وزارت نیرو از واگذاری پساب به صنایع حمایت می‌کند

اردبیل - ایرنا - معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: این وزارتخانه برای واگذاری پساب فاضلاب به بخش صنعت، برنامه‌های حمایتی را برای صنایع در نظر گرفته است تا کار را در یک چرخه مناسب انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد جوانبخت روز جمعه در بازدید از تاسیسات آب و فاضلاب برخی شهرهای استان اردبیل، اولویت وزارت نیرو را تامین آب شرب شهرها و روستاها عنوان کرد و گفت: در بخش کشاورزی نیز وزارت نیرو بر مبنای الگوی کشت و محوریت کشت پاییزه سعی دارد نیاز کشاورزان را تامین کند.

وی به شرایط خشکسالی و کم بارشی طی سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: تداوم این وضعیت نگرانی‌هایی را به وجود آورده اما وزارت نیرو سعی دارد آب شرب سالم و بهداشتی مردم را با اولویت و استفاده از منابع پشت سد یا آب‌های زیرزمینی تامین کند.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: این وزارتخانه اجرای برنامه‌های مختلفی را در استان‌ها در پیش گرفته تا با همراهی مردم در مصرف بهینه آب بتواند حرکت‌های مؤثری را در پایداری منابع آب انجام دهد.

آب شرب استان اردبیل استاندارد و با کیفیت است

وی تصریح کرد: امروز در سفر به استان اردبیل و با حضور در شهرهای شمالی و مرکزی استان از نزدیک در جریان تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم قرار گرفتیم و به مردم این استان اطمینان می‌دهیم که آب در بالاترین استاندارد و سطح کیفی با تلاش شرکت آب و فاضلاب استان و آب منطقه ای تأمین و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

جوانبخت افزود: آب عمده سدها و منابع آب استان اردبیل از کیفیت بالایی برخوردار است و مشکلات و نارسایی‌های احتمالی را نیز جمع‌بندی کردیم تا در نشستی که با وزیر نیرو در تهران انجام می‌دهیم در کنار تأمین اعتبار مورد نیاز، برطرف کنیم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در بازدید از سد عنبران و پروژه انتقال آب به نمین و بخش عنبران اظهار کرد: قرار شد با همکاری مشترک آب منطقه‌ای و آبفای استان، انتقال آب به عنبران، نمین و روستاهای آن به ۱۱۰ لیتر در ثانیه افزایش یابد.

وی تصریح کرد: منابع مالی از سوی نماینده مردم در مجلس و مسئولان مصوب شد تا با تأمین آن بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان، این پروژه را به بهره‌برداری رسانیم و اهالی از آب پایدار استفاده کنند.

دولت با وجود تنگنا، منابع مالی طرح‌ها را تامین می‌کند

وی گفت: در دولت سیزدهم بخش عظیمی از این پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شده و ما با وجود تنگنای مالی سعی کردیم منابع مورد نیاز را نیز تأمین کنیم.

جوانبخت ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه در حوزه فاضلاب را در شهرهای مختلف یادآور شد و گفت: در استان اردبیل اکثر شهرها از نعمت تصفیه خانه فاضلاب بهره‌مندند و در شهرهای فاقد سیستم فاضلاب نیز طرح‌ها اجرا شده و پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام می‌رسد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در بازدید از سد یامچی که تأمین‌کننده آب شرب اردبیل و سرعین است، روند عملیات احداث برج آبگیر را بررسی کرد.

وی از پروژه تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل و راه‌اندازی سامانه های پیشرفته برای از بین بردن جلبک و بهبود طعم و مزه آب اردبیل نیز بازدید کرد تا امکان ارتقای کیفی آب اردبیل وجود داشته باشد.

جوانبخت از پروژه آرسنیک‌زدایی آب اردبیل که در منطقه شورابیل در حال احداث است و از تصفیه‌خانه فاضلاب اردبیل هم بازدید کرد و از روند توسعه این پروژه‌ها اطلاع یافت که بنا بر اعلام شرکت آب و فاضلاب اردبیل، طرح ارتقای آن به ظرفیت ۱۲۳ هزار متر مکعب در حال اجرا است.

ظرفیت تصفیه‌خانه اردبیل افزایش می‌یابد

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل نیز در این بازدیدها گفت: تلاش می‌کنیم با خرید تجهیزات و امکانات، ظرفیت تصفیه‌خانه آب اردبیل را ارتقا دهیم و برای این کار به یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

علیرضا نعمت سلطانی در مورد تولید پساب در استان اردبیل گفت: ظرفیت تولید و تحویل پساب فاضلاب در استان ۱۲۵ هزار متر مکعب در شبانه‌روز است که به راحتی می‌توانیم آب مورد نیاز صنایع و سایر بخش‌ها را تأمین کنیم.

۳۰ شهر و ۹۹۱ روستای استان اردبیل زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل قرار دارند و ۴۰۱ هزار نفر جمعیت در مناطق روستایی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.

مشکلات کشاورزان مغان جدی است/ دستگاه‌های مسئول اجازه توسعه کشاورزی در بالادست را ندهند

صاحبعلی اصغری ، فرماندار بیله‌سوار مغان هم در این بازدید با اشاره به مشکلات زارعان از کم‌آبی و بی‌آبی در این شهرستان بر لزوم مدیریت شبکه آب مغان توسط مسئولان ذیربط تاکید کرد و گفت: وقتی از آورد کم سدها و کاهش منابع آب پشت سدها صحبت می‌شود نباید دستگاه‌های مسئول اجازه توسعه کشاورزی در بالادست را بدهند.

وی ادامه داد: اگر کیفیت خاک این استان‌ها با استان زرخیر اردبیل مقایسه شود قطعا نظر کارشناسان بر تامین آب کشاورزی استان اردبیل مخصوصا شهرستان‌های شمالی استان خواهد بود.

فرماندار بیله‌سوار با بیان اینکه مدیریت شبکه آب مغان و آب سدهای موجود ۵۰ تا ۶۰ درصد مشکلات بخش آب شهرستان بیله‌سوار مغان حل خواهد شد، گفت: مدیریت آب دست خود ما نیست و به‌رغم داشتن حقابه از استان‌های همجوار درخواست آب داریم تا از سد خداآفرین برای ما آب ارسال شود و کسی هم پاسخگو نیست.

اصغری همچنین با اشاره به مشکلات فراوان کشاورزان و زارعان این شهرستان در نیمه اول امسال به دلیل کم‌آبی خواستار تامین حقابه استان شد و گفت: تمام مشکلات بخش راه با خدمات دولت و همراهی نماینده مردم منطقه به غیر از ۲ نقطه در حال احداث حل شده ، ولی نارضایتی در حوزه آب افزایش یافته است.

فرماندار بیله‌سوار گفت: آب مورد نیاز ۳۰۰ روستای این شهرستان با چهار دستگاه تانکر اداره آب و فاضلاب و چهار دستگاه تانکر اداره امور عشایری تامین می شود که گاهی اوقات این تانکرها دچار مشکل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha