شگفتانه انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آرژانتین؛ نامزد راست افراطی در صدر

تهران- ایرنا- نتایج انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آرژانتین و تصاحب اکثریت آرا توسط نامزد راست افراطی بر خلاف نظرسنجی‌ها، مهر تاییدی بر فضای قطبی سیاسی این کشور درگیر معضل جدی اقتصادی است و از ورود آن به دوران جدیدی خبر می‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، با شمارش ۹۵ درصد آرای انتخابات مقدماتی آرژانتین موسوم به پاسو (انتخابات مقدماتی، آزاد، همزمان و اجباری/ PASO)، خاویر میلِی (Javier Milei) اقتصاددان از جناح راست افراطی ۳۰.۲ درصد آرا را به دست آورد و در جایگاه نخست قرار گرفت. دو نامزد جناح اپوزیسیون با هم برای تغییر (Juntos por el Cambio) در مجموع ۲۸.۲۶ درصد آرا را از آن خود کردند و جریان پرونیسم (جنبش سیاسی منتسب به خوان پرون، رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین با گرایش‌های ضد سرمایه‌داری و سوسیالیستی که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ظهور کرد) که در حال حاضر اداره این کشور را بر عهده دارد، با ۲۷.۱۸ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت.

بر اساس نتایج اعلام شده، نامزدهایی که برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت، مشخص شدند.

با وجود این واقعیت که نتایج نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، خاویر میلِی از حزب راست افراطی «آزادی پیشرفت می‌کند» (La Libertad Avanza) را در جایگاه سوم قرار می‌داد، این اقتصاددان لیبرال افراطی به لطف حضور تلویزیونی و پیشنهادهای جنجالی برای مبارزه با بحران سختی که آرژانتین از سر می‌گذراند، به شهرت رسید و رقبای اصلی خود را کنار زد.

میلِی در سخنرانی خود پس از اعلام نتایج گفت: ما موفق به ایجاد این جایگزین رقابتی شدیم که نه فقط به کرشنریسم (جنبش سیاسی در آرژانتین ترویج شده توسط کریستینا کرشنر معاون فعلی ریاست جمهوری و همسرش نستور کرشنر رئیس‌جمهوری سابق ابن کشور) بلکه به طبقه انگلی، بیهوده و دزد (چوررا) که کشور را به قهقرا کشانده، پایان می‌دهد.

از جمله برنامه‌ها و پیشنهادهای خاویر میلِی عبارتند از: حذف بانک مرکزی، دلاری کردن اقتصاد، حذف آموزش عمومی و جایگزینی آن با سیستم کوپن، حذف وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش و توسعه اجتماعی، خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی زیان ده.

شگفتی دیگر در شب انتخاباتی آرژانتین، نتایج دو نامزد اپوزیسیون از حزب راست میانه با هم برای تغییر بود؛ پاتریسیا بویریچ (Patricia Bullrich) وزیر امنیت سابق آرژانتین که تا همین اواخر بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها از حمایت کمتری نسبت به اوراسیو رودریگس لارِتا (Horacio Rodríguez Larreta) شهردار بوئنوس آیرس برخوردار بود، موفق شد بر او چیره شود.

بویریچ که کارزار تبلیغاتی او بر ضرورت تقویت مبارزه با ناامنی متمرکز بود، بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار رای به دست آورد، در حالی که آرای لارتا تنها به دو میلیون و ۴۰۰ هزار رسید.

شگفتانه انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آرژانتین؛ نامزد راست افراطی در صدر

از جناح چپ میانه اتحاد برای میهن (Unión por la Patria) تحت حمایت دولت و پرونیسم نیز سرخیو ماسا (Sergio Massa) وزیر اقتصاد فعلی موفق شد با اختلاف بیش از سه میلیون رای، خوان گرابویس (Juan Grabois) رهبر جوان و فعال اجتماعی را کنار زند.

آنچه مسلم است اینکه پرونیسم یکی از بدترین انتخابات خود در چند دهه اخیر را تجربه کرد.

آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین به دنبال اعلام نتایج، از طریق حساب کاربری ایکس (توییتر سابق) خود اعلام کرد: اکنون کارزار واقعی به نفع دموکراسی و حقوق مردم آغاز می‌شود. ما متحدانه به دفاع از میهن و کار و مراقبت از حقوق مردم ادامه می‌دهیم.

سرخیو ماسا وزیر اقتصاد آرژانتین و نامزد حزب حاکم برای ریاست جمهوری آرژانتین نیز به تغییر وضعیت سیاسی کشور اعتراف کرد و گفت: نتیجه انتخابات مقدماتی سناریوی جدیدی را ایجاد می‌کند، زیرا صحنه سیاسی آرژانتین را به سه بخش تقسیم کرده است.

مائوریسیو مکری (Mauricio Macri) رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین (۲۰۱۵- ۲۰۱۹) گفت: امروز (یکشنبه) روز طولانی و پر از احساسات بود. نتایج آن را تایید می‌کند: آرژانتین در حال ورود به دورانی است که به طور قطع ایده‌های آسیب‌زننده‌ای را پشت سر می‌گذارد که تنها باعث ایجاد مشکلات، فقر و فقدان اتحاد شده است.

در حالی که آرژانتین امسال، ۴۰ سالگی دموکراسی خود را جشن می‌گیرد، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ و زمان راه‌اندازی انتخابات پاسو، درصد مشارکت به پایین‌ترین میزان (۶۹ درصد) رسید.

در آرژانتین به عنوان کشوری که رای دادن در آن اجباری است، از مجموع ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت، ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

تردیدی وجود ندارد که دوقطبی شدن بحث‌های سیاسی و بهره برداری از گفتمان ترس، از جمله دلایلی است که فضای سیاسی بیشتری را برای جریان راست افراطی در کشورهای مختلف از جمله آرژانتین فراهم کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha