۲ تیر ۱۴۰۲، ۹:۲۶
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85148805
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیش بینی خرید تضمینی ۱۰۰ هزار تُن گندم در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری را ۱۴۳ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود که امسال حدود ۱۰۰ هزار تن به صورت تضمینی خریداری شود.

احمد نامور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشاورزان این استان در سال زراعی جاری ۹۵ هزار هکتار از اراضی دیم و ۴۸ هزار هکتار از اراضی آبی را به کشت گندم اختصاص دادند و اکنون برداشت محصول از این کشتزارها آغاز شده است.

وی تصریح کرد: مسال قیمت خرید گندم مشخص و اعلام نشده است از این رو این محصول با قیمت سال گذشته از کشاورز تحویل گرفته می شود و مابه التفاوت آن با اعلام نرخ خرید جدید به حساب کشاورز واریز خواهد شد.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اینک دولت به ازای هر یک کیلوگرم گندم ۱۵ هزار تومان به کشاورزان به صورت علی الحساب پرداخت می کند که از این میزان ۱۱ هزار و ۵۰۰ قیمت محصول، ۲ هزار و ۵۰۰ یارانه کود و بذر و ۲ هزار تومان نیز تشویقی است.

۲۴ مرکز و ۱۷ تعاونی آماده خرید گندم

وی ادامه داد: گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان در ۲۴ مرکز خریداری می‌شود و اقدامات لازم برای تحویل گرفتن محصول گندم کاران انجام شده است.

نامور یادآور شد: برداشت گندم و خرید این محصول در مناطق گرمسیری استان آغاز شده و اکنون خرید در هفت مرکز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان برای عرضه محصول تولیدی خود با کپی کارت ملی و شماره حساب بانک کشاورزی و ثبت نام در سامانه پهنه بندی به مراکز مراجعه کنند.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی با اشاره به اینکه مراکز خرید گندم برای تحویل گرفتن محصول گندم کاران آماده هستند گفت: در این زمینه بازرسی های لازم از مراکز خرید گندم انجام شده و ایرادها و نواقص شناسایی شده است و باید تا پیش از زمان خرید گندم نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی اضافه کرد: مراکز خرید گندم به لحاظ بهداشتی، فنی، باسکول و سایر موارد مورد بازرسی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

حدود ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است این استان دارای هشت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha