۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۸:۲۹
کد خبر: 85253174
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

قانونی که "هدیه" را راهی روستا کرد

۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۸:۲۹
کد خبر: 85253174
قانونی که "هدیه" را راهی روستا کرد

ساوه - ایرنا - "هدیه"، دانش آموز ساوه ای که سال‌ها مشکلات خانوادگی مانع ادامه تحصیل او بوده امسال در حالی به کلاس درس بازگشته که قانون به عنوان چالشی جدید در این مسیر وی را راهی روستا کرده است.

به گزارش ایرنا، قانون کِبَر و صغر سن آیین نامه حداقل و حداکثر سن دانش آموزان برای ثبت نام در پایه های تحصیلی است که به آموزش و پرورش اجازه می دهد محصلان را براساس تاریخ تولد آنها در مدارس شهری و روستایی ساماندهی کند.

تحقق عدالت آموزشی یکی از مهمترین اهداف این قانون است و تنها تفاوت آن در مدارس شهری و روستایی اعمال یک سن بالاتر برای هر پایه در مدارس روستایی نسبت به مدارس شهری بوده به عبارتی حداکثر سن پذیرش دانش آموز در مقطع پنج ابتدایی در شهر ۱۴ سال و در روستا ۱۵ سال است.

«هدیه» یکی از دانش موزان ساوه ای است که به علت مشکلات خانوادگی چهارسال پیش ترک تحصیل کرد و امسال برای بازگشت به مدرسه مشمول قانون کبر سن شد و دیگر نتوانست برای ادامه تحصیل در مدرسه شهری ثبت نام کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چهار سال پیش مادرم به عنوان سرپرست خانواده مجبور به کار در بیرون از خانه و مسوولیت پرستاری از خواهر و برادر کوچکترم بر عهده من گذاشته شد.

هدیه ادامه داد: این مساله در نهایت منجر به ترک تحصیلم شد ولی همیشه آرزوی برگشتن به مدرسه را داشتم که برآورده شدنش چهار سال زمان برد.

به تمامی مدارس شهر ساوه مراجعه کردم اما هیچ کدام از مدیران مدارس شهر اجازه ثبت نام به من را ندادند

وی یادآور شد: امسال با مادرم برای ثبت نام در پایه پنجم ابتدایی به تمامی مدارس شهر ساوه مراجعه کردم اما هیچ کدام از مدیران مدارس شهر اجازه ثبت نام به من را ندادند و در نهایت به مجبور شدم در مدرسه روستای نورعلیبک نام نویسی کنم.

هدیه گفت: هر روز حدود ۲ ساعت از زمانم صرف رفت و آمد با اتوبوس به روستا می شود علاوه بر آن تامین هزینه های وسیله نقلیه برایمان سخت است.

قانون کبر سن، حداکثر سن ثبت نام برای پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ در مدارس شهری را یکم مهر ۱۳۸۸ به بعد اعلام کرده این درحالی است که هدیه متولد ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ و تنها ۳۶ روز بزرگتر از این تاریخ است.

مادر هدیه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: پنج فرزند دارم که هدیه از همگی بزرگتر است، الان باید در مقطع متوسطه اول مشغول تحصیل بود اما فوت پدر و مشکلاتی که بعد از آن برای خانواده پیش آمد، باعث شد دیگر نتواند ادامه تحصیل بدهد.

قانونی که "هدیه" را راهی روستا کرد

وی افزود: مشکلات باعث شد علاوه بر هدیه، پسر کوچک من نیز که الان ۱۰ سال دارد از تحصیل باز بماند و کمک حال من در تامین مخارج خانه باشد.

این مادر با بیان اینکه از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) هستیم اضافه کرد: هدیه و پسرش هم اکنون با کمک مجمع حمایت بازماندگان از تحصیل ساوه به مدرسه بازگشته اند.

وی یادآور شد: پسرم در مدرسه شهری درس می خواند اما هدیه مشمول شرایط کبر سنی شده و مدارس شهری او را نپذیرفتند و هم اکنون مجبور هست برای ادامه تحصیل به روستا برود.

وی با اشاره به اینکه تامین هزینه های ایاب و ذهاب حتی با اتوبوس هم برایمان سخت است گفت: چرا هدیه در مدرسه روستایی می تواند درس بخواند اما قانون به او اجازه تحصیل در مدرسه شهری را نمی دهد؟

۱۰ دانش آموز ساوه ای باید به روستا بروند

مدیرعامل مجمع خیران حامی بازماندگان از تحصیل ساوه نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جاری ۱۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل در این شهرستان شناسایی شده اند که مشمول قانون کبر سنی هستند افزود: این افراد برای ادامه تحصیل باید در مدارس روستایی اطراف شهر نام نویسی کنند که تا کنون تعداد کمی از این افراد موفق به ثبت نام و سه نفر نیز از تحصیل منصرف شده اند.

نام نویسی دانش اموزان شهری در مدارس روستایی به علت وجود بُعد مسافت باعث تحمیل هزینه های رفت آمد برای آنان و خانواده هایشان می شود

«سمیه نعمتی» یادآور شد: با توجه به اینکه مشکلات معیشتی عمده دلیل ترک تحصیل است که نام نویسی دانش آموزان شهری در مدارس روستایی به علت وجود بُعد مسافت باعث تحمیل هزینه های رفت آمد برای آنان و خانواده هایشان می شود.

وی با بیان اینکه مجمع خیران حامی بازماندگان از تحصیل ساوه همواره از این دانش آموزان برای تامین هزینه های تحصیل حمایت کرده افزود: همیشه در بین اعضای مجمع این سوال هست که چرا دانش آموزی که مشمول کبر سنی شده در مدرسه شهری نمی تواند حاضر باشد اما در مدرسه روستایی که همکلاسی های آن شرایط یکسانی با مناطق شهری دارند می تواند.

وی گفت: انتظار می رود با همکاری اموزش و پرورش و سایر دستگاه ها و نهادها این قانون برای حمایت از بازگشت افراد بازمانده از تحصیل باز بینی شود.

فرهنگی که نیازمند افزایش بود، قانونی که نیازمند اصلاح است

امروزه با برطرف شدن مشکلات فرهنگی مربوط به حضور دیرهنگام دانش اموزان روستایی در مدرسه، قانون کبر سن با توجه به نیازهای روز جامعه نیازمند اصلاح است

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش ساوه هم در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه قانون کبر و صغر سننی برای برخی والدین دانش آموز شهرستان مشکلاتی را پیش آورده است اظهار کرد: طولانی بودن مسیر و تحمیل مشکلات رفت و آمد مهمترین چالش های پیش آمده برای این افراد است.

«اصغر قراخانلو» اضافه کرد: این قانون ملی بوده و در شهرستان نمی توان برای تغییر آن تصمیم گیری کرد اما برای تحقق عدالت تحصیلی، این دانش آموزان می توانند از فرصت نهضت برای مقطع ابتدایی و مدارس بزرگسالان برای مقاطع دبیرستان دوره اول و دوم استفاده کنند.

وی گفت: در هر پایه تحصیلی، حداکثر سن در مدارس روستایی یک سال بالاتر از مدارس شهری بوده که عمده دلیل این تفاوت به علت مشکلات فرهنگی در روستاها و عدم توجه ساکنان آن به مساله تحصیل فرزندان در دوران گذشته باز می گردد.

قره خانلو افزود: در گذشته که جدیتی از سوی والدین روستایی برای ادامه تحصیل فرزندان به ویژه دختران وجود نداشت قانون گذار حداکثر سن را یک سال بالاتر گرفته است تا آموزش و پرورش بتواند در جذب واجدان شرایط تحصیل قدرت بیشتری داشته باشد.

وی یادآور شد: اما امروزه با برطرف شدن مشکلات فرهنگی مربوط به حضور دیرهنگام دانش اموزان روستایی در مدرسه، قانون کبر سن با توجه به نیازهای روز جامعه نیازمند اصلاح است.

۵۶ هزار دانش آموز و سه هزار نوآموز ساوجی در ۲۹۳ مدرسه هم اکنون در حال تحصیل هستند و بیش از ۲ هزار معلم و کادر آموزشی نیز در شهرستان ساوه در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha