۲۵ هزار نفر سال گذشته از خدمات مراکز درمان اعتیاد استان سمنان بهره‌مند شدند

سمنان- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان با بیان اینکه ۱۵۰ پزشک و ۱۵۰ روانشناس در مراکز درمان اعتیاد فعالیت دارند، افزود: حدود ۲۵ هزار نفر به طور میانگین در یکسال گذشته از مراکز درمانی اعتیاد استان خدمات دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر معینیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سالن همایش دفتر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان به مناسبت ۲۶ ژوئن روز جهانی مبارزه با مواد خدر افزود: ۱۲۲ مرکز درمان اعتیاد شامل ۱۰۷ مرکز خصوصی و ۱۵ مرکز دولتی در استان سمنان فعال است.

وی با بیان اینکه معتاد متجاهر به فردی گفته می‌شود که در ملاءعام اقدام به مصرف موادمخدر و ایجاد مزاحمت کند و افراد کارتن‌خواب باشد، تصریح کرد: ۶۳۰ معتاد متجاهر طی ۱۸ ماه گذشته در استان سمنان جمع‌آوری شدند و برای درمانشان اقدام شد.

معینیان بیان کرد: سه‌هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر سال گذشته کشف و سه‌هزار و ۵۴۵ نفر فروشنده، توزیع کننده، قاچاقچی و معتاد، توسط پلیس جمع‌آوری و برای تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: اعتیاد به موادمخدر و روانگردان اولین معضل اجتماعی کشور است که به عنوان یک عامل چندوجهی منشا بروز دیگر آسیب‌های اجتماعی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان بیان کرد: آحاد جامعه در بخش مقابله، پیشگیری و درمان اعتیاد و صیانت از بهبودیافتگان با توجه به مسوولیت اجتماعی و مشارکت همگانی همراهی کنند.

معینیان یادآور شد: ۲۵ تشکل مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در زمینه‌های مختلف مانند ارایه آموزش مهارت زندگی، فرزندپروری، کاهش افسردگی نقش آفرینی می‌کنند.

وی اظهار کرد: طرح یاریگران زندگی به منظور پیشگیری از اعتیاد در مدرسه‌ها با هدف ایجاد نشاط در مناطق شهری و روستایی استان سمنان در دست اجرا است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان اضافه کرد: چهار کانون خانواده، محیط کار، محیط آموزشی و محلات شهری و روستایی به مدت ۴۳۰ هزار نفر ساعت برای گروه‌های سنی ۱۵ تا ۶۰ سال آموزش‌های مهارتی و پیشگیری ارایه شد.

معینیان افزود: افتتاح طرح یاری‌گران زندگی در روستا برای اولین بار در کشور در استان سمنان و افتتاح ۲ مرکز درمان اعتیاد نوجوانان با همراهی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و شاهرود، از جمله اقدامات سال گذشته بود.

وی بیان کرد: افتتاح خانه صیانت با هدف حمایت از معتادان متجاهر بعد از بهبودی، خانه نشاط و تندرستی در یکی از روستاهای میامی، خانه پیشگیری از اعتیاد جمله برنامه‌های امسال است.

معینیان یادآور شد: ۱۰ عنوان برنامه شامل برگزاری میز خدمت، برگزاری همایش سفیران پیشگیری از اعتیاد، و کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد، از جمله برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر است.

وی خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع برای ساخت گرمخانه و مرکز ماده ۱۶، زمین خریداری و تحویل شهرداری برای ساخت شد.

تعداد معتادان استان سمنان ۳۵ هزار نفر برآورد می‌شود

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان افزود: چهار میلیون و ۶۰۰ معتاد در کشور وجود دارد که از این تعداد وجود ۳۵ هزار معتاد در استان سمنان برآورد می‌شود و از این تعداد ۹۰ درصد مرد و ۱۰ درصد زن معتاد هستند.

وی با بیان اینکه ۱۲ کمپ درمان اعتیاد در استان سمنان وجود دارد، افزود: ایجاد کمپ زنانه در سمنان با همراهی بخش خصوصی در دستور کار است و کمپ مردانه در سمنان وجود دارد.

وی اظهار کرد: امسال سهمیه ۸۵۰ نفر و سال گذشته ۷۰۰ معتاد بهبودیافته از آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای به منظور یافتن شغل بهره‌مند شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان خاطرنشان کرد: هزینه متادون‌درمانی ۴۵۰ هزار تومان و بستری در کمپ برای یک دوره یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از بیست و نهم خرداد تا پنج تیرماه هفته مبارزه با مواد مخدر و ۲۶ ژوئن روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق مواد مخدر نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha