۳ مهر ۱۴۰۲، ۸:۲۷
کد خبر: 85237827
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مازندران در مسیر عاری از «محلات آلوده»

۳ مهر ۱۴۰۲، ۸:۲۷
کد خبر: 85237827
مازندران در مسیر عاری از «محلات آلوده»

ساری- ایرنا- مازندران برای نخستین بار در کشور با راه اندازی سند چشم انداز مبارزه با اعتیاد با بکارگیری راهبرد پیشگیری، درمان و اشتغال بهبود یافتگان برای استانی پاک و عاری از اعتیاد و محلات آلوده خیز برداشته است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، ششمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران که به میزبانی بابل در بخش گتاب برگزار شد، موج حاکم در جلسه به گونه‌ای رقم خورد که متولیان امر با عزمی راسخ صحبت از رفتن مازندران به سمت استان عاری از اعتیاد داشتند.

مازندران با راه اندازی سند چشم انداز مبارزه با اعتیاد که برای نخستین بار در کشور انجام شد برای اشتغال بهبود یافتگان اراده جدی از خود نشان داد. راه اندازی یکی از مجهزترین مرکز بازپروری معتادان متجاهر ماده ۱۶ در بابل و بکارگیری مشت آهنین بر سر سوداگران مرگ و بستن گلوگاه‌های ورودی و خروجی مازندران جهت ورود مواد افیونی در استان از جمله اقدامات موثر انجام شده برای مازندران عاری از اعتیاد است.

در سال جاری در مازندران تا کنون یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف شد که این آمار نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است و از طرف دیگر ۲۹ باند مواد مخدر در مازندران متلاشی شدن که این امر نشان از آن دارد که مازندران در ریشه کنی غده چرکین اعتیاد مصمم است.

درمان معتادان استان با پزشکان مجرب دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل در دستور کار قرار گرفته است که این عامل در سرعت بخشی بهبود یافتگی معتادان اثربخش است.

نقطه امیدبخش این داستان آنجاست که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از ظرفیت سامانه جستجوی شغل اعلام آمادگی کرد با آموزش این افراد می تواند زمینه اشتغال پایدار آنها را فراهم کند.

مازندران در مسیر عاری از «محلات آلوده»

تدوین سند چشم‌انداز مبارزه با اعتیاد در مازندران

در این پیوند روح الله سلگی بیان داشت : سند چشم انداز مبارزه با اعتیاد و شیوه نامه ایجاد اشتغال معتادان بهبود یافته با بُرش سهم دستگاه‌ها در این پازل برای اولین بار در کشور توسط معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران تدوین شد.

وی با بیان این که، سال گذشته کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مازندران مقام اول کشور را کسب کرد، از طراحی شیوه نامه بازگشت به کار معتادان بهبود یافته خبر داد و گفت: بدنبال فراهم کردن اشتغالزایی این افراد در استان هستیم.

سلگی اضافه کرد: ریشه بسیاری از مشکلات در جامعه از جمله طلاق، اعتیاد است و بسیاری از ناهنجاری های موجود با این‌معضل اجتماعی کلید خورده است.

معاون استاندار مازندران افزود: در حال حاضر تحولاتی در حوزه کمپ ترک اعتیاد در حال انجام است که با تلاش و ‌نگاه به این مساله بدنبال تحول بزرگی هستیم تا بهبود یافتگان را به جامعه برگردانیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت: بیش از ۷۰ درصد معتادان بهبود یافته دوباره به اعتیاد برمی گردند و امید است با ایجاد اشتغال برای این قشر، شاهد بازگشت دوباره آنان به اعتیاد نباشیم.

مازندران در مسیر عاری از «محلات آلوده»

سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریالی در بابل

سردار سیاوش مسلمی فرمانده سپاه کربلا مازندران افزود : برای راه اندازی یکی از بهترین مراکز باز پروری معتادان متجاهر کشور در بابل تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

وی گفت : این مرکز بعد از افتتاح میزبان تمامی معتادان متجاهر مرد مازندران خواهد بود تا تحت درمان و بهبود قرار گیرند.

فرمانده سپاه کربلای مازندران با بیان اینکه این مرکز در زمین ۱۶ هکتاری در بخش گتاب بابل احداث شد بیان داشت : بسیج سازندگی استان این مرکز را احداث کرد و در فاز نخست این مجموعه با ظرفیت ۲۵۰ تخت افتتاح خواهد شد.

سردار مسلمی ادامه داد: زیرساخت این مرکز برای یک هزار نفر فراهم گردید که برای تکمیل نهایی آن نیازمند ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با استفاده از تمامی ظرفیت موجود به خصوص خیرین تجهیز و افتتاح فاز نخست مرکز بازپروری بابل را سرعت دهیم.

این مقام مسوول تصریح کرد : مرکز بازپروری بابل برای نگهداری معتادان متجاهر مرد و مرکز قاجار خیل برای نگهداری معتادان متجاهر زن ماده ۱۶ استفاده خواهد شد.

مازندران در مسیر عاری از «محلات آلوده»

بهبود یافته‌ها آموزش می‌بینند

علی باقری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت : بهبود یافتگان معتاد برای اشتغال به صورت انفرادی و یا در قالب تعاونی آموزش می‌بینند.

وی بیان داشت : در حال حاضر این افراد می توانند در سامانه جستجوی شغل ثبت نام و مشغول به کار شوند.

باقری با اشاره به اینکه تاکنون ۵۱۰ کارفرما و دو هزار و ۱۵۰ کارجو در این سامانه ثبت نام کردند بیان داشت : ۴۰۰ کار جو که در این سامانه ثبت نام کرده بودند مشغول به کار شدند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران بیان داشت : برخی از کارفرمایان به افراد بهبود یافته نیازمند هستند و در معدن ماهانه ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال حقوق پرداخت می کنند.

این مقام مسوول ادامه داد : با توجه به اینکه در برخی از مناطق استان به خصوص غرب مازندران با کمبود نیروی کار روبرو هستیم بهبود یافتگان می توانند در بخش های مختلف مشغول به کار شوند.

مازندران در مسیر عاری از «محلات آلوده»

اشتغال بهترین هدیه برای بهبود یافتگان

در این پیوند رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران گفت: بهترین هدیه برای معتاد بهبود یافته اشتغال است و با تحقق این امر زنجیره بهبود و ریشه کنی اعتیاد کامل خواهد شد.

استاندار مازندران با تاکید بر لزوم به کارگیری مجرب‌ترین پزشکان برای درمان افراد معتاد در مراکز بازپروری از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ایجاد مرکز پژوهش و تحقیق برای ریشه یابی و درمان ریشه‌ای این معضل اجتماعی در مراکز باز پروری یک ضرورت است.

استاندار مازندران کاهش آمار اعتیاد را از هدفگذاریهای اصلی در استان ذکر کرد و با بیان اینکه اقدامات چند بعدی و زنجیروار برای دستیابی به این هدف در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: تمامی گلوگاه‌های ورود مواد مخدر در مازندران تحت کنترل شدید قرار دارد و در سالجاری ۳۷ درصد کشفیات مواد مخدر در مازندران نسبت به سال گذشته رشد داشت که این امر یک اقدام پیشگیرانه است.

حسینی پور اضافه کرد: از تمامی ظرفیت های موجود استفاده خواهیم کرد تا اجازه ندهیم مواد مخدر به دست جوانان برسد.

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که بیشتر اعتیادها در حال حاضر مواد صنعتی است، اظهار داشت: با توزیع کنندگان این مواد افیونی صنعتی به شدت برخورد خواهد شد.

استاندار مازندران در ادامه گفت: براساس توافقی که با ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور انجام شد، مقرر گردید زمینی در اختیار این مجموعه قرار بگیرد و مرکز بازپروری معتادان متجاهر بند ۱۶ مازندران در بابل راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی مازندران یک قطعه زمین ۱۶ هکتاری به این امر اختصاص یافت و احداث مرکز بازپروری معتادان متجاهر در بابل آغاز شد که این مرکز یکی از مراکز مهم بازپروری معتادان متجاهر است که در مرحله تجهیز قرار دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: فاز نخست این مرکز که ظرفیت نگهداری و درمان یک هزار معتاد متجاهر را دارد به زودی با استفاده از ظرفیت اعتباری ملی، استانی و خیرین راه اندازی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در سال جاری یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف و ضبط شد. همچنین ۲۹ باند مواد مخدر در مازندران شناسایی و منهدم شد. اعتیاد عامل ۵۵ درصد طلاق ها، ۶۴ درصد علت شیوع هپاتیت و ایدز و ۶۷ درصد کودک آزاری و خشونت در کشور است.

مازندران در مسیر عاری از «محلات آلوده»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha