۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۸:۱۶
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85250976
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ مدال نقره رهاورد ورزش همدان از المپیک آسیایی؛ هانگژو ضعیف‌تر از جاکارتا

همدان- ایرنا- نوزدهمین دوره رقابت‌های بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین در حالی امروز شانزدهم مهرماه جاری به پایان می‌رسد که سهم ورزش استان همدان در قالب کاروان ورزشی کشورمان ۲ نشان نقره بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ به میزبانی شهر هانگژو چین در ۴۰ رشته ورزشی شامل ۶۱ نوع ورزش و ۴۸۲ ماده که مقرر بود در روزهای ۱۰ تا ۲۵ سپتامبر از ۱۹ شهریور تا سه مهر سال ۱۴۰۱ برگزار شود به دلیل کرونا در چین با تصمیم شورای المپیک آسیا با یک سال تعویق در تاریخ یک تا ۱۶ مهر امسال پیگیری شد.

رویدادی که نه تنها برای کشورهای مختلف قاره کهن حایز اهمیت است بلکه برای استان‌های مختلف کشورمان نیز اهمیت دارد تا در نهایت مشخص شود در این سال‌ها تا چه میزان برای سهم داشتن در افتخارآفرینی کاروان ورزشی اعزامی به این مسابقات نقش داشته‌اند.

در واقع عملکرد ورزشکاران استان‌های مختلف کشور در بازی‌های آسیایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سهم همدان در پرونده تیم‌های ملی اعزامی تنها ۲ نشان نقره بود.

۲ مدال نقره رهاورد ورزش همدان از المپیک آسیایی؛ هانگژو ضعیف‌تر از جاکارتا

هانگژو ضعیف‌تر از جاکارتا

همدان در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی با فرود ظفری در ووشو، مبینا عزیزی در جودو، آذر کولیوند در کوراش، مریم امیدی پارسا، آرزو حکیمی و مریم کرمی در قایقرانی، مه لقا جام بزرگ در تیراندازی و حمید میرزایی نادر در کبدی گام به میدان گذاشت.

ورزشکاران استان همدان در این دوره از مسابقات و در رشته قایقرانی و تیراندازی موفق به کسب چند مدال نقره و برنز و مربی و ورزشکار همدانی همراه با تیم ملی کبدی موفق به کسب نشان طلا و در مجموع صاحب هفت مدال رنگارنگ شدند.

از ملی پوشانی که در بازی‌های آسیایی اندونزی حضور داشتند، هیچ یک توفیق حضور در بازی‌های هانگژو را پیدا نکردند و برخی از آن‌ها نیز کناره گیری کردند.

اما در بازی‌های آسیایی هانگژو سهم همدان ۶ ورزشکار شامل میلاد جباری و محمدرضا کبودرآهنگی در کبدی، شیما صفایی در پینگ پنگ، مینا قربانی در تیراندازی، کیمیا زارعی در قایقرانی و مریم بربط در جودو بود.

نکته قوت در این سهمیه، حضور چهار بانوی ورزشکار بود که البته نخستین حضورشان را در بازی‌های آسیایی تجربه می‌کردند و در تنیس روی میز و جودو تنها ملی پوشان ایرانی اعزامی به این رویداد بودند.

اما هر چهار بانوی همدانی اعزامی به بازی‌های آسیایی موفق به کسب نشان نشدند تا دست خالی به کشور بازگردند هر چند تجربه‌ای بزرگ را به دست آوردند.

هر چهار بانوی همدانی اعزامی به بازی‌های آسیایی موفق به کسب نشان نشدند تا دست خالی به کشور بازگردند هر چند تجربه‌ای بزرگ را به دست آوردند.

۲ نشان کسب شده ورزشکاران همدانی در رشته کبدی بود که نصیب میلاد جباری و محمدرضا کبودرآهنگی شد تا در نهایت این استان در جدول توزیع مدال‌ها نیز نقش آفرین باشد.

در مجموع به نسبت دوره گذشته هم به جهت ارزش رنگ مدال و نیز تعداد کسب شده، کارنامه ورزش همدان ضعیف عمل کرد تا نشان دهد در این چهار سال گذشته آنطور که باید برنامه ریزی لازم در راستای موفقیت قهرمانان صورت نگرفته است.

برنامه هدفمند؛ نیاز امروز ورزش قهرمانی

پرونده بازی‌های آسیایی هانگژو چین هم بسته شد و تا پایان سال شاید ملی پوشان همدانی یک رویداد قهرمانی آسیا یا جهان را در پیش داشته باشند.

با این حال مهمترین اتفاق سال آینده را باید المپیک ۲۰۲۴ پاریس دانست، میدان بسیار مهم و سرنوشت‌سازی که رویای حضور و کسب مدال برای هر قهرمان ورزشی به شمار می‌رود.

هر چند ابتدا باید سهمیه ورودی به این بازی‌ها را کسب کنند و ۲ ماراتن بسیار سخت را تا رفتن روی سکوی اول تا سومی در پیش دارند.

ورزش‌های مستعد همدان اگر می‌خواهند از این وضعیت خارج شده و به سرنوشت کشتی استان دچار نشوند، باید بیش از گذشته نسبت به برنامه ریزی هدفمند اقدام کنند.

امروزه کارگروه ورزش قهرمانی همدان نتوانسته چاره ساز باشد، برخی ورزشکاران خواستار حمایت پر رنگ‌تر هستند، عده‌ای از هیات‌های ورزشی نیاز به پوست‌اندازی دارند و می‌طلبد سیستم ورزش قهرمانی نیز تقویت شود.

امروزه کارگروه ورزش قهرمانی همدان نتوانسته چاره ساز باشد، برخی ورزشکاران خواستار حمایت پر رنگ‌تر هستند، عده‌ای از هیات‌های ورزشی نیاز به پوست‌اندازی دارند و می‌طلبد سیستم ورزش قهرمانی نیز تقویت شود.

نظارت دقیق‌تر بر عملکرد هیات‌های ورزشی، حمایت‌های مادی و معنوی بهتر از استعدادها و قهرمانان، تشکیل اردوهای منظم آماده سازی، اخذ میزبانی‌ها و تامین منابع مالی مورد نیاز برای رشد و ارتقا سطح کیفی و فنی شانس‌های رسیدن به ترکیب اصلی تیم ملی برای کسب سهمیه بسیار حایز اهمیت است.

ایجاد اتاق فکر با حضور افراد صاحب نظر، خبره و باتجربه نیاز امروز ورزش استان همدان در حوزه قهرمانی است تا بتوانند از این پس نتایج بهتری را در رویدادهایی همچون المپیاد استعدادهای برتر، بازی‌های آسیایی، جهانی و المپیک کسب کنند.

هر چند عمر مدیریت فعلی ورزش و جوانان همدان مربوط به چهار سال اخیر نبوده و نمی‌توان او را از پرونده بازی‌های آسیایی مورد قضاوت قرار داد اما سایر حوزه‌های کارشناسی می‌توانستند بهتر از این عمل کنند و با نظارت دقیق‌تر و برنامه ریزی بهتر، ورزش را در حوزه قهرمانی آن هم در رشته‌های کاربردی و مهم، به نتایج درخشان‌تر برسانند.

پوشیده نیست که حضور هرچهار بانوی همدانی در بازی‌های آسیایی برای نخستین بار صورت گرفته و بیشتر جنبه تجربه اندوزی دارد، اما چه بهتر که از هم اکنون برای آن‌ها برنامه ریزی و حمایت بهتر صورت بگیرد تا همچون سایر بانوان ملی پوش دارنده مدال، به هدف نهایی خود برسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha