روند شتابان بهسازی روستایی در فارس؛ بهره‌برداری از پروژه‌های کازرون، اقلید و استهبان

شیراز - ایرنا - دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن یکی از شعارهای اصلی و محوری خود را توجه به مناطق محروم، محرومیت‌زدایی و بهسازی روستاها قرار داده که در این زمینه جای جای استان فارس تاکنون اقدامات قابل‌ توجهی را شاهد بوده و این رویکرد همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فعالیت های عمران روستایی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اقدامات دولت سیزدهم با هدف آبادی روستاها بشمار می رود.

روند شتابان بهسازی روستایی در فارس؛ بهره‌برداری از پروژه‌های کازرون، اقلید و استهبان

توجه به توسعه و عمران روستاها در دولت سیزدهم

این فعالیت‌ها به منظور ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تأمین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی جهت ارتقای شرایط زیست محیطی و بهبود چشم‌انداز آتی نقاط روستایی در شهرستان‌های مختلف کشور دنبال می‌شود.

نگاه به پروژه‌های در دست اجرای دولت در استان فارس نیز حکایت از آن دارد که دولت سیزدهم گام‌های عملی و تلاش جهادی برای محرومیت زدایی از استان، داشته‌است.

طبق آخرین سرشماری جمعیت روستایی فارس، حدود یک میلیون و ۴۵۰هزار نفر یعنی معادل ۳۰درصد جمعیت استان و تعداد روستاهای دارای سکنه این استان نیز افزون بر چهار هزار روستا است.

رویکرد محرومیت‌زدایی در استان فارس

استاندار فارس هم با تاسی از سیاست های دولت که محرومیت زدایی را از مهمترین برنامه‌های استان می‌داند با اشاره به نگاه دولت مردمی به مناطق محروم معتقد است که اگر بتوانیم به علت بپردازیم و اشتغال روستاها را حفظ کنیم، ساکنان هیچ روستایی حاضر به مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها با این حجم از مشکلات موجود در این مناطق نخواهند بود؛ سعی ما نیز بر این بوده که به روستاها توجه بیشتری شود و بخش قابل توجهی از اعتبارات را صرف کمک به روستاها کنیم.

یکی از نهادهایی که نقش موثری در پیشبرد اهداف در حوزه محرومیت‌زدایی دارد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس است که تاکنون اقدامات قابل توجهی را برای تحقق این امر مهم در مناطق مختلف استان به سرانجام رسانده است.

افتتاح پروژه بهسازی روستای خواجه‌جمالی شهرستان کازرون

پروژه بهسازی روستای خواجه‌جمالی از توابع بخش خشت شهرستان کازرون که در فاصله ۱۴۳کیلومتری شیراز قرار دارد یکی از این طرح‌های عمرانی است که در حال حاضر با اعتبار چهار هزارمیلیون ریال به بهره‌برداری رسیده است.

در این مراسم فریدون عباسی دوانی نماینده مردم شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی، محمدعلی بخرد فرماندار فرمانداری ویژه شهرستان، قاسم داودی مدیر بنیاد مسکن شهرستان، بخشدار بخش خشت، شورای اسلامی و دهیاری روستا و جمعی از مسئولین شهرستانی و اهالی روستا حضور داشتند.

روند شتابان بهسازی روستایی در فارس؛ بهره‌برداری از پروژه‌های کازرون، اقلید و استهبان

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون در این باره گفت: ۲هزار میلیون ریال قیر رایگان به اجرای ۲هزار و ۵۰۰مترمربع آسفالت معابر روستا اختصاص یافت.

قاسم داوودی با بیان اینکه منابع مالی این طرح از محل اعتبارات مناطق نفت‌خیز تامین شده است، افزایش رضایتمندی روستاییان و کاهش مهاجرت‌ها را از جمله اهداف اصلی اجرای طرح های بهسازی و توسعه معابر دانست و گفت: افزایش قابلیت و سرعت اجرای طرح‌های کالبدی و عمرانی روستاها، تأمین بهداشت محیط روستایی با تولید انبوه مسکن روستایی بهداشتی و ارتقای سطح بهداشت در سکونتگاه‌های روستایی از دیگر اهداف اجرای طرح‌های بهسازی است.

به گفته وی تلاش برای به حداقل رساندن آثار مخرب تقلید کورکورانه از ظواهر شهری نامناسب در تولید مسکن روستایی و ایجاد تحرک در چرخه تولید مسکن روستایی از اهداف متعالی است که در اجرای طرح های توسعه دنبال می‌شود.

بهره‌برداری از پروژه بهسازی روستای بازرنگان شهرستان کازرون

همچنین در این هفته پروژه بهسازی روستای بازرنگان از توابع بخش مرکزی شهرستان کازرون به بهره‌برداری رسید.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون در این باره نیز گفت: این طرح با اعتبار ۶هزار میلیون ریال از محل اعتبارات مناطق نفت‌خیز و سه هزارمیلیون ریال قیر رایگان به بهره‌برداری رسید.

داوودی با اشاره به اینکه طرح یاد شده با اجرای چهار هزار مترمربع آسفالت معابر روستایی انجام شده، گفت: اجرای طرح‌های بهسازی و توسعه روستاها زمینه ساز کاهش مهاجرت ها و افزایش انگیزه ماندگاری روستاییان است .
مدیر بنیاد مسکن کازرون اهداف اجرای طرح های محرومیت زدایی را برشمرد و افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان یکی از نهادهای برخاسته از نظام جمهوری اسلامی، در طول فعالیت خود اقدامات مؤثر و ارزشمندی را در روستاها و برای ساکنین محروم آنها انجام داده است و در حال حاضر شاهد به ثمر رسیدن این فعالیتها و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در محرومیت زدایی از روستاها هستیم.

آغاز عملیات بهسازی و قیرپاشی معابر روستای امام زاده اسماعیل شهرستان اقلید

اجرای عملیات بهسازی و قیرپاشی محورها و معابر مورد بهسازی روستای امامزاده اسماعیل در شهرستان اقلید که در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده نیز از جمله پروژه‌هایی است با هدف توسعه روستایی در استان فارس انجام شده است.

روند شتابان بهسازی روستایی در فارس؛ بهره‌برداری از پروژه‌های کازرون، اقلید و استهبان

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اقلید در این باره گفت: این طرح به متراژ سه هزار و ۶۰۰متر مربع در حال اجرا است.

محسن اسلامی در بازدید از این طرح اضافه کرد: با اجرای طرح‌های بهسازی و توسعه معابر روستای امام زاده اسماعیل شرایط برای کاهش مهاجرت‌ها و افزایش انگیزه ماندگاری در این مناطق بیشتر می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اقلید با گرامیداشت سال مهار تورم و رشد تولید گزارشی از فعالیت‌های توسعه و محرومیت‌زدایی در این شهرستان را بیان کرد و افزود: اقدامات توسعه در این شهرستان در سایه مدیریت جهادی و با تلاش کارکنان خدوم بنیاد مسکن محقق شده است.

وی با برشمردن اهداف اجرای طرح‌های بهسازی معابر روستایی افزود: تلاش در حفظ هویت معماری بومی مسکن روستایی، تامین جنبه زیباشناسانه سیمای روستا، تأمین مسکن متناسب با نیازروستایی، احداث مسکن سبز، تغییر فضای روستا از محیطی غیربهداشتی، آسیب پذیر و روبه زوال به فضای سرزنده، شاداب و جذاب به لحاظ جلوگیری از مهاجرت از جمله این اهداف است.

اسلامی یادآور شد: بنیاد مسکن با تطبیق کالبد مسکن روستایی با زندگی امروزی و گذر از نگرش تأمین سرپناه برای روستایی به تأمین مسکن برای روستایی و همچنین ارتقاء توسعه سکونتگاه‌های روستایی و تلاش در نزدیکی سطح بهره‌مندی از رفاهیات شهرها و روستاها اهداف توسعه روستایی را دنبال می کند و تلاش در بهینه‌سازی مصرف انرژی در مسکن روستایی را هم در نظر دارد.

بهسازی روستاهای دربندان و سهل آباد شهرستان استهبان

همچنین در ادامه اقدامات دولت سیزدهم در مسیر توسعه روستایی پروژه بهسازی روستای دربندان و سهل آباد از توابع بخش رونیز شهرستان استهبان انجام شد. این در حالیست که استهبان در فاصله ۱۷۵ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان در این باره گفت: این طرح‌ها با تأمین اعتبار از محل قیر رایگان با مشارکت دهیاری این روستاها به سرانجام رسید.

کرامت ابراهیمی برخی از اهداف اجرای طرح های توسعه روستایی را برشمرد و گفت: ترویج الگوهای منتخب و برجسته معماری روستایی به لحاظ فرم و جنبه‌های زیبا شناختی سیمای روستا و ترویج فرهنگ بیمه و ایجاد زمینه‌های لازم جهت تحت پوشش قراردادن واحدهای احداثی مسکن روستایی از جمله این اهداف است.

وی با اشاره به تسهیلاتی که بنیاد مسکن برای بهسازی و نوسازی مسکن روستایی پرداخت می کند افزود: مشمولین طرح جهت استفاده از تسهیلات و خدمات طرح‌های مقاوم‌سازی مسکن روستایی بر اساس مفاد قانونی مشخص شده است.

ابراهیمی عنوان کرد: متقاضیان ساکن در روستاهایی که در سنوات قبل، کمتر از تسهیلات مسکن روستایی استفاده کرده و دارای بافت آسیب‌پذیر هستند و متقاضیان ساکن در روستاهای واقع در مناطق سانحه‌خیز در اولویت دریافت تسهیلات هستند .

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان ادامه داد: متقاضیان ساکن در مناطق مشمول که دارای واحد مسکونی فرسوده یا کم دوام و غیرمقاوم بوده و قصد تخریب و نوسازی واحد مسکونی خود را دارند و همچنین متقاضیانی که قصد مهاجرت از شهر به روستا داشته و اقدام به احداث مسکن در روستا می‌کنند نیز در اولویت دریافت تسهیلات قرار دارند.

روند شتابان بهسازی روستایی در فارس؛ بهره‌برداری از پروژه‌های کازرون، اقلید و استهبان

تأمین اعتبار تسهیلات نهضت ملی مسکن سعادتشهر

همچنین اخیرا فرماندار شهرستان پاسارگاد در معیت مدیر بنیاد مسکن شهرستان پاسارگاد در نشستی در محل دفتر مدیرعامل بانک مسکن استان فارس به بررسی چگونگی تامین اعتبار تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن شهر سعادتشهر پرداختند.

منطقه پاسارگاد فاصله‌ای حدودا ۸۲ کیلومتری با تخت‌جمشید و ۱۳۵ کیلومتری با مرکز شهر شیراز دارد.

فرماندار شهرستان پاسارگاد در حاشیه این نشست با بیان اینکه تأمین اعتبار تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن شهر سعادتشهر در اولویت بانک مسکن استان فارس قرار دارد گفت: با توجه به اعتبارات محدود بانک مسکن در سطح کشور در این جلسه با موضوع تأمین اعتبار تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن شهر سعادتشهر راهکارهای مختلف تأمین اعتبار مطرح شد.

سجاد قنبری پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن را در سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی بسیار مؤثر دانست و خواستار تأمین اعتبارهای قانونی شد و افزود: تأمین اعتبار تسهیلات نهضت ملی مسکن زمینه‌ساز گشایش‌های بیشتر برای شتاب‌بخشی به عملیات اجرایی طرح است.

احمدعلی جعفری مدیر عامل بانک مسکن استان فارس هم در این جلسه گفت: از آنجایی که اعتبارات بانک مسکن در حوزه نهضت ملی محدود است اما تأمین اعتبار پروژ ه سعادتشهر در دستور کار قرار خواهد گرفت و تأمین اعتبار لازم صورت خواهد پذیرفت .

وی از افزایش سقف مرحله اول وام از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد خبر داد و افزود: پس از اتمام مراحل کرسی چینی ۲۰درصد از تسهیلات آزادسازی خواهد شد.

محمد جواد آرایش مدیر بنیاد مسکن شهرستان پاسارگاد هم گفت: بنیاد مسکن از همه ظرفیت‌های قانونی برای پیشبرد طرح‌های نهضت ملی مسکن بهره گیری می‌کند.

بر اساس اعلام رییس شعبه بانک مسکن سعادتشهر ،اعتبارات فوق پس از برگزاری جلسه به شعبه سعادتشهر ابلاغ و بانک آماده پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن است.

اگرچه نگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به روستاها و شهرهای کوچک در دولت سیزدهم بر اساس رویکرد محرومیت‌زدایی تعریف شده اما هنوز هم روستاها و مناطق بسیاری در جای جای استان هستند که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم، تداوم و استمرار اقداماتی جهادگونه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی را می‌طلبد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha