۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۷:۴۷
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85167968
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح‌های  مهندسی آب و خاک کشاورزی اصفهان حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

اصفهان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان از اجرای ۹ طرح مرتبط با امور مهندسی و آب و خاک در شهرستان‌های این خطه در یک سال اخیر خبر داد و گفت: این طرح‌ها بطور میانگین حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهرداد مرادمند روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی و انتقال آب با لوله، ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی، احیا و لایروبی قنوات و تجهیز و یکپارچه سازی اراضی سنتی جزو طرح‌های مورد اشاره بوده است.

وی اضافه کرد: راه اندازی سامانه‌های آبیاری تحت فشار، بهینه سازی مصرف آب کشاورزی با استفاده از طرح‌های جدید آبیاری و اجرای طرح‌های کوچک زودبازده در زمینه تامین آب کشاورزی، احداث جاده های دسترسی بین مزارع و طرح‌های آب و خاک در تشکل‌های کشاورزی دیگر طرح‌ها را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: طرح‌های مورد اشاره اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی در نظر گرفته شده است.

مرادمند تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها به ویژه بهینه‌سازی مصرف آب، تولید محصولات با کیفیت‌تر و افزایش مقدار تولیدات را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت طرح‌های مهندسی آب و خاک سعی شده است تا بخش قابل توجهی از بودجه و اعتبارات به این بخش اختصاص پیدا کند تا بتوانیم سال به سال صنعت کشاورزی پیشرفته‌تری داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان از پیشتازان صنعت کشاورزی کشور با ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی که معادل پنج درصد از مساحت استان و سه درصد از اراضی کشاورزی کشور است و همچنین شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو، و در مناطق معتدل و سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی قابل‌کشت استان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تن و مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۵ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تن برآورد می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha