۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۷:۴۸
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85263606
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشگاه کردستان آماده همکاری برای اجرای طرح جامع منطقه آزاد تجاری است

سنندج- ایرنا- رئیس دانشگاه کردستان بر آمادگی این دانشگاه برای اجرایی کردن برنامه‌های طرح جامع منطقه آزاد تجاری مریوان و بانه با استفاده از ظرفیت نخبگان و اساتید، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، حامد قادرزاده شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی طرح جامع منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان در دانشگاه کردستان اظهار کرد: این دانشگاه از نخبگان و اساتید خود در حوزه‌های مختلف استفاده خواهد کرد تا نقشه راه اصولی و علمی برای عملیاتی کردن طرح جامع منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان تدوین شود.

وی ابراز امیدواری کرد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان فقط به منطقه واردات تبدیل نشود، بلکه موجب افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی کردستان و منطقه‌ای فعال در زمینه‌های اقتصادی در سطح بین‌الملل شود.

رییس دانشگاه کردستان افزود: منطقه آزاد تجاری صنعتی کردستان به دلایل بسیار، از جمله فرهنگ بالای مردم کردستان و دسترسی به مرزهای مناسب و نزدیکی به بندر لاذقیه می‌تواند از دیگر مناطق آزاد، توسعه بیشتری پیدا کند.

به گفته قادرزاده، برای راه‌اندازی این منطقه نیاز به تامین زیرساخت‌های مناسب از جمله احداث راه آهن، معرفی مناسب استان کردستان و جذب متخصصین است و اینگونه می‌توان به سمت تحقق اهداف قدم برداشت.

وی یادآور شد: این منطقه فرصتی برای فعالیت‌های مشترک اقتصادی بین ایران، عراق و سایر کشورهای همسایه است و تجارتی پرسود را برای فعالان اقتصادی در بر خواهد داشت.

قائم مقام مدیر اجرایی منطقه آزاد بانه و مریوان هم گفت: ایجاد منطقه آزاد بانه-مریوان اردیبهشت ۱۴۰۰ در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و اولویت مناطق آزاد بانه-مریوان رونق تولید و افزایش صادرات در راستای رفع محرومیت و ایجاد اشتغال است.

مجید رحیمی افزود: منطقه آزاد بانه ـ مریوان پنج هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت دارد که حدود ۲ هزار هکتار آن در محدوده شهرستان بانه و سه هزار و ۵۰۰ هکتار آن در محدوده شهرستان مریوان قرار دارد.

وی اضافه کرد: منطقه آزاد کردستان یکی از مناطقی است که می‌توان در آن حرکت خوب اقتصادی پایه ریزی و برنامه ریزی کرد تا کمکی به اقتصاد کل استان باشد.

قائم مقام مدیر اجرایی منطقه آزاد بانه و مریوان اظهار کرد: وجود زیرساخت‌های مهم مانند فرودگاه های سقز و سنندج، کریدور شمال غرب به جنوب غرب، راه آهن همدان به سنندج و ادامه آن تا سلیمانیه عراق، وجود سه سد گاران، بانه و عباس آباد در مجاورت پهنه های تعریف شده و ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری در مریوان از دیگر ظرفیت‌های منطقه آزاد در کردستان است.

معاون اداری مالی دانشگاه کردستان هم با بیان اینکه امیدواریم با راه اندازی منطقه آزاد کردستان، کولبری برای همیشه کنار گذاشته شود، افزود: با راه اندازی منطقه آزاد کردستان در سطح بین المللی، شایسته است که معضل بیکاری و اشتغال مردم این مناطق به صورت ویژه حل شود.

خالد احمدزاده با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌های لازم در منطقه آزاد از ضرورت‌های مهم بوده و تحقق آن می‌تواند رونق اقتصادی در استان را تسهیل کند، ادامه داد: اشتغال در این مناطق باید مولد و پایدار باشد و همچنین به طور تخصصی در طرح‌های تصویب شده از کسب و کارهای هوشمند حمایت شود.

وی افزود: کردستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌هایی که دارد، بسیار مستعد بوده و باید از این موقعیت برای بهبود معیشت مردم استان استفاده کرد .

معاون اداری مالی دانشگاه کردستان با اشاره به جذب سرمایه‌گذار در این مناطق، بیان کرد: برای ایجاد واحدهای تجاری و صنعتی در این منطقه قطعا نیازمند جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی خواهیم بود و ضروری است در این مورد از تجربه سایر مناطق آزاد بهره‌مند شد.

منطقه آزاد محدوده ای است که درگیر برخی مقررات جاری عمومی کشور نیست و مزایایی هم چون بخشودگی مالیاتی و عوارض گمرکی دارد که این مهم عامل اصلی حضور سرمایه‌گذاران در آن شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha