سفر  نخست وزیر چین به اروپا با هدف گسترش روابط

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین هدف اولین سفر «لی کیانگ» نخست وزیر این کشور به اروپا را گسترش روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کرد و افزود: چین مایل به همکاری با آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی برای اجماع رهبران و ترویج توسعه بیشتر روابط چین-آلمان، چین-فرانسه و چین- اتحادیه اروپا است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت امور خارجه چین ، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه پنجم تیر) اظهار داشت: اولین سفر «لی کیانگ» نخست وزیر چین به آلمان و فرانسه در جهت بهبودی روابط بین چین و کشور های اروپا بود.

مائو افزود: لی کیانگ در سفر به برلین در هفتمین نشست سیاسی بین دولت‌های چین و آلمان حضور داشت و با مسوول های شرکت‌های چینی و آلمانی به ویژه شرکت خودروسازی بی.ام.دبیلیو و شرکت زیمنس دیدار داشت که این شرکت ها به آینده همکاری بین پکن و برلین امیدوار هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین تصریح کرد: در جریان سفر لی کیانگ به پاریس نیز نخست وزیر چین در اجلاس پیمان مالی جهانی حضور داشت.

وی ادامه داد: لی کیانگ در این اجلاس پیشنهادات چین را در مورد مسائل مربوط به توسعه و حکمرانی جهانی اعلام و پیشنهاد کرد که اصلاحات حاکمیت مالی جهانی برای ایجاد یک محیط مالی پایدار برای کشورهای در حال توسعه باید به طور قاطعانه ترویج شود.

به گفته وی، مشارکت جهانی در توسعه برای کشورهای در حال توسعه منابع بیشتری را فراهم می‌کند و جهانی سازی اقتصادی و تجارت آزاد ترویج خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر چین در بحبوحه اختلاف نظر دو طرف درباره برخی از مسائل جهانی از جمله جنگ اوکراین، مسائل تجاری و اقتصادی و تایوان به اروپا سفر کرده بود.

موضع ثابت چین درباره انتشار ویروس کرونا

نینگ همچنین در پاسخ به سوالی درباره منشا انتشار ویروس کرونا و اتهام تازه آمریکا علیه پزشکان چینی اظهار داشت: پکن حامی ردیابی ریشه‌های جهانی بر پایه علم است و از مقامات کاخ سفید می‌خواهد به جای اتهام‌زنی به کشورهای دیگر، موارد مشکوک دیده شده در آزمایشگاه های زیستی در خاک خود را شفاف سازی کند تا از نگرانی‌های بین المللی در این زمینه کاسته شود.

وی گفت: چین تنها کشوری است که بیش از یک بار از یک گروه متخصص سازمان جهانی بهداشت برای انجام مطالعات مشترک منشای ویروس کرونا دعوت به عمل آورده است و همچنین تنها کشوری است که فرصت‌های متعددی را برای کارشناسان خود فراهم کرده است تا پیشرفت‌های مربوط به ردیابی منشأ این ویروس را با گروه های مشاوره علمی برای ریشه‌های بیماری‌زای جدید به اشتراک بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: چین بیش از هر کشور دیگری داده ها و یافته های تحقیقاتی در مورد ردیابی منشای ویروس کرونا را به اشتراک گذاشته است و این از نگرش باز، شفاف و مسوولانه چین است.

سی بی اس نیوز اول تیرماه اعلام کرده بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر حادثه ایمنی زیستی که باعث ویروس کرونا درآزمایشگاه ووهان شده را پیدا نکرده است.

مائو گفت: مقامات کاخ سفید باید داوطلبانه اطلاعات موارد مشکوک اولیه در آمریکا را به اشتراک بگذارند و اطلاعات مربوط به آزمایشگاه های زیستی خود در «فورت دیتریک» را نیز افشا کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha