۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85088584
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه پایدار روستایی به برکت حساب ۱۰۰ امام در استان زنجان

زنجان - ایرنا - معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: استان زنجان در بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی پیشگام بوده به طوریکه طی سه سال متوالی در این حوزه مقام نخست کشوری را از آن خود کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احداث، بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی از اصلی‌ترین وظایف بنیاد مسکن در ذیل حساب ۱۰۰ امام است و این نهاد امروزه به پناهگاهی برای محرومان جامعه تبدیل شده‌ است چرا که با تعامل و همیاری دیگر دستگاهها و ارایه تسهیلات و کارهای کارشناسی در تامین مسکن های ارزان قیمت و مقاوم نقش موثری داشته است.

حساب ۱۰۰ امام سال ۱۳۵۸ با فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در بانک ملی افتتاح شد که تاکید اصلی در افتتاح این حساب کمک به مسکن دار شدن اقشار ضعیف جامعه همچنین مشارکت در امور خیر و دستگیری از محرومان جامعه نیز از ثمرات تاسیس این حساب بوده است. در واقع تاسیس این حساب که با تدبیر و دوراندیشی امام راحل انجام شد نوعی بسیج دولت و ملت برای رفع یکی از مشکلات اساسی جامعه یعنی مسکن بود که نتایج مطلوبی نیز به دنبال داشته است.

پس از گشایش این حساب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز تاسیس شد تا به طور قانونمند و با شتاب بیشتر و با همکاری دیگر دستگاههای مرتبط نسبت به تحقق اهداف آن اقدام شود. برای این بنیاد نیز وظایفی از جمله طراحی های لازم برای ساخت مسکن محرومان، مکان یابی و همیاری جهت تامین مصالح ساختمانی برای احداث مسکن در روستاها تعریف شد.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع بیشتر از وضعیت ایجاد و مقاوم سازی مسکن روستایی استان و برنامه ها و اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این خصوص با عباس محمدی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت و گو کرده است.

توسعه پایدار روستایی به برکت حساب ۱۰۰ امام در استان زنجان

ایرنا: در خصوص اهداف ایجاد حساب ۱۰۰ امام و زمان تشکیل آن توضیح دهید؟

محمدی: حساب ۱۰۰ امام ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ با فرمان امام راحل تشکیل و پس از آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز افتتاح شد که از اهداف اصلی ایجاد این حساب و نهاد دستگیری از محرومان در حوزه مسکن و گامهای اساسی در حوزه عمران روستایی بوده است.

با توجه به اینکه مسکن از جمله مهم‌ترین نیازهای همه افراد جامعه است و رفع آن بسیاری از معضلات دیگر را نیز رفع می کند بر همین اساس حساب ۱۰۰ امام و فعالیتهای بنیاد مسکن در جهت خانه دار شدن محرومان و افراد کم برخوردار جامعه به خصوص روستاییان از اهمیت بسیاری برخوردار است.از سویی یکی از راهکارهای پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و ماندگاری آنان در روستاها تامین مسکن مناسب برای آنان است.

حساب ۱۰۰ امام با هدف خانه دار شدن محرومان سال ۱۳۵۸ به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی افتتاح شد.مجموعه بنیاد مسکن نیز که نهادی به یادگار مانده از امام خمینی (ره) است خدمات‌رسانی به افراد محروم روستایی و خانه دار کردن آنان را در دستور کار قرار داده است.

ایرنا: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان چه برنامه هایی در خصوص عمران روستایی و تحقق اهداف حساب ۱۰۰ امام دارد؟

محمدی: بر اساس برنامه ریزی های لازم احداث یک هزارو ۶۹۷ واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان شروع شده است و ۷۳ واحد نیز در پروژه متفرقه در دست اجراست که ۱۲ واحد از این تعداد ۲۱ فروردین ماه در شهرستان ابهر افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

پروژه ۱۲ واحدی مسکن محرومان گلسار ابهر همزمان با سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهه حساب امام(ره) با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.این پروژه در زیر بنایی بالغ بر یک هزار و ۷۲۸ مترمربع و اعتباری حدود ۷۵ میلیارد ریال در مدت ۲۴ ماه احداث و به متقاضیان واگذار شد.

از اهداف و رسالت های مهم بنیاد مسکن تامین مسکن برای محرومان و اقشار کم درآمد است و این امر گامی مهم در دستیابی به توسعه پایدار محسوب می شود که در زمان حاضر نهاد انقلابی توجه جدی به این موضوع دارد و مطابق با رویکردها و راهبردهای حمایتی از اقشار ضعیف جامعه حرکت می کند.

توسعه پایدار روستایی به برکت حساب ۱۰۰ امام در استان زنجان

ایرنا: هم اکنون چه طرح هایی از سوی این نهاد در دست اجراست؟

محمدی: در زمان حاضر ساخت یک هزار و ۷۱۶ واحد مسکونی در روستاهای مختلف استان در دست طراحی است که ساخت آن تا پایان سال آغاز می شود. تکمیل ۷۶۸ واحد مسکونی نیز برنامه ریزی شده است که تاپایان امسال به دست جامعه هدف خواهد رسید. همچنین پیشرفت پروژه های مسکن ملی این بخش نیز ۵۰ درصد است که به تدریج تکمیل و تحویل می‌شود.

پروژه های نهضت ملی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در قالب ۱۴ پروژه با یک هزار و ۶۹۷ واحد مسکونی در شهرهای هیدج، صائین قلعه، خرمدره، قیدار و آببر در دست احداث است.

روند اجرای این پروژه‌ها با برنامه زمانبندی شده مطابقت دارد و در اجرای پروژه ها تمامی نکات فنی، مهندسی و ایمنی رعایت شده است تا بهترین خدمات به مردم ارائه شود.

نظارت و پیگیری دقیق روند اجرای پروژه ها، تاکید بر سرعت بخشی به طرح ها با نگاه ویژه بر ارتقای کیفیت، تاکید بر روند نظارتی پروژه های در حال اجرا و تلاش برای جذب اعتبارات ملی و استانی از جمله موارد مهم برای پیشبرد اهداف و محرومیت زدایی است.

ایرنا: در خصوص مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی چه اقداماتی انجام شده است؟

تاپایان امسال قرارداد ساخت سه هزار و ۸۰۰ واحد مسکن روستایی در زنجان منعقد می شود.محمدی: از بدو تاسیس این بنیاد تاکنون ۵۲ هزار واحد مسکونی روستایی در استان مقاوم سازی شده است که ۵۶ درصد مجموع مسکن های روستایی را شامل می شود. این میزان مقاوم سازی انجام شده بیشتر از متوسط کشوری بوده و سه سال متوالی است که استان رتبه اول را در این خصوص دارد.

امسال مقاوم سازی چهار هزار و ۵۰۰ واحد به بنیاد مسکن استان اختصاص داده شده که از این تعداد سه هزارو ۸۰۰ واحد ابلاغ و ۲ هزار و ۱۰۰ واحد انعقاد قرارداد شده است که تاپایان سال ۱۰۰درصد خواهد شد.

در این خصوص زمینه طرح های مشارکت های مردمی نیز بسیار موثر است و برای تشویق و ترغیب روستاییان برای مشارکت در این امر ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود و مشکلات موجود در این حوزه نیز از سوی بنیاد مسکن رفع می شود تا روستاییان از مسکن مقاوم استفاده کنند.

توسعه پایدار روستایی به برکت حساب ۱۰۰ امام در استان زنجان

ایرنا: فعالیت های بنیاد مسکن چه فعالیت هایی در دیگر حوزه ها دارد؟

بنیاد مسکن استان زنجان در زمینه صدور سند روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت رتبه برتر کشور را دارد.محمدی: به جز فعالیت های ساخت و بهسازی مسکن روستایی این نهاد در زمینه عمران روستایی نیز فعال است به طوریکه در روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی طراحی و این طرحها در ۶۴ درصد روستاها اجرا شده است.

همچنین اسناد ۸۲ درصد املاک روستایی استان نیز با کمک ثبت اسناد و املاک روستایی صادر شده است. در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم اسناد ۳۷ درصد املاک صادر شده است که در زمینه صدور سند روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بنیاد مسکن رتبه اول را در کشور دارد.

طرح بهسازی روستاهای هدف گردشگری برای هشت روستا انجام شده و برای چهار روستای دیگر نیز در دست تهیه است همچنین هفت روستای دارای بافت باارزش در استان داریم که یک روستا به بهره برداری رسیده و ۲ روستا در دست اجراست.

ایرنا: در خصوص برنامه های بنیاد مسکن در خصوص توسعه پایدار منظومه های روستایی چه برنامه های پیش بینی شده است؟

محمدی: طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی نیز از فعالیتهای این است که به صورت پهنه ای در سطح استان تهیه شده است. کلیه بخشهای استان در این زمینه مطالعه شده است و زنجان به عنوان پایلوت کشوری است در این خصوص با همکاری استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی وامهای اشتغالزایی به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان در اختیار بنیاد مسکن استان قرار گرفته است تا توزیع و اشتغال پایدار در روستاها عملیاتی شود.

در زمینه مطالعات طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی، تنها استان در کشور هستیم که در ۱۹ بخش با همراهی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مطالعات انجام شده است. طرح منظومه در شهرستان طارم بعنوان طرح پایلوت کشوری از سال ۹۹ در دست اجراست و در سال ۱۴۰۰ با برنامه‌ریزی انجام شده، اجرای طرح منظومه در بخش مرکزی شهرستان خدابنده از محل اعتبارات استانی شروع شده و تسهیلگری‌ها در دست اقدام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha