بزرگراه برکت در مرز خسروی تا شروع اربعین امسال به بهره‌برداری می رسد

قصرشیرین- ایرنا- استاندار کرمانشاه با اعلام اینکه عملیات احداث بزرگراه برکت به طول ۳/۴ کیلومتر در مراحل پایانی است، گفت: با بهره‌برداری از این راه تا پایان مردادماه و شروع اربعین امسال، مسیر کامیون‌های ترانزیتی حمل بار تا نقطه صفر مرزی از مسیر تردد زوار جدا می‌شود و تجارت استان در ایام اربعین هم فعال خواهد بود.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، «محمدطیب صحرایی» در حاشیه بازدید از طرح‌های مهم در حال احداث اربعین در قصرشیرین و مرز خسروی با بیان اینکه این مسیر چهار خطه بوده و اربعین امسال زیربارترافیک می‌رود، افزود: ۸۱۰ میلیارد ریال برای این پروژه در نظر گرفته شده و اکنون توسط قرارگاه نجف غرب کشور در حال احداث است.

وی همچنین با تاکید بر تسریع و تکمیل اجرای طرح های در دست احداث اربعین دستورات لازم برای تکمیل آنها طی روزهای آینده را صادر کرد.

استاندار کرمانشاه در ادامه از قرارگاه پشیبانی خدمات رسانی به زائران اربعین در سطح هفت هکتاری که توسط وزارت دفاع در حال احداث است نیز بازدید کرد.

این قرارگاه اربعین امسال میزبان زائران حسینی خواهد بود که شامل چهار دستگاه سوله اسکان و پذیرایی، درمانگاه، آشپزخانه بزرگ، امکانات بهداشتی، پد بالگرد و پارکینگ است.

بزرگراه برکت در مرز خسروی تا شروع اربعین امسال به بهره‌برداری می رسد

قرارگاه خدمات رسانی اربعین وزارت دفاع در ۲ کیلومتری مرز خسروی شامل مجموعه های رفاهی، اقامتی و پذیرایی زائران اربعین شامل سرویس های بهداشتی، آشپزخانه با ظرفیت پخت پنج تا ۱۰ هزار پرس غذا و سوله های اسکان تا ۸۰۰ نفر به صورت روزانه، اسکان یک هزار و ۲۰۰ متر مربع به صورت ثابت و طرح توسعه اسکان موقت در این مجموعه هفت هکتاری و ایجاد ۲ پد بالگرد برای مواقع ضروری است.

بزرگراه برکت در مرز خسروی تا شروع اربعین امسال به بهره‌برداری می رسد

طرح بازسازی مسجد جامع خسروی، احداث ۹۰۰ متر حسینیه جدید به همراه آشپزخانه ۲۰۰ متری و امکانات بهداشتی، دیگر پروژه ای بود که استاندار کرمانشاه از آن بازدید کرد که این اجرای این طرح نیز در مراحل پایانی است و با شروع رسمی اربعین پذیرای زائران است.

همچنین صحرایی در ادامه از پیگیری طرح افزایش بیش از ۲ برابری گیت ها برای تردد آسان زائران در مرز منذریه عراق بازدید کرد که با همراهی سرلشگر شیرکو رئیس مرز منذریه صورت گرفت.

وی در این دیدار آخرین وضعیت استقرار و احداث این گیت ها را که به تعداد ۹۲ گیت جدید گذرنامه در منذریه (نقطه مقابل مرز خسروی) است را بازدید کرد.

با اجرای این طرح تا پایان مرداد، ۹۲ گیت جدید در مرز منذریه احداث می شود و تعداد گیت های عراقی به ۱۲۰ مورد می رسد تا زائران ایرانی به سهولت و با کمترین انتظار از مرز خسروی خارج و وارد کشور عراق و عازم کربلا شوند.

بزرگراه برکت در مرز خسروی تا شروع اربعین امسال به بهره‌برداری می رسد

در بخشی از این بازدیدها که سردار «محمدنظر عظیمی» فرمانده قرارگاه نجف غرب کشور هم حضور داشت، استاندار کرمانشاه دستور جانمایی و آماده سازی بیمارستان صحرایی سپاه در سه راهی نصر آباد نرسیده به مرز خسروی را صادر کرد.

در بازدیدهای امروز، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه و جمعی از مسئولان استان هم حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته مسوولان با توجه به توسعه ی زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

خسروی نزدیکترین مسیر زائران ایرانی به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha