بهره مندی ۱۰۲ روستای کهگیلویه وبویراحمد از آب سالم پایدار

یاسوج- ایرنا- کهگیلویه و بویراحمد دومین استان تولید کننده آب کشور است با این وجود رنج تنش آبی به بیماری لاعلاجی در این استان تبدیل شده بود اما در مدت ۲ سال اخیر گام های خوبی برای رفع این بحران برداشته شده به گونه ای که ۱۰۲ روستای محروم استان از این نعمت بهره مند شده اند و در مجموع یک هزار و ۱۹۰ روستا در استان از آب آشامیدنی سالم برخوردارند.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۱۰ درصد آب‌های سطحی کشور را داراست و این استان در سال‌های خشکسالی ۲ برابر میانگین کشور بارندگی دارد.

تمام این بارش ها در چهار ماه از سال اتفاق می افتد و دقیقا در چهار ماهی که استان هیچ نیاز آبی ندارد و یا کمتر نیاز آبی دارد و در آن هشت ماهی که استان مصارف شرب، کشاورزی و صنعت را دارد هیچ بارشی وجود ندارد.

مسئولان شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد هم می گویند که مساله مهم توپوگرافی و اختلاف ارتفاع از دیرباز گریبانگیر شبکه شهرها و روستاهای استان شده به گونه ای که در شهر یاسوج از منبع آب معصوم آباد در بلندترین نقطه تا محل برداشت آب حدود ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد.

سد کوثر در کهگیلویه و بویراحمد، آب آشامیدنی بیش از دو و نیم میلیون نفر از ساکنان ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند.

برخی خدمات یکساله دولت سیزدهم در حوزه آبرسانی روستایی و برخی شهرستان ها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اساسی ترین مشکل روستاها و عشایر این استان تأمین آب شرب بوده و رفع این نقیصه نیازمند تخصیص اعتبارات کلان است.

سید علی احمدزاده افزود: مجموع روستاهای استان (۲۰ خانوار و بالای ۲۰ خانوار) یک هزار و ۸۵۰ مورد است که تاکنون یک هزار و ۱۹۰ روستای استان آبرسانی شده است. حدود ۷۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی ادامه داد: در ۲ سال اخیر تکمیل آبرسانی به ۱۰۲ روستای محروم استان برای جمعیتی بیش از ۲۳ هزار نفر که باعث شد رتبه دوم کشور در زمینه روند عملیات اجرایی پروژه های محرومیت زدایی را کسب کنیم.

احمدزاده تاکید کرد: برای پایداری آب آشامیدنی اهالی این روستاها یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: روستاهای بهره مند از آب آشامیدنی سالم ۶۸.۲ درصد اند و برخورداری جمعیت روستایی از آب آشامیدنی سالم ۷۶.۶۵ درصد هستند.

وی عنوان کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار طی ۲ ساله گذشته تاکنون به شبکه های آب فرسوده یاسوج اختصاص یافته است.

احمدزاده ابراز کرد: شبکه آب آشامیدنی استان هشت هزار کیلومتر طول دارد که ۴۰ درصد آن فرسوده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در دولت سیزدهم مخزن پنج هزار متر مکعبی مادوان و یک مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در بالای شهر یاسوج در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای شرایط کهگیلویه و بویراحمد از شبکه آب آشامیدنی برخوردار هستند.

احمدزاده عنوان کرد: در استان تنها روستاهایی که هیچگونه منبع تامین آبی در نزدیکی آنان وجود ندارد یا دارای معضلات اجتماعی هستند با تانکر آبرسانی می شوند.

وی اضافه کرد: برای تامین آب آشامیدنی استفاده از منابع سفره های زیرزمینی محدود به زمان هایی است که روان آب موجود نباشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: حجم فاضلاب تصفیه شده در سطح روستاها ۳۴۰ مترمکعب در روز است.

۱۰ هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به ۶۰۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در فاز دوم پروژه های محرومیت زدایی برای بیش از ۶۰۰ روستای محروم استان توسعه یا اصلاح شبکه آب صورت می گیرد.

امید صالحی ادامه داد: در ۲ سال اخیر بیش از ۱۰۲ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۳ هزار نفر پروژه هایی در زمینه اصلاح و توسعه شبکه و خطوط آبرسانی داشتند که برای اجرای این زیرساخت ها ۲۵۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع و همچنین ۹۳۵ مترمعکب مخزن ذخیره آب آشامیدنی در مناطق روستایی استان انجام گرفته است.

وی افزود: اعتبارات جدیدی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تداوم پایدار سازی و ارتقاء دسترسی مردم استان به ویژه مناطق روستایی به آب روستایی مصوب شده است در این زمینه تلاش های استاندار و رایزنی های مستمر او در تهران قابل توجه و تقدیر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: رفع تنش آبی راهبرد نخست دولت در حوزه آب آشامیدنی استان است که برای تحقق این منظور اقدام های خوبی صورت گرفته و برنامه های دیگری در دست انجام است.

صالحی عنوان کرد: یکی از مشکلات جدی ما به ویژه در مرکز استان کمبود مخازن ذخیره آب در حدود ۷۰ هزار متر مکعب است برای این امر اخیرأ مخزن پنج هزار متر مکعبی مادوان تکمیل شد، فرایند اجرای مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی یاسوج شروع شده و یکی از مطالبات و پیگیری های ما رسیدن مرکز استان و سایر نقاط استان به حد و حدود منطقی و مناسب در برخورداری از مخازن ذخیره آب است.

مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ظرفیت مخزن ذخیره آب شرب شهری ۳۷۲ هزار و ۱۰۰ متر مربع، شبکه توزیع آب سه هزار و ۷۲ کیلومتر و اصلاح شبکه توزیع آب ۳۶ کیلومتر است.

صالحی ابراز کرد: خط انتقال آب ۶۵۴ کیلومتر، شبکه جمع آوری فاضلاب یک هزار و ۳۶ کیلومتر و خط انتقال فاضلاب ۴۳ کیلومتر است.

جمعیت تحت پوشش آبرسانی شهری ۹۹.۱ درصد است.

کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲۶۰ هزار مشترک آب که ۱۹۰ مشترک آب این استان ساکن شهرها و بقیه در روستاها سکونت دارند. این استان ۷۲۶ هزار نفری همچنین ۶۴ هزار مشترک بخش فاضلاب دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha