۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۱۴
کد خبر: 85211782
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گروه ۲۰ بر نگرانی‌ کشورهای جنوب تمرکز می‌کند

۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۱۴
کد خبر: 85211782
گروه ۲۰ بر نگرانی‌ کشورهای جنوب تمرکز می‌کند

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه هند، با تاکید بر نیاز جامعه جهانی به تغییر تمرکز بین‌المللی و توجه به نگرانی‌های کشورهای جنوب جهان گفت: به ابتکار هند، کشورهای جنوب جهانی در مرکز گفت وگوهای بخش تجاری گروه ۲۰ قرار دارند و اکنون این بخش نادیده گرفته شده از جهان، جدی گرفته می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ،گروه بیست (جی۲۰) یک ائتلاف قدرتمند به منظور همکاری های اقتصادی بین المللی است. این گروه نقش مهمی در شکل‌دهی، تقویت ساختار و تصمیم‌گیری جهانی در تمام مسائل مهم اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند. این ائتلاف در پی بحران اقتصادی و مالی جهانی در سال ۲۰۰۷ به سطح سران کشورها/دولت ها ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۹ به عنوان «مجمع برتر همکاری های اقتصادی بین المللی» معرفی شد. اجلاس سران گروه ۲۰ هر سال با یک ریاست دوره ای برگزار می شود. گروه ۲۰ در ابتدا بیشتر بر مسائل کلان اقتصادی متمرکز بود، اما از آن زمان به بعد دستور کار خود را به تجارت، توسعه پایدار، بهداشت، کشاورزی، انرژی، محیط زیست، تغییرات آب و هوا و مبارزه با فساد گسترش داد.

رییس دوره‌ای گروه ۲۰ مسئول گردآوری دستور کار گروه ۲۰ با مشورت سایر اعضا و در پاسخ به تحولات اقتصاد جهانی است، هند از ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد.

به گزارش هندوستان تایمز، سوبرامانیام جایشنکار در سخنرانی خود در اجلاس بی ۲۰، یک مجمع گفت‌وگوی رسمی زیرمجموعه گروه ۲۰ که با جامعه تجاری جهانی در ارتباط است، به نابرابری ها و ناهمواری های ذاتی سیستم بین المللی کنونی، تحت سلطه کشورهای شمال جهانی اشاره کرد.

وی گفت: این گفت‌وگوها به طور معمول در نشست اصلی گروه ۲۰ نیز منعکس می‌شود. شاید زمانی که به نظر می رسید فرآیند جهانی شدن فرصت های بیشتری را ارائه می دهد، این موضوع کمتر اهمیت داشت اما از آنجایی که نابرابری ها و ناهمواری های آن آشکارتر شد و دیدیم که همه گیری کووید-۱۹ تلفات وحشتناکی را در سراسر جهان بر جای گذاشت، نیاز به تمرکز بر کشورهای در حال توسعه اهمیت بیشتری یافت.

وی خاطرنشان کرد: چالش‌های جهانی جاری، از جمله تاثیر درگیری در اوکراین بر امنیت غذا و انرژی، بر پیچیدگی‌های جهان افزوده است. زمانی که هند در دسامبر گذشته ریاست گروه ۲۰ را بر عهده گرفت، ما کاملاً آگاه بودیم که بیشتر کشورهای جنوب جهانی بر سر میز مذاکره قرار نخواهند داشت. این بسیار مهم بود زیرا مشکلات کشورهای جنوب جهانی، موضوعاتی بسیار جدی و فوری است. بحث در مورد نگرانی ها بدون ارائه یک دادرسی منصفانه برای جنوب بسیار ناعادلانه به نظر می رسید. خود هند، که بخشی از جنوب جهانی است، نمی‌توانست از وضعیت کناره بگیرد و سکوت کند. بنابراین، نخست وزیر هند نارندرا مودی تصمیم گرفت اجلاس صدای جنوب جهانی را در ژانویه گذشته (دی ماه ۱۴۰۱) برگزار کند، ما در مورد چالش‌ها و اولویت‌های جنوب جهان شنیدیم و این موارد در دستور کار گروه ۲۰ قرار گرفته است.

جایشنکار تاکید کرد اگر به نگرانی های حیاتی جنوب جهانی توجه نشود، دستور اصلی گروه ۲۰ یعنی پیشرفت، رشد و توسعه اقتصادی نمی‌تواند در دسترس باشد، جهانی شدن برای کشورهای جنوب جهانی در طول سه تا چهار دهه گذشته، تنها تبدیل شدن به یک مصرف کننده بوده است.

وزیر امور خارجه هند اضافه کردک سهم جنوب جهان اغلب تأمین منابع برای تولید در جاهای دیگر بود. آنها نه تنها از مزایای کامل تغییرات اقتصادی بهره مند نشدند، بلکه اغلب با بدهی های غیرقابل پرداخت مواجه می شدند.

بیزینس ۲۰، (Business ۲۰) که با عنوان بی ۲۰ (B ۲۰) شناخته می شود یک مجمع گفتگوی رسمی زیرمجموعه گروه ۲۰ است که جامعه تجاری جهانی را نمایندگی می کند. بی ۲۰ که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد، یکی از مهمترین گروه‌های تعامل در جی ۲۰ است که شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری به عنوان شرکت‌کننده در آن شرکت می‌کنند، بی ۲۰ روند جلب نظر رهبران تجارت جهانی را برای دیدگاه هایشان در مورد مسائل مربوط به حاکمیت اقتصادی و تجارت جهانی رهبری می کند و با صدای واحد برای کل جامعه تجاری گروه ۲۰ صحبت می کند.

در اجلاس سه روزه بی ۲۰ که در دهلی نو در حال برگزاری است، بیش از ۱۵۰۰ نماینده از حدود ۵۵ کشور حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha