۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85278525
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تملک عرصه‌های تاریخی" ایزگام دشت" رامسر نیازمند اعتبار است
عکس آرشیوی است

نوشهر-ایرنا- سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، گردشگری را محصول باستان‌شناسی دانست و تامین اعتبار برای تملک عرصه تاریخی ایزگام دشت، تداوم کاوش‌ها و ایجاد سایت تاریخی این منطقه را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، حسین ایزدی روز پنجشنبه در همایش تمدن رامسر که با هدف بررسی نتایج باستان‌شناسی در محوطه باستانی عصر مفرغ ایزگام‌دشت جنت رودبار برگزار شد، گفت: هویت، اصالت، تمدن و فرهنگ اصیل مازندران از طریق کاوش‌ها نمایان می شود چراکه گردشگری محصول این میراث ‌است و بازوی گردشگری محسوب می‌شود.

وی، مقدمه پژوهش و کاوش‌های باستانی را تامین زیرساخت، حفاظت و استمرار بر این امر دانست و افزود: حفاظت به هزینه نیاز دارد و باید استمرار داشته باشد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران، باستان‌شناسی را علمی پویا و دارای ارزش و هویت معرفی و اضافه کرد: طی ۲ سال گذشته حضور کارشناسان خبره سبب شد که در ۶ ماه نخست سال کاوش‌های زیادی شامل غار نوسنگی در نکا، غار اسپهد خورشید سوادکوه، بررسی در مازندران انجام شود که تمامی این کاوش‌ها نیازمند تامین هزینه و برای حفاظت و تداوم کاوش است.

فرماندار شهرستان رامسر در این نشست با اشاره به اینکه میراث فرهنگی رامسر یکی پس از دیگری شناسایی و ثبت می‌شود، منطقه ایزگام‌دشت این شهرستان را میراث فاخر و ارزشمند توصیف کرد و افزود: این شهرستان به واسطه برخورداری از بافت‌های تاریخی متعدد به حمایت ویژه نیاز دارد.

تملک عرصه‌های تاریخی ایزوگام رامسر نیازمند اعتبار است

ابراهیم شیرودعشوریان با توضیح اینکه میراث فرهنگی با قدمت سه هزار و ۵۰۰ ساله نشان از درخشش فرهنگی رامسر است که نقطه عطفی برای تعامل با دنیا به‌شمار می‌رود، بیان کرد: سایت ایزگام دشت رامسر باید به یک سایت تاریخی تبدیل شود اما با توجه به اینکه در مالکیت مردم است باید از سوی این سازمان حمایت شود،

وی نگاه ویژه این سازمان به احیای باغ ۳۳ هکتاری و سرمایه‌گذاری گردشگری در باغ هشت هکتاری همچنین ایجاد سایت باستانی در منطقه ایزگام‌دشت رامسر را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، آثار دومین فصل کاوش محوطه باستانی ایزگام دشت شهرستان رامسر که به کشف و شناسایی ۱۷ گور متعلق به عصر مفرغ میانی و دوره آهن منجر شد در دومین همایش فرهنگ و تمدن رامسر در دانشگاه آزاد این‌ شهرستان به نمایش گذاشته شد.

رامسر در غرب مازندران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha