دیپلماسی عمومی، کلیدواژه توسعه مناسبات تهران – مسکو است
شیخ الاسلامی (سمت راست)، زاتولین عضو دومای روسیه (وسط) و جلالی سفیر ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: تقویت شناخت دوجانبه، توسعه دیپلماسی عمومی و مردمی کردن حوزه تعاملات ایران و روسیه، عوامل کلیدی در توسعه مناسبات تهران – مسکو است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حسن شیخ الاسلامی این سخنان را چهارشنبه در کنفرانس بین المللی "همکاری های روسیه – ایران در جهان در حال تغییر" که که با حضور مقامات و صاحب نظران کشور روسیه در مسکو برگزار شد،بیان کرد و اظهار داشت که حامل سلام گرم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شرکت کنندگان در این کنفرانس است.

وی در این آیین با اشاره به تحول در مفهوم قدرت در سیاست بین الملل، دیدگاه ها و پرسش های علمی در این حوزه را مطرح کرد و افزود: توسعه مناسبات تهران - مسکو تابعی از درک دو کشور از تغییر در مفاهیم قدرت و مناسبات بین المللی است.
شیخ الاسلامی در ادامه قدرت شناختی را مولفه ای مهم در دنیای معاصر خواند و در این زمینه به مواجه شدن روسیه با جنگ روایت ها در نبرد اوکراین و نیز رویارویی ایران با جنگ شناختی تمام عیار در همه ابعاد اشاره کرد.
رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در ادامه انتقال قدرت از غرب به شرق، حضور بازیگران جدید و افزایش توان تأثیرگذاری آنها بر روندهای منطقه ای و جهانی و کاهش ثبات اتحادها و ائتلاف ها در شرایط گذار در نظام بین المللی را از دیگر ویژگی‌های سیاست بین الملل در مقطع کنونی برشمرد.

دیپلماسی عمومی، کلیدواژه توسعه مناسبات تهران – مسکو است

وی در این باره گفت: شواهد و علائم در مناسبات بین المللی گویای انتقال قدرت از غرب به شرق است و بنا بر گزارش اخیر صندوق بین المللی پول، تا سال ۲۰۲۸ هفت قدرت از ۲۰ قدرت اقتصادی دنیا در شرق خواهند بود.
شیخ الاسلامی همچنین با اشاره به شرایط گذار در نظام بین المللی گفت: کنشگران برتر و قدرت های بزرگ در تلاش برای مدیریت نظام در حال شکل گیری متناسب با اهداف خود هستند و از سوی دیگر، سایر کنشگران بر حفظ امنیت و بقای خود متمرکز هستند که تفاوت بین سطح این دو رویکرد، باعث ناپایداری ائتلاف ها و اتحادها می شود.
رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی این مرکز در زمینه بکارگیری هوش مصنوعی در سیاست خارجی، آمادگی این مرکز را برای همکاری با نهادهای رسمی در روسیه اعلام کرد.

دیپلماسی عمومی، کلیدواژه توسعه مناسبات تهران – مسکو است

باید هوشیار باشیم در زمین غرب بازی نکنیم
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به سیر مناسبات تهران – مسکو در طول تاریخ گفت: امروز ایران و روسیه بنا بر درک درست رهبران دو کشور در حال طراحی روابط نوین دوجانبه هستند و در این مسیر نیازمند هستیم که موانع فرارو را برطرف کنیم و راهکارهای نوین را برای گسترش مناسبات را بیابیم.
کاظم جلالی افزود: در سال ۲۰۲۲ حجم روابط دو کشور به حدود پنج میلیارد دلار ارتقا یافت که البته متناسب با سطح مناسبات سیاسی دوجانبه نیست اما در صورت تقویت شناخت دو جانبه، بهبود زیرساخت حمل و نقل و ترانزیت، اصلاح روندهای گمرکی و همکارهای مالی و لجستیک می توان شاهد رشد شتابان این مناسبات بود.
وی در این زمینه به مذاکرات در سطوح عالی دو کشور برای تکمیل کریدور شمال – جنوب اشاره کرد و گفت: عملیات احداث راه آهن آستارا – رشت به عنوان حلقه مفقوده بخش غربی این کریدور ترانزیت کالا در سال جاری میلادی با مشارکت روسیه آغاز خواهد شد.
جلالی با بیان اینکه نخبگان روسیه در مقطع کنونی به توسعه مناسبات با ایران تأکید دارد، بر لزوم بهره گیری از این فرصت در توسعه مناسبات دوجانبه تأکید کرد و در عین حال گفت: با این وجود دشمنان، روابط تهران – مسکو را رصد می کنند و به دنبال زمینه هایی برای تخریب روابط هستند.
وی با بیان اینکه دشمنی غرب،‌فرصت مناسبی برای نزدیک دولت ها و ملت های ایران و روسیه را ایجاد کرده است، گفت: هوشمندی جریان نخبگی دو کشور در جریان تحول در مناسبات دوجانبه ضروری است و باید مراقب باشیم که در زمین غرب بازی نکنیم.

دیپلماسی عمومی، کلیدواژه توسعه مناسبات تهران – مسکو است
خلیل شیرغلامی معاون مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه (سمت چپ)

خلیل شیرغلامی معاون مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه نیز در سخنانی در این کنفرانس گفت: آمریکا در تلاش برای ایجاد مزاحمت در مسیر توسعه مناسبات ایران و روسیه است و باید با هوشیاری و اتخاذ تدابیر مناسب، مانع از پیشبرد اهداف مخالفان تحکیم پیوندهای تهران – مسکو شد.
شیرغلامی آمادگی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را برای ایجاد سازوکارهای مشترک و پایدار با اندیشکده های روسیه در راستای توسعه مناسبات دوجانبه اعلام کرد.

در آیین آغاز به کار این کنفرانس بین المللی، کنستانتین زاتولین معاون اول کمیته دومای دولتی در امور کشورهای مشترک المنافع و همکاری های اوراسیا، پیام ویاچسلاو ولودین رئیس دومای روسیه به این نشست را قرائت کرد.
در این نشست، جمعی از صاحب نظران و مقامات روسیه و ایران فعال در عرصه همکاری های دوجانبه نیز حضور داشتند و سخنانی ایراد کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha