جناح مخالف کره جنوبی: رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما، اقدام تروریستی است

تهران- ایرنا - رهبر حزب دموکراتیک کره جنوبی به عنوان حزب سیاسی مخالف این کشور امروز تصمیم ژاپن برای رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما در اقیانوس را محکوم کرد و آن را اقدامی تروریستی خواند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از یونهاپ، رهبر حزب مخالف دولت کره جنوبی رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما را که قرار است از روز پنجشنبه ۲۴ اوت ( ۲ شهریور ) در اقیانوس رهاسازی شود، اقدامی تروریستی خواند که در تاریخ به عنوان "جنگ پاسیفیک" دیگری که کشورهای همسایه را آزار داده، ثبت خواهد شد.

اظهارات لی جائی میونگ رهبر حزب دموکراتیک کره جنوبی در حالی مطرح شد که توکیو قرار است تخلیه پساب های فوکوشیما را از روز پنجشنبه ۲ شهریور به داخل اقیانوس آغاز کند. وی ژاپن را به تلاش برای ایجاد فاجعه ای قطعی برای کره جنوبی و کشورهای اقیانوسیه متهم کرد و گفت : « ما قاطعانه اقدام تروریستی تخلیه آب های آلوده فوکوشیمای ژاپن به اقیانوس را محکوم می کنیم. رهاسازی پساب فوکوشیما که آلوده به مواد رادیواکتیو است به عنوان دومین جنگ پاسیفیک در تاریخ ثبت خواهد شد.»

وی همچنین از دولت کره جنوبی برای اعلام بی خطر و بی مشکل بودن این رهاسازی انتقاد کرد و تاکید کرد : « اگر سرسوزنی نگرانی درباره مردم در دولت وجود داشت باید با اطمینان مخالفت و اعتراض شان را با این اقدام ابراز می کردند. »

اعضای حزب دموکرات در مجمع عمومی اعتراضاتی برگزار می کنند. قرار است اعتراضات بیشتری نیز در روزهای آینده انجام شود.

حزب مخالف دولت کره جنوبی و گروه های مدنی از امروز اعتراضاتی را در برابر برنامه رهاسازی آب های آلوده به مواد رادیواکتیو فوکوشیما به اقیانوس آغاز کردند. دولت یون سوک یول به دلیل دفاع از این برنامه و این که اعلام کرده در بررسی هایش پیرامون برنامه ژاپن به لحاظ علمی و فنی به مشکلی برخورد نکرده است مورد انتقاد شدید است.

براساس نظرسنجی های انجام شده نگرانی های عمومی در کره جنوبی درباره رهاسازی بیش از یک میلیون تن پساب فوکوشیما در اقیانوس که روز پنجشنبه ساعت یک ظهر به وقت محلی آغاز می شود بسیار بالاست. در نظرسنجی که ماه ژوئیه از سوی مدیا ریسرچ انجام شد باوجود این که دولت کره جنوبی تاکید کرده که از نزدیک رهاسازی پسماندهای فوکوشیما را رصد خواهد کرد، ۶۲ درصد مردم گفتند مصرف مواد غذایی دریایی را قطع خواهند کرد.

علاوه نگرانی جمع زیادی از مردم ژاپن از تبعات اقتصادی و زیست محیطی تصمیم دولت توکیو برای رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا، جمع زیادی از مردم کره جنوبی هم مخالف این اقدام هستند و دولت کره جنوبی نیز اگرچه بطور علنی با این موضوع مخالف خود را اعلام نکرده است، اما در عمل موضع مبهم در قبال این موضوع اتخاذ کرده و اعلام کرده است که این اقدام دولت ژاپن را نه تایید و نه رد می کند.

کشورهای چین و روسیه هم بارها مخالفت خود را با این تصمیم جنجالی دولت ژاپن اعلام کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha