افزون بر چهار هزار تن انار در شاهرود برداشت شد

شاهرود - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: چهار هزار و ۱۱۸ تن انار در ۳۴۹ هکتار از انارستان‌های بارور این شهرستان برداشت شد.

حمید آقابیگی روز ‌یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۴۳۷ هکتار باغ‌های شهرستان شاهرود باغ انار است، افزود: ۳۴۹ هکتار از این باغ‌ها بارور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برداشت انار از مهرماه آغاز شد و تا آخر آبان ادامه دارد، ابراز کرد: در بخش مرکزی و بیارجمند شاهرود به دلیل تنوع و شرایط آب و هوایی مناسب انار کشت و تولید می شود و مقاومت و سازگاری بالای این محصول در برابر تنش‌های آبی و خاکی موجب توسعه باغ‌های انار در این مناطق شده است.

آقابیگی با بیان اینکه محصول تولیدی در شهرهای استان سمنان و استان‌های همجوار برای تازه‌خوری عرضه می‌شود، اظهار کرد: رقم‌های تولیدی شامل ملس ساوه، رباب نی‌ریز، بجستانی، ترش و شیرین محلی است.

فرآوری ۳۰ درصد از انار تولیدی در شاهرود

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: انارهای درجه ۲ و سه که حدود ۳۰ درصد از کل تولید را شامل می‌شود در کارگاه‌های خانگی فرآوری و به محصولاتی مانند رب و آب انار، لواشک و ناردون تبدیل و به بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه میوه انار سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ث و پتاسیم است، افزود: به نظر کارشناسان کاهش خطر ابتلا به بیمارهای قلبی، سرطان، کلسترول خون، جلوگیری از آسیب سلول‌ها و کمک به سلامت لثه ها از فایده‌های مصرف این میوه است.

آقابیگی با اشاره به اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی در دستور کار است، اظهار کرد: مدیریت بیماری‌ها و آفت‌های انار، رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب جهت افزایش کیفیت میوه و بازارپسندی مطلوب‌تر، و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در باغ‌ها، از مهمترین اقدام‌هایی است که می‌تواند در افزایش تولید و کاهش مصرف آب تاثیرگذار باشد.

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی است که از این میزان ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن باغ می‌باشد.

به گزارش ایرنا، ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت زمین‌های استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha