مدیرکل منابع طبیعی سمنان: ارزش اقتصادی خاک تعیین شود

سمنان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت:خاک دارای ارزش اقتصادی و راهبردی برای توسعه است و ارزش آن در هر منطقه باید تعیین شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفرمرادی حقیقی روز دوشنبه در همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک با شعار «خاک و آب منشأ زندگی» درسالن شهید نقاشیان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: باید ارزش اقتصادی خاک را در هر منطقه تعیین کرد و این اقدام توسط همه مجموعه‌ها با نیروهای علمی شاخص و ارزشمند دانشگاه ها انجام شود و همه نسبت به این موضوع احساس مسؤولیت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: لازمه دسترسی به توسعه پایدار نهادینه کردن ارزش خاک است چون به این منبع به راحتی قابل جابجایی و احیا نیست.

وی خاطرنشان کرد: از قدیم به دلیل اینکه فناوری مناسبی برای جابه‌جایی آب نبوده، مردم ارزش آب را به صورت ملموس می‌دانستند، توجه کمتری به خاک داشتند و باید امروز ارزش این منبع برای مردم روشن شود.

بحران‌های زیست‌محیطی ناشی از ناشناخته ماندن ارزش خاک

جعفرمرادی حقیقی ابزار و ظرفیت‌های مراکز علمی و تحقیقاتی، دانشگاه های استان سمنان را محل مناسبی برای تحقق اهداف بلند مدت توسعه پایدار دانست و افزود: تخریب عرصه های منابع طبیعی ، محیط زیست و بحران‌های اقتصادی امروزه به دلیل فقدان تعیین درست ارزش خاک بوده است.

وی بر نهادینه کردن دانش اقتصاد منابع اعم از آب، هوا و خاک تاکید کرد و اظهار داشت: منابع خدادادی نباید نادیده گرفته شوند و با راهبردهای بی‌اثر نباید به نابودی برسد.

وی گفت: امسال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) برای روز جهان خاکامسال به دو منبع اصلی زندگی انسان و گیاه یعنی آب و خاک برمی‌گردد و در این روز در کشورهای مختلف تلاش می‌شود استفاده صحیح و پایدار از خاک، فرهنگ‌سازی و ترویج شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاک و درخت را ۲ کارخانه عظیم با کارکردهای حیاتی از جمله تولید غذا، تثبیت خاک، تجزیه و تبدیل ضایعات به مواد قابل‌استفاده سایر موجودات، تصفیه‌خانه، طبیعی هوا، کنترل سیلاب‌ها و ذخیره آب‌های زیرزمینی برای انسان و اکوسیستم برشمرد و بیان کرد: باید بتوان درک بهتری نسبت به استفاده از این امکانات خدادادی داشت و در راستای مصرف بهینه و درست از این ظرفیت‌ها گام برداشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸ و نیم درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha