استاندار دیاله با حذف بازرسی بدنی در مرز منذریه برای تسهیل تردد زائران موافقت کرد

قصرشیرین - ایرنا- «المثنی التمیمی» استاندار دیاله عراق با درخواست استاندار کرمانشاه با حذف بازرسی بدنی زائران اربعین که با کمترین انتظار از مرز خسروی وارد عراق می‌شوند، در راستای روان‌سازی و تسریع بیشتر در تردد زائران از مرز منذریه موافقت کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمانشاه، المثنی التمیمی استاندار دیاله عراق در پی درخواست استاندار کرمانشاه به نیروهای مرزبانی عراق در پایانه منذریه دستور ویژه داد تا بدون بازرسی بدنی و فقط با ثبت مهر گذرنامه، به زائران کشورمان اجازه ورود به خاک عراق را بدهند.

همچنین استاندار کرمانشاه یکشنبه شب با حضور در مرز بین المللی خسروی و منذریه عراق(همجوار مرز خسروی) از بخش های مختلف این مرزها و چگونگی روند تردد زائران بازدید و دستورات لازم برای تسهیل تردد و میزبانی شایسته از زائران اربعین حسینی صادر کرد.

صحرایی، در این بازدید ۶ ساعته که جانشین ستاد اربعین استان، فرماندار قصرشیرین و جمعی از مسئولان استان کرمانشاه هم حضور داشتند، پس از خداقوت به خدمت رسانان به زائران در مرز خسروی، با جمع زیادی از زائران و موکب داران اربعین گفت و گو کرد و نظر آنان را درباره خدمات مرز خسروی جویا و پیگیر رفع دغدغه های موجود شد.

هماهنگی های داخلی با کشور عراق برای تسریع در عبور زائران از مرز منذریه، تسهیل خدمت رسانی آسان و مناسب موکب داران در این مرز و آسان سازی تردد مواکب از این مسیر از جمله درخواست های مطرح شده بود که استاندار کرمانشاه پیگیر حل آن ها شد.

به گزارش ایرنا در مجموع آمار زائران خروجی از روز اول تا روز دهم ماه صفر به ۱۴۹ هزار و ۲۹۹نفر رسیده و با نزدیک شدن به ایام اربعین و زیرساخت های مناسب مرز بین المللی خسروی، روز به روز به صورت تصاعدی بر جمعیت زائرانی که این مرز را برای رفتن به کربلا ترجیح می دهند، افزوده می شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته ی مسوولان با توجه به توسعه زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha