اجرای ۳۰ هزار فعالیت فرهنگی طی ۳ ماه در دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با راه اندازی سامانه فرنما، اطلاعات از رویدادهای فرهنگی دانشگاه‌ها به‌روز رسانی شد و براساس داده های این سامانه در سه ماه گذشته ۳۰ هزار فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالحسین کلانتری امروز (سه شنبه) در نشست فرهنگی و اجتماعی اجلاس ۲ روزه

اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی،پژوهشی و فناوری ضمن تشریح سامانه فرنما و فرنامه (کارنامه فرهنگی دانشجویان) افزود: با راه اندازی سامانه فرنما هر فعالیتی که دانشگاه ها، تشکل ها و انجمن های علمی انجام می دهند، ثبت می شود و همان لحظه در دسترس عموم قرار می گیرد.

وی یادآور شد: بر اساس تاکید وزیر علوم هر حمایت مادی و معنوی از دانشگاه ها بر اساس رتبه بندی فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ها انجام می شود که داده های این رتبه بندی ها دریافتی از سامانه فرنما است.

استاد دانشگاه تهران بر افزایش تولیدات بومی در حوزه فرهنگی تاکید کرد و گفت: در سه ماه گذشته ۳۰ هزار رویداد فرهنگی در سامانه فرنما ثبت شد، این میزان حدود ۷۰ درصد آمار واقعی است، زیرا همه دانشگاه ها فعالان های خود را در این سامانه وارد نکردند.

کلانتری ادامه داد: انعکاس این فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها روی سامانه فرنما به نوعی جهاد تبیین است و به تصویر واقعی از دانشگاه ها کمک می کند.

وی به شبکه سازی میان کنشگران فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: سامانه فرنما آغازگر این شبکه سازی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: دانشجویان علاقمند هستند فعالیت های آنها دیده شود و در این معاونت به این فعالیت ها ارزیابی و ضریب داده می شود.

کلانتری یادآور شد: تا سه هفته قبل، ۷۰ درصد داده های سامانه توسط دانشجویان وارد شده است.

بازنگری آیین نامه کرسی های آزاداندیشی

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت فرهنگ به عنوان متن همه کارویژه های فعالیت های وزارت علوم اظهار داشت: طرح های مختلفی برای این امر در حال اجرا داریم.

محمدمهدی ذوالفقارزاده با تاکید بر آیین ورودی نودانشجویان دانشگاه ها اظهار داشت: موضوع آیین های دانشگاهی در حیطه های فرهنگی مغفول واقع شده بود، بهترین تجربه در این زمینه در یک دهه گذشته در دانشگاه تهران شکل گرفته که فیلم ۳۰ دقیقه ای آن آماده و به دانشگاه ها ارسال شده تا از ا الهام گرفته و برنامه های مناسبی را برای دانشجویان برگزار کنند.

وی به ضرورت حضور مسوولان در دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: ستادی در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم سال گذشته تشکیل و نامه ای با امضای وزیر علوم ارسال شد و در آن از دستگاه ها خواسته شد تا نمایندگان خود را برای ارتباط با دانشگاه ها معرفی کنند. نمایندگان دستگاه ها اکنون به روسای دانشگاه های سراسر کشور معرفی شدند.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه تقویت فضای گفت وگو و کرسی های آزاد اندیشی را ضروری دانست و اظهار داشت: این موضوع سال گذشته اطلاع و پیگیری شد و در حال بازنگری آیین نامه کرسی های آزاداندیشی هستیم، پیش نویس آن به معاونان فرهنگی ارسال شده و تا پایان شهریور فرصت دارند نظرهای خود را ارسال کنند.

ذوالفقار زاده با یادآوری اجرای اولین دوره طرح تعالی منش استادی (مهارت‌های ناب شاگردپروری) تصریح کرد: معاونت فرهنگی از سال ۱۴۰۰ این طرح را تدوین کرد، امسال به صورت محدود و آزمایشی برای دانشگاه های مراکز استان ها ویژه استادان نواستخدام اجرا می شود. استادان شهرستان ها از این طرح استقبال خوبی کردند ولی در دانشگاه های تهران زیاد استقبال نشد. این فراخوان ویژه اعضای تازه استخدام (سال ۱۴۰۱) است که از ۱۰ تا ۱۴ مهردر شهر مشهد مقدس برگزار می شود.

وی به ارزیابی عملکرد فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها در هشت بخش اشاره کرد و افزود: فرنامه دانشجویان به عنوان کارنامه فرهنگی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

توصیه نامه سیاستی حجاب و عفاف مبنای عمل دانشگاه ها قرار گیرد

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه به اعطای نشان مسوولیت اجتماعی دانشگاهیان اشاره کرد و گفت: این نشان که آیین نامه آن به زودی تدوین می شود به دانشگاهیان تعلق می گیرد که فعالیت های داوطلبانه در عرصه حل مسایل کشور انجام می دهند.

ذوالفقارزاده همچنین درمورد جشنواره جریان (جشنواره رویدادهای یاوران علمی و استادان نمونه فرهنگی) یادآور شد: در حال تدوین و تدارک شرایط برای اجرای آن هستیم و استادان نمونه فرهنگی معرفی و در سطح ملی سرآمدان فرهنگی دانشگاه ها معرفی می شوند.

وی به توصیه نامه سیاستی حجاب و عفاف وزارت علوم برای دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: این توصیه نامه که در شورای معاونان وزارت علوم تصویب شده است باید مبنای عمل در دانشگاه ها قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی،پژوهشی و فناوری که از روز دوشنبه در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز شد، امروز پایان می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha