دی و بهمن بارش‌ها کمی بهبود یافت، اما جوابگوی نیاز استان نیست.

مصطفوی تصریح کرد: بهبود بارندگی در اسفند و بهار سال آینده در استان سمنان دور از انتظار نیست، اما تغییرات اقلیمی می‌تواند بر بارش‌ها موثر باشد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: طبق آمارها، سمنان کمترین میزان بارش را در بین استان‌های کشور دارد و این آمار نشان‌دهنده ضرورت توجه به موضوع کم‌آبی است.

وی افزود: استان سمنان به دلیل ساعت‌های آفتابی و گستردگی، بیشترین میزان تبخیر را دارد و این عامل در کنار کاهش بارندگی، موجب بحرانی‌تر شدن کم‌آبی در استان است.

مصطفوی تصریح کرد: توجه به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق دارای بارندگی سیل‌آسا و رگباری نقشی مهم در تقویت سفره‌های آب‌ زیرزمینی دارد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: داده‌ها نشان می‌دهد باید اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان به منظور بهره‌برداری از آب‌های سطحی توسعه یابد.

فیلم وزیر نیرو در سمنان را اینجا ببینید

مردم در انتظار شنیدن خبر خوش برای رفع مشکل کم‌آبی در استان سمنان

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو سیزدهم بهمن ۱۴۰۱ در سفر به استان سمنان در پاسخ به درخواست جمعی از مطالبه‌گران سمنان گفت: مشکل کم‌آبی این خطه را حل می‌کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه تامین آب مهمترین گلوگاه توسعه صنعت و اشتغال در شهرهای کویری است، گفت: رفع مشکل بحران کم‌آبی در سمنان با اهتمام ویژه پیگیری می‌شود.

هفدهم آذر ۱۴۰۱ به دنبال درخواست عباس گلرو نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی از آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور مبنی بر دستور رسیدگی و حل وضعیت بحرانی آب این حوزه انتخابیه، نشستی با حضور محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار و گلرو نماینده حوزه انتخابیه سمنان در مجلس شورای اسلامی در دفتر معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

استان سمنان همچنان در جدال با بحران کم‌آبی

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل کم‌آبی در حوزه انتخابیه سمنان به دستور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور در نشستی با محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور و با حضور استاندار سمنان پیگیری شد.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل کم‌آبی در حوزه انتخابیه سمنان به دستور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور در نشستی با محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور و با حضور استاندار سمنان مطرح و پیگیری شد.

عباس گلرو تصریح کرد: تامین آب آشامیدنی و کشاورزی جزو مشکل‌های عدیده در استان سمنان است و ضرورت دارد رفع مشکل کم‌آبی با برنامه‌ریزی عملیاتی رفع شود.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت و کاهش منابع آبی در حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه باید رفع تنش آبی با تدبیر پیگیری شود.

گلرو یادآور شد: برای پیگیری رفع مشکل کم‌آبی حوزه استان سمنان نشست‌های مختلف با مسوولان ملی برگزار شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مشکل کم‌آبی استان سمنان در نشست مشترک با وزیر نیرو و در نشست مشترک دولت و مجلس نیز مطرح شده است.

گلرو اظهار داشت: تلاش می‌شود مشکل کم آبی در استان سمنان در یک افق میان‌مدت و درازمدت رفع شود.

آب مایه حیات است و انتظار می‌رود در زمینه رفع بحران کم‌آبی در استان سمنان اقدامی عاجل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha