۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85126831
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چنارهای باغ سراب شاهرود ثبت ملی شدند

۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵
کد خبر: 85126831
چنارهای باغ سراب شاهرود ثبت ملی شدند

سمنان- ایرنا- سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مجموعه درختان چنار عمارت باغ سراب شاهرود در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد.

به‌گزارش خبرنگار ایرنا، سروش هاشمی روز سه‌شنبه به رسانه ها ابراز داشت: مجموعه درختان چنار عمارت باغ سراب شاهرود در میدان امام رضا(ع) جنب اداره بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی– باغ سراب واقع‌شده و دارای ۲۰۰ الی ۲۵۰ سال قدمت است و به شماره یکهزار و ۱۲۵ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت‌شده‌اند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان بیان کرد: درختان چنار با تنه‌ای قطور و استوار ازجمله گونه‌های درختی پهن‌برگ‌اند که به دلیل زیبایی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود به‌ویژه در فرم برگ‌ها و رنگ سفیدپوست تنه جلوه خاصی را در بافت مناطق مختلف ایجاد می‌کنند و با توجه به مقاومت بالای آن در شرایط مختلف و استفاده از سایه آن در مناطق کویری از اهمیت زیادی برخوردار است.

۶ نفر در جست‌وجوی عتیقه دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: با دستگیری ۶ حفار، یک فقره حفاری غیرمجاز در سمنان نافرجام ماند.

سرهنگ ابوالقاسم کربلایی غلامی افزود: در پی اعلام گزارش مردمی مبنی بر حفاری غیرمجاز دریکی از مناطق سمنان، به‌سرعت نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی استان سمنان با همکاری مأموران نیروی انتظامی جهت بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی با قدردانی از همکاری نیروی انتظامی شهرستان، یادآور شد: متهمان پس از دستگیری و تشکیل پرونده، برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با تاکید بر اینکه صیانت از میراث‌فرهنگی در استان سمنان به دلیل گستردگی و پراکندگی آثار نیازمند مشارکت همه‌جانبه هم‌وطنان در معرفی حفاران و دلالان اشیای عتیقه دارد، افزود: هم‌وطنان و دوستداران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود در خصوص تعرض یا تخریب آثار تاریخی استان را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات)هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیا مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha