۶ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85272601
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شفیع آباد قزوین، روستایی در مضیقه آب

قزوین - ایرنا - روستای شفیع آباد در شهرستان قزوین چند سالی است که با تنگنای شدید آب روبرو شده و زندگی را برای اهالی این روستا دشوار ساخته است.

به گزارش ایرنا، روستای شفیع آباد در ۱۶ کیلومتری از مرکز شهر قزوین قرار دارد و برای رفتن به این روستا بدون در نظر گرفتن ترافیک خودرویی باید ۱۶ دقیقه زمان سپری کنید، محل قرارگیری این روستا در حوالی امامزاده باراجین بوده و جمعیت آن بین ۳۵۰ تا ۳۹۰ نفر تخمین زده می‌شود.

شفیع آباد به دلیل کوهپایه‌ای بودن و داشتن آب و هوایی مناسب همواره مورد توجه خوش نشین‌ها (ساکنان غیردایم و بدون مالک اراضی کشاورزی) بوده و نزدیکی آن به شهر قزوین نیز سبب شده تا برخی افراد با تمکن مالی بالا به ساخت و سازهای متعددی در آن اقدام کنند.

مشکل بزرگ ساکنان این روستا آب است، آبی که باید در مصارف روزانه زندگی مثل شرب، شست و شو و استحمام مورد استفاده قرار گیرد، در بیشتر مواقع با قطعی روبرو است، بیشتر ساکنان روستا در محل زندگی خود به نصب تانکر و پمپ آب اقدام کرده‌اند تا در مواقعی که آب جریان دارد، بتوانند ضمن ذخیره آن، به امورات زندگی خود بپردازند.

براساس اطلاعاتی که از شهروندان این روستا جمع آوری شده، آب مصرفی این روستا در طول شبانه روز برای یک یا چند نوبت (بسته به حجم استفاده اهالی) قطع می‌شود، مساله زمانی بغرنج می‌شود که روزهای پنجشنبه و جمعه به علت رفت و آمدهای خوش نشین‌ها به روستا مصارف روستایی را به اتمام رسیده و عرصه برای ساکنان اصلی آن تنگ تر می‌شود..

البته نبودن سرویس برای مدارس دانش آموزان، وجود سگ‌های ولگرد و فقدان حضور یک امام جماعت در مسجد روستا برای انجام کارهای اجتماعی و فرهنگی از دیگر مواردی هستند که اهالی شفیع آباد با آن درگیر بودند، اما خبرنگار ایرنا به لحاظ اهمیت آب و اولویت مردم در این مساله به سراغ اهالی روستا رفت تا ابعاد بیشتری از این موضوع را تشریح کند:

شفیع آباد قزوین، روستایی در مضیقه آب

حمل روزانه ۲۰ لیتر آب از شهر به روستا/پمپ آب بی فایده است

نعمت زینلی، ۵۲ ساله که به شغل تعمیرات مشغول است، ‌سال‌های متمادی در شفیع آباد زندگی می‌کند، او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: کمبود آب یکی از مشکلات اساسی این روستا محسوب می شود، ما شدیدا مشکل داریم و تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسوولان در زمینه رفع این معضل نیز صورت نگرفته است.

وی اضافه می کند: قرار بود پروژه ای راه اندازی شود تا از حوالی دانشگاه آزاد قزوین برای ساکنان روستا آبرسانی شود، چون امامزاده باراجین هم آب نداشت، بر همین اساس خیلی رایزنی کردیم که یک مخزن بگذارند تا حجم آب افزایش یابد، مهندس‌ها و مدیران متعددی به روستا آمدند، نقشه برداری کردند، اما در نهایت گفتند بودجه نداریم.

روستایان: این روستا یک چاه آب هم دارد اما جوابگو نیست و غیربهداشتی بودنش نیز دردی از روستاییان دوا نمی‌کند.

زینلی ادامه می دهد: مواقعی شده که آب شرب روستا را با تانکر تامین کرده‌اند، البته این روستا یک چاه آب هم دارد اما جوابگو نیست و غیربهداشتی بودنش نیز دردی از روستاییان دوا نمی‌کند، در مجموع آب روستا در طول شبانه روز طی یک ساعاتی جریان دارد و مجددا قطع می‌شود، مردم ناچار هستند که با همین آب سازگاری پیدا کنند، من هر روز که برای کار به قزوین تردد می کنم، ۲۰ لیتر آب از مغازه پر می کنم تا برای آشامیدن در منزل استفاده کنیم.

این ساکن روستای شفیع آباد بیان کرد: اکثر منازل به پمپ آب مجهز هستند، اما وقتی آبی در کار نباشد، این پمپ هم بی فایده است؛‌ مسوولان بارها گفتند که قرار شده از سد طالقان برای روستاهای قزوین آبرسانی شود، اما این کار هنوز محقق نشده است.

علی خلج، ۴۶ ساله دیگر ساکن این روستا در مورد مشکلات آب شرب آن می‌گوید و اینکه معضلات هنگام حضور چند میهمان در خانه اوضاع را وخیم تر می‌کند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی روستای شفیع آباد، کمبود آب شرب است، اظهار می‌کند: بدون آب کافی زندگی کردن در این روستا مشکل است و مردم را در مضیقه قرار می‌دهد.

شفیع آباد قزوین، روستایی در مضیقه آب

مخزن آب روستا کوچک بوده و جوابگو نیست

دهیار روستای شفیع آباد در خصوص مشکلات آب این روستا به خبرنگار ایرنا گفت: آب شرب از هفت صبح تا هفت شب برقرار است، در این هنگام مخزن بسته می شود تا مجددا فردا صبح باز شود، اما به طور کلی مشکل آب باقی است و هر ۱۰ روز یک مرتبه برای پیگیری این مشکلات به اداره آبفا رفت و آمد دارم.

محمدرضا یوسفی، به وجود ۲۳۵ کنتور و مشترک آب در روستای شفیع آباد اشاره کرد و افزود: متاسفانه مخزن آب روستا کوچک بوده در حد ۲۵ متر مکعب است که باید بزرگتر شود.

وی ادامه داد: مشکلات آب روستا بیشتر در فصل تابستان بروز می کند و هر قدر که به فصل پاییز و زمستان نزدیک تر شویم، کمبود آب کمتر احساس می‌شود، با این حال تمام مشکلات روستا به مسوولان و نمایندگان مجلس نیز اطلاع داده شده تا آنها برای رفع مشکل، اقدام کنند.

اگر اهالی شفیع آباد زمین واگذار کنند، می‌توانیم چاه جدید حفر کنیم

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان قزوین در رابطه با مشکل آب روستای شفیع آباد به خبرنگار ایرنا می‌گوید: مشکل آب فقط مربوط به روستای شفیع آباد نیست و تمام منطقه الان با تنش آبی روبرو هستند، مشکل اصلی شفیع آباد این است که خود روستا منبع تامین آب ندارد و آب آن در حدود ۵۰ متر مکعب در روز است که از مجتمع آبرسانی رزجرد (روستایی در شهرستان قزوین) واقع در نزدیکی عوارضی تهران - قزوین تامین می‌شود.

حسین حیدری با بیان اینکه آب روستای شفیع آباد ۲ نوبت در روز پمپاژ می‌شود، اضافه می‌کند: این روستا در حالت طبیعی نباید با مشکل آب مواجه باشد و حتی مواردی بوده که ما با تانکرهای سیار به روستا آبرسانی کرده ایم.

حیدری: مشکل اصلی شفیع آباد این است که خود روستا منبع تامین آب ندارد و آب آن در حدود ۵۰ متر مکعب در روز از مجتمع آبرسانی رزجرد تامین می‌شود.

وی ادامه می دهد: روستاهای دیگری نیز مثل عبدل آباد، نجم آباد و رشتقون شبیه به شفیع آباد با مشکل آب روبرو هستند،‌ اما برای روستای شفیع آباد راهکار بیشتری قایل شدیم، حتی قرار شد برای روستا یک چاه جدید حفر کنیم، اما روستاییان همکاری نکردند و هیچ زمینی به ما واگذار نشد.

به گفته این مسوول، برای رفع مشکل آب روستای شفیع آباد در مجموع سه راهکار وجود دارد که ۲ مورد آن در کوتاه مدت و یک مورد آن به شکل بلند مدت و در قالب انتقال آب از سد طالقان قابل پیگیری است؛ چون روستای شفیع آباد مشمول ۱۹۲ روستای با تنش آبی در استان قزوین محسوب می‌شود و اهالی روستا باید منتظر باشند تا سال‌های بعدی بتوانند از نعمت آبرسانی از سد طالقان برخوردار شوند.

حیدری در خصوص راهکارهای کوتاه مدت تشریح کرد: اگر روستاییان بتوانند زمینی به ما معرفی کنند، ما این آمادگی را داریم که یک چاه جدید در روستا حفر کنیم؛‌ اما به دلیل خوش نشین شدن روستا بحث واگذاری با توجه به افزایش قیمت زمین به سادگی امکان پذیر نیست.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان قزوین خاطرنشان کرد: این که اهالی روستا می‌گویند آبی وجود ندارد، صحت ندارد، به هرحال آبی که به روستا منتقل می شود باید در جایی مصرف شود.

شفیع آباد قزوین، روستایی در مضیقه آب

تنش آبی بیشتر روستاهای قزوین را با مشکل آب روبرو ساخته است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین در رابطه با مشکل آب در روستای شفیع آباد می‌گوید: متاسفانه دشت قزوین در این چند سال گذشته با کاهش شدید بارندگی روبرو بوده و اثرات خشکسالی سبب شده تا شفیع آباد و خیلی از روستاهای دیگر نیز با تنش آبی و مشکلاتی از این دست روبرو شوند.

لیلا غریب اضافه می کند: اقدام اصلی برای رفع مشکل، احداث مجتمع های آبرسانی است که در همین رابطه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در بیشتر روستاهای استان قزوین نهضت احداث مجتمع‌های آبرسانی را آغاز کرده و پیشرفت خوبی نیز حاصل شده است.

وی با بیان اینکه محرومیت زدایی از روستاها در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد، هماهنگی بین دستگاهی از مهمترین موضوعاتی است که باید برای حل مشکلات روستاها در اولویت کاری مدیران قرار گیرد.

نیم نگاه:

کنترل خوش نشین‌ها و خرید و فروش زمین در روستای شفیع آباد از عوامل مهم در مدیریت مصرف آب است، باید دستگاه‌های قضایی و نظارتی مثل بنیاد مسکن، اوقاف و تعزیرات با تدابیر لازم از سکونت افراد خوش نشین به روستا جلوگیری کنند تا منابع روستا مشمول ساکنان واقعی روستا شود.

ضمن اینکه طرح آبرسانی از سد طالقان معلوم نیست تا چه زمانی محقق شود و باید تا آن زمان به اجرای طرح‌های زودبازده اقدام کرد؛ به هرحال آب یکی از ضروریات زندگی است و بدون توجه به این مهم شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها خواهیم شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha