۲۴ شهریور ۱۴۰۲، ۵:۴۲
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85228995
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه آمریکا و مصر درباره تحولات منطقه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، وزیران خارجه آمریکا و مصر تلفنی درباره همکاری‌های دوجانبه و آخرین تحولات خاورمیانه و آفریقا گفت وگو کردند.

به گزارش ایرنا از تارنمای مصری الیوم، احمد ابوزید سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با سامح شکری وزیر خارجه این کشور تلفنی رایزنی کرده است.

بر اساس این گزارش، دو طرف در این تماس تلفنی بر تحکیم روابط آمریکا و مصر و اهمیت آن برای هر یک از طرفین چه در سطح دوجانبه و چه در سطح منطقه‌ای و بین المللی تاکید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه مصر افزود: شکری و بلینکن در مورد تعدادی از مسائل مهم منطقه‌ای به ویژه بحران سودان و وضعیت لیبی رایزنی کردند.

وزیر خارجه مصر در گفت وگو با بلینکن به تلاش‌های این کشور برای مقابله با بحران‌ها اعم از سیاسی و انسانی و همچنین تلاش‌های کشورهای همسایه سودان برای ارائه سازوکارهای اجرایی در خصوص بحران در این کشور، پرداخت.

شکری همچنین از قصد مصر برای دعوت از وزرای خارجه کشورهای همسایه سودان برای برگزاری نشستی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در هفته آینده خبر داد.

بلینکن نیز در این زمینه از نقش مهم مصر در ارتقای صلح، امنیت و ثبات در خاورمیانه و آفریقا قدردانی کرد.

وزیران خارجه آمریکا و مصر در این تماس تلفنی همچنین وضعیت لیبی و فاجعه انسانی اخیر در این کشور را مورد بررسی قرار دادند.

این گفت وگوی تلفنی درحالی صورت گرفته است که شبکه سی ان ان اعلام کرد دولت بایدن به کنگره اطلاع داده است که قصد دارد کمک ۸۵ میلیون دلاری به مصر که مشروط به پیشرفت این کشور در مسائل حقوق بشر و آزادی زندانیان سیاسی بود را متوقف کند و در عوض این بودجه را به تایوان و لبنان اختصاص خواهد داد.

ماه گذشته، گروهی متشکل از ۱۱ دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از بلینکن وزیر امور خارجه خواستند تا ارائه تمام ۳۲۰ میلیون دلار بودجه نظامی خارجی را به دلیل نگرانی در مورد نقض حقوق بشر قاهره متوقف کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha