مهارت‌آموزی، کلید اشتغال‌آفرینی سربازان پس از پایان خدمت
عکس آرشیو است

گرگان- ایرنا- بخش اعظم سرمایه نیروهای مسلح را سربازان وظیفه تشکیل می‌دهد که در کنار ماموریت‌های اصلی و ذاتی در راستای حفظ امنیت، با استفاده از اوقات فراغت به آموزش‌ مهارت‌های دیگر متناسب با علاقه خود حرفه آموزی کرده که بی شک آموزش‌های مهارتی نقش بسزایی در توانمندسازی سربازان و ایجاد فرصت های شغلی در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات ایفا می‌کند.

به گزارش ایرنا، در کشورهای توسعه یافته توجه به آموزش های مهارتی به عنوان اصلی جدایی ناپذیر پیشرفت کشور مورد توجه قرار گرفته و در ایران هم مجموع آموزش های نظری و عملی با هدف ایجاد مهارت‌های لازم به منظور به فعلیت رساندن استعدادهای نهفته سربازان در حال اجرا است.

در استان گلستان، تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند، پایدارترین و مطمئن‌ترین تکیه‌گاه رونق و شکوفایی اقتصادی با اجرای برنامه های کوتاه و بلندمدت محسوب می شود و به همین دلیل نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی به عنوان یک اولویت حساس و حیاتی در تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآفرین و راهکاری موثر در پاسخ به نیازهای اشتغال و بازار و آموزش مداوم مهارت های لازم به شاغلان در اوقات فراغت آنها برای حفظ و توسعه اشتغال موجود و انطباق توانمندی های افراد با نیازهای جدید بازار کار و تغییرات عرصه فناوری است.

مهارت‌آموزی، کلید اشتغال‌آفرینی سربازان پس از پایان خدمت

یادگیری عملی مشاغل مختلف و اشتغالزایی در آینده

کارشناس مهارت آموزی قرارگاه آجا در استان گلستان گفت: شرایطی فراهم کردیم تا سربازان در ابتدا مشاوره های لازم برای انتخاب شغل آینده را دریافت کنند و سپس با مهیا کردن فضای آموزشی مناسب مهارت های لازم را برای آن شغل مورد نظر خود یاد گرفته و بتوانند در آینده برای خود شغلی مناسب داشته باشند.

ستوان یکم مجتبی حاتمی افزود: کارگاه های عملی در تیپ ۲۳۰ گرگان علاوه بر مهیا کردن شرایط استفاده از اوقات فراغت سربازان با صدور مدرک و دریافت وام اشتغال همراه است.

وی اظهار داشت: در مزرعه پرورش گیاهان دارویی سربازان از صفر تا صد این شغل از جمله تهیه خاک و ایجاد بستر مناسب تا کاشت، داشت و برداشت محصول توسط سربازان انجام شده و به طور عملی این مهارت را یاد می‌گیرند.

وی بیان کرد: پس از یادگیری پرورش گیاهان دارویی در اوقات فراغت خود حتی با داشتن فضای کوچکی در آینده می توانند باعث اشتغالزایی شوند.

کارشناس مهارت آموزی قرارگاه آجا در استان گلستان گفت: در کارگاه های لوله کشی و پکیج، لوازم خانگی، برق ساختمان، مکانیک و برق خودرو هم به صورت عملی از صفر تا صد کار را یاد گرفته و پس از پایان خدمت با داشتن این مهارت ها می توانند برای خود کارگاه احداث کنند.

مهارت‌آموزی، کلید اشتغال‌آفرینی سربازان پس از پایان خدمت

مهارت آموزی در اوقات خوش فراغت

یکی از سربازان که متوجه حضور ما در قرارگاه مهارت آموزی شده می گوید:ابتدای ورودم به خدمت فکر می کردم خیلی سخت باشد و یا فقط باید نگهبانی بدهم ولی متوجه شدم برخلاف تصوراتم در این مکان در اوقات فراغت خود مهارت های مختلفی یاد می گیریم.

حسین معصومی افزود: هر سربازی بعد از پایان خدمت با این مهارت ها می تواند برای خود شغلی دست و پا کند و بیکار نماند.

مهارت‌آموزی، کلید اشتغال‌آفرینی سربازان پس از پایان خدمت

اوقات فراغت سربازان همراه با کسب انگیزه اشتغالزایی و کارآفرینی

یکی دیگر از سربازان مرکز مهارت آموزی شهید صیاد شیرازی گرگان هم در این ارتباط گفت: زمان ورودم به خدمت سربازی با وجود اینکه مدرک دانشگاهی داشتم متوجه فضای مناسب مهارت آموزی در دوران خدمت شدم که با توجه به علاقه خود ثبت نام و آموزش ببینیم.

متین خالد زاده افزود: ما سربازان در ابتدا مصاحبه و پس از بررسی علائق راهنمایی و مشاوره شغلی می شویم و بی شک این کلاس های آموزشی نه تنها باعث استفاده مفید از اوقات فراغت سربازان می‌شود بلکه پس از خدمت می تواند زمینه ایجاد شغل شود.

وی اظهار داشت: وقتی در این مجموعه متوجه آموزش پرورش گل و گیاه آموزش شدم تمایل داشته در کنار تخصص اصلی خود مهارتی همانند آن هم یاد گرفته و برای اشتغالزایی خود و اطرافیانم استفاده کنم.

وی بیان کرد: پیشنهاد می کنم تمام سربازان در اوقات فراغت خود از این فرصت در اختیار داشته برای کسب مهارت به خوبی استفاده کنند.

مهارت‌آموزی، کلید اشتغال‌آفرینی سربازان پس از پایان خدمت

کلاس های فنی بزرگ ترین منفعت اوقات فراغت سربازان

ستوان یکم وظیفه منوچهر شیرازی هم در این ارتباط گفت: کسانی که با مدرک تحصیلی پایین به خدمت می‌آیند می توانند در پادگان دوره‌های آموزشی رشته مورد علاقه خود را بگذرانند و یک مهارت جدید یاد بگیرند.

وی اظهار داشت: برخی سربازان از روستاهای دورافتاده در این مرکز مهارت زنبورداری یاد گرفته و اشتغالزایی برای خود و اطرافیانشان کردند و به یقین می توان گفت یکی از بزرگ ترین منفعت های اوقات فراغت سربازان همین کلاس های فنی بوده که توانسته آینده خیلی ها را بسازد.

وی بیان کرد: زمان کلاس های مهارت آموزی بهترین اوقات مفید برای آینده سازی سربازان بوده که با اندوخته ای عالی از پادگان بیرون برویم.

مهارت‌آموزی، کلید اشتغال‌آفرینی سربازان پس از پایان خدمت

کاهش دغدغه های فکری سربازان در اوقا فراغتی با طعم خوش مهارت

یکی دیگر از سربازان وظیفه گفت: یکی از بهترین مزایای این طرح برگزاری مهارت آموزی در زمان اداری بوده که سرباز در آن اوقات از نظر فکری راحت تر بوده و دغدغه تنظیم ساعت خود را برای شرکت در کلاس ندارد.

میثم کریم فاضل افزود: یکی از دغدغه های اصلی سربازان، آینده و اشتغال است که با این مهارت هایی که آموزش می بینیم و تسهیلات بانکی خوبی که با مدرک آن دریافت می‌کنیم این دغدغه تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: سربازان پس از آموزش این مهارت ها باید به فکر راه اندازی کارگاهی برای خود باشند تا به دغدغه های فکری خانواده پایان داده و باعث پیشرفت و توسعه جامعه باشند.

وی بیان کرد: استعدادیابی یکی دیگر از مزایای این طرح مهارت آموزی است شاید خیلی از ما هنوز استعدادهای خود را برای رشته شغلی خاص پیدا نکرده باشیم ولی با مشاوره هایی که در این مکان دریافت و آموزش هایی که می بینیم هر کدام از ما دیگر می تواند از استعدادهای خود به خوبی استفاده کند.

مهارت‌آموزی، کلید اشتغال‌آفرینی سربازان پس از پایان خدمت

ارائه ۱۲۴ هزار نفر ساعت آموزش های مهارتی به سربازان استان گلستان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان در این ارتباط به ایرنا گفت: یکی از ۱۹ گروه هدف آموزش های فنی و حرفه ای در حوزه مهارت آموزی در استان گلستان سربازان نظام وظیفه، سپاه، هنگ مرزی، نیروی انتظامی، تیپ ارتش۲۳۰ گرگان و نوده خاندوز آزادشهر است که در سال گذشته ۱۲۴ هزار نفر ساعت آموزش های مهارتی بیش از تعهد در این استان ارائه شد.

حمزه کرایلو افزود: در سال های گذشته تنها یک مرکز مستقل و کارگاه وجود داشت که در حال حاضر ۱۱ کارگاه در یک مرکز مستقل برای مهرات آموزی تعریف شده است.

وی با اشاره به تعهد سه برابری نسبت به سال گذشته اظهار داشت: در بازه سه ماهه اول سال جاری ۹۹ هزار نفر ساعت در قالب ۶۷ حرفه و ۱۴۷ دوره برای مهارت آموزی سربازان برگزار کردیم.

وی بیان کرد:علاوه بر آموزش های مهارت آموزی، پرورش گلخانه، نانوایی، خشک شویی، پرورش ماهی و گیاهان دارویی در این محیط انجام می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان گفت: همچنین رصد اشتغال بعد دوره نظام وظیفه همراه با پیگیری تسهیلات خوب منجر به اشتغال آفرینی و از بین رفتن دغدغه مندی نظام می شود.

مهارت‌آموزی، کلید اشتغال‌آفرینی سربازان پس از پایان خدمت

اوقات فراغت همراه با اشتغالزایی سربازان

مسئول قرار گاه مهارت آموزی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان هم در این ارتباط گفت: در راستای اجرای آموزش های مهارتی و پرکردن اوقات فراغت کارکنان وظیفه مجتمع مهارت آموزی را با تشکیل پنج کارگاه در حوزه صنعت و دو کارگاه در حوزه کشاورزی با مشارکت سازمان فنی و حرفه ای ایجاد کردیم.

سرگرد محسن حسن زاده افزود: کارگاه برق، لوازم خانگی، مکانیک، تجهیز و تاسیسات، جوشکاری، گلخانه و پرورش زنبور عسل از جمله کارگاه های فعال برای پر کردن اوقات فراغت سربازان است.

وی با اشاره به آموزش مهارت آموزی بیش از ۲ هزار نفر در سال گذشته در این قرارگاه اظهار داشت: در روز اول که سربازان می آیند برای پر کردن اوقات فراغت آنها تست رغبت شغلی گرفته و آنها را به سمت مشاغلی که به آن علاقه مند بوده هدایت می کنیم و تمام فضا را برای آن زمینه شغلی آماده می کنیم.

وی بیان کرد: با همکاری فنی و حرفه ای و جهاد کشاورزی استان بعد از آن که سرباز دوره های آموزشی را طی و پس از آزمون های تئوری و عملی مدرک و گواهی نامه فنی و حرفه ای را دریافت می کند که براساس آن می‌تواند براساس تبصره ۱۶ سال ۱۴۰۱ و تبصره ۱۸ سال جاری از تسهیلات اشتغالزایی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان استفاده و وارد بازار کار شوند.

مسئول قرارگاه مهارت آموزی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان گفت: طرح مهارت آموزی در اوقات فراغت سربازان از سال ۱۳۹۶ در گلستان آغاز شد و از ابتدای شروع این طرح بیش از ۶ هزار نفر از کارکنان وظیفه در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات، فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و فرهنگ و هنر آموزش دیدند.

سرگرد حسن زاده اظهار داشت: در سال گذشته ۲ هزار نفر از کارکنان وظیفه آموزش های مهارتی را گذرانده و بیش از ۲۵۸ نفر از سربازان ساکن استان جهت دریافت تبصره ۱۶ اقدام و به بانک های عامل معرفی شدند که تمام آن ها تا پایان تیرماه سال جاری موفق به دریافت تسهیلات خواهند شد.

وی افزود: در سال گذشته با مشارکت فنی و حرفه ای مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی امیر سپهبد صیاد شیرازی در پادگان گرگان افتتاح و پنج کارگاه در حوزه صنعت و ۲ کارگاه در حوزه کشاورزی راه اندازی شد و در حال حاضر هم با مشارکت جهاد کشاورزی مزرعه آموزشی و نمایشی پرورش گیاهان دارویی را در زمینی بالغ بر هزار متر مربع شروع به کار کرده است که تمام این اقدامات در راستای توسعه، تجهیز و تکمیل کارگاه ها با مشارکت سربازان بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha