۵ آذر ۱۴۰۲، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85301883
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

موزه دفاع مقدس همدان، روایتگر ناب رشادت‌های رزمندگان

همدان-ایرنا- مرکز فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس همدان گنجینه‌ای ارزشمند به شمار می رود که رشادت های دلاورمردان هشت سال دفاع مقدس و وقایع جنگ تحمیلی را به خوبی به تصویر کشیده است.

به گزارش ایرنا، تقدیم هشت هزار شهید گلگون کفن گویای نقش پررنگ استان‌ همدان در دوران هشت سال دفاع مقدس است که در راستای حفظ و معرفی ارزش های این دوران و رشادت های کم نظیر رزمندگان، ایثارگران و شهدا ، احداث و تجهیز باغ موزه بزرگ دفاع مقدس استان در دستور کار قرار گرفت.

احداث باغ موزه دفاع مقدس همدان از سال ۷۶ با هدف حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان آغاز شد و در قالب ۶ فاز آبان سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید.

این موزه در فضایی به مساحت ۶ و نیم هکتار و در ۶ فاز طراحی شده که تاکنون چهار فاز آن به بهره برداری رسیده و ۲ فاز باقیمانده شامل جنگ‌های نامتقارن و سراسرنما برای تکمیل در انتظار تامین اعتبار است و در سال‌های آینده ساخته و تکمیل می‌شود.

فاز نخست این مجموعه با پنج هزار متر مربع مساحت، شامل آمفی تئاتر با گنجایش ۱۶۰ نفر، ساختمان اداری به متراژ ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و حرم شهید گمنام به مساحت ۳۰۰ متر مربع است.

موزه کلاسیک در سه هزار متر مربع، گالری بیان نقش نیروی هوایی، ایثارگران، جهاد سازندگی و عملکرد بسیج و سپاه، چیدمان در ۲ هکتار و گالری قرارگاه مقدم قبل از جبهه در فاز دوم قرار گرفته است.

اجرا و طراحی محوطه بیرونی، اجرای صفه سرداران، صفه عاشورایی، کتیبه مقاومت، صفه ولایت برای تبیین نقش امام و رهبری، فضاسازی و نماسازی نمای بیرونی از سنگ گرانیت و خاکریز مقاومت و عروج که اسامی قریب به هشت هزار شهید به همراه تندیس عروج در فاز سوم تعبیه شده است.

فاز چهارم نیز دریاچه مصنوعی در ۶ هزار متر مربع، طراحی آبنمای موزیکال برای نمایش فیلم‌های دفاع مقدس بر پرده آبی به طول ۴۰ متر و ارتفاع ۲۰ متر، پخش موزیک‌های مرتبط با دفاع مقدس از طریق آب نما و اجرای حرکات موزون با موسیقی توسط ناظرهای الکترونیکی، حرکت آب و ایجاد مه سازی روی دریاچه و سکوهای نشیمن برای ۲ هزار نفر را شامل می‌شود.

ساخت پارک دفاع مقدس به مساحت ۲ و نیم هکتار، برای افزایش فضای سبز و محیطی با نشاط برای عموم مردم با المان‌ها و اداوات سنگین و نیمه سنگین به جا مانده از ارتش عراق، استفاده از تندیس فرماندهان و رزمندگان نقش آفرین در فاز پنجم طراحی شده است.

فاز ششم شامل ساخت سراسرنما به مساحت هزار مترمربع در استوانه‌ای به قطر ۴۲ متر و ارتفاع ۲۷ متر در سه طبقه است که در واقع جبهه واقعی خرمشهر از ابتدای شروع جنگ در این شهر تا پایان آن به شکل‌های مختلف طراحی و ترسیم می‌شود.

در اواخر سال ۹۶ به منظور نمایش اقتدار موشکی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران سه موشک برد بلند در فضای بیرونی باغ موزه دفاع مقدس همدان نصب شد و در معرض عموم قرار گرفت.

فضای بیرونی موزه طبیعتی همراه با آبنمای بی نظیر موزیکال و نمایش ادوات جنگی و ورودی باغ موزه با تندیس‌ها و سردیس‌های فرماندهان جنگ مزین شده و تندیس سرلشگر شهید حاج حسین همدانی که در روزهای پایانی اسفندماه سال ۹۶ رونمایی شد و خدمات ارزنده این شهید والامقام در ۴۰ سال مجاهدت در لوح نوشته‌ زیرین تندیس به نگارش در آمده است.

ادوات جنگی مانند تانک عراقی و ماشین‌آلات جنگی به کار برده شده در جنگ توسط عراق با استفاده از لوح نوشته‌هایی که در کنار هر وسیله قرار داده شده در محوطه بیرونی معرفی می‌شود.

موشک قدر H زمین به زمین- دوربرد با برد هزار و ۶۵۰ کیلومتر و ارتفاع ۱۶ متر در سمت راست باغ موزه، موشک شهاب ۲ کوتاه برد و زمین به زمین به طول ۱۱.۲۵ متر در سمت چپ باغ موزه و موشک تندر، زمین به زمین و کوتاه برد، ۲ مرحله‌ای با برد حدود ۱۵۰ کیلومتر مابین این ۲ موشک در وسط باغ موزه جا نمایی شده است.

دریاچه آبی با آبنمای موزیکال در سمت دیگری از موزه قرار دارد و در اعیاد با فرا رسیدن تاریکی شب از اتاق فرمان کنترل و هدایت می شود و با حرکات آب با تصاویر مختلف در زمینه های دفاع مقدس، شهدا و غیره و همچنین نوای موسیقی به زیبایی جلوه نمایی می‌کند.

قسمت‌های مختلف فضای بیرونی موزه با مجسمه هایی نظیر آزادی، مجسمه مادر به هنگام بدرقه فرزندان به جبهه، هواپیما و لاله های سرخ تزئین شده است.

در بخش درب خروجی موزه در فضای باز نام هشت هزار شهید والامقام همدان بر روی کاشی‌هایی با رنگ سرخ نگاشته شده است و در مقابل در ورودی موزه پیکره هواپیمای جنگی که توسط تیزپروازان میهن منهدم شده به نمایش درآمده است.

در فضای داخلی موزه بیش از ۲۵ غرفه در چهار سالن اصلی قرار گرفته است که بمباران‌های هوایی در همدان، مراحل اعزام به جبهه و عملیات‌های دوران دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد.

بعد از شهادت سرلشگر پاسدار " شهید حاج حسین همدانی" در سوریه غرفه ویژه‌ای برای ایشان در باغ موزه دفاع مقدس ایجاد شده است و اسناد، مدارک و وسایل شخصی ایشان به عنوان شخصیت ملی و برجسته جبهه مقاومت به نمایش در آمده است.

غرفه شهدای مدافع حرم استان همدان نیز با فضای یادمانی برای آنها در امتداد غرفه "شهید همدانی" ساخته شده که بخشی از آن به مدال‌های اهدایی برخی ورزشکاران همدانی به این شهدا اختصاص دارد.

دیوارنگاره شهدای مدافع حرم کشور نیز در بخش داخلی باغ‌موزه دفاع مقدس همدان توسط بنیاد شهید حاج حسین همدانی ایجاد شده است.

موزه دفاع مقدس همدان، روایتگر تصویری جنگ تحمیلی

احداث فاز پنجم و ششم باغ موزه نیازمند تامین

راوی و مدیر اجرایی باغ موزه دفاع مقدس استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس استان همدان در سال ۷۶ توسط سردار سرلشگر حاج حسین همدانی کلید خورد و برای احیا و ساخت و تکمیل این مجموعه سردار شهید علیرضا شمسی پور و شهید همتی تلاش‌های زیادی کردند که این مرکز فرهنگی و باغ موزه ثمره تلاش‌ها و مجاهدت‌های مخلصانه این سه شهید والامقام است.

خسرو زند افزود: باغ موزه همدان در سال ۸۹ در ۶ فاز طراحی شد که چهار فاز آن به بهره برداری رسیده و ساخت ۲ فاز باقی مانده است.

وی ادامه داد: فاز پنجم، "جنگ نابرابر تن در برابر تانک" را به نمایش می‌گذارد که ۶۰ درصد کارهای مطالعاتی انجام شده و ۴۰ درصد باقیمانده نیاز به تهیه تجهیزات دارد و احداث این فاز مستلزم سه هزار میلیارد ریال هزینه برای بهره برداری است.

مدیر اجرایی باغ موزه دفاع مقدس استان همدان گفت: فاز ۶ شامل پانوراما یا سراسرنما است که کارهای مطالعاتی و نقشه برداری انجام شده اما تکمیل آن نیازمند هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است تا این پروژه عظیم فرهنگی و هنری به اتمام برسد و مقرر شده که قطعه زمینی از دانشگاه علوم پزشکی که در مجاورت مرکز فرهنگی باغ موزه قرار دارد به فاز ۶ یا پانوراما اختصاص یابد.

زند افزود: مدیریت باغ موزه دفاع مقدس توسط ستاد کل نیروهای مسلح به استان ابلاغ شده و سه کارگروه برای آن تعریف شده است، کارگروه اول توسعه، نگهداری، مرمت و بازسازی است که برعهده شهرداری قرار داده شده که تلاش‌های اثربخش شهرداری به خصوص در ۲ سال اخیر در این کارگروه جای قدردانی دارد.

وی اظهار کرد: شهرداری در حوزه اقدامات عمرانی، فضای سبز و مرمت، تلاش‌های بی وقفه انجام و رقم قابل توجهی نیز برای تملیک باغ مجاور اختصاص داده است اما این مبالغ جوابگوی کار مرمت و بازسازی باغ موزه نیست.

تصویب ۱۵۰ میلیارد ریال در سفر رئیس جمهور به باغ موزه

مدیر اجرایی باغ موزه دفاع مقدس استان همدان با اشاره به اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان ریاست کارگروه مالی و نیروهای انسانی را بر عهده دارد افزود: با تلاش‌هایی که توسط استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته در سال گذشته از سفر رئیس جمهور به استان همدان اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال به باغ موزه مصوب شد.

وی توضیح داد: اما تاکنون فقط ۵۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است که این رقم در مقابل ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال که فقط برای مرمت و بازسازی قسمت‌هایی که آسیب دیده اند هزینه شده ناچیز است.

زند با تاکید بر اینکه انتظار ما از دولت مردمی سیزدهم بیشتر از این مبلغ است از استاندار همدان خواست با نگاه ویژه حمایت مالی از باغ موزه همدان داشته باشد.

وی ادامه داد: مسوولیت کارگروه فرهنگی باغ موزه برعهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان است که بهره برداری فرهنگی مطلوبی از این مکان شکل گرفته است.

بازدید ۱۱۵ هزار نفر از باغ موزه

مدیر اجرایی باغ موزه دفاع مقدس استان همدان گفت: امسال ۱۱۵ هزار نفر از باغ موزه دیدن کردند که حدود ۸۰ هزار نفر مربوط به گردشگران سایر استان‌ها بوده است.

زند افزود: باغ موزه دفاع مقدس همدان در سال‌های گذشته رتبه دهم بازدیدها را به خود اختصاص داده بود اما در سالجاری به رتبه سوم استان ارتقا پیدا کرد که نشان می‌دهد مردم استان توجه خاصی به باغ موزه دارند و به عنوان قطب گردشگری کشور نیز انتخاب شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون تمامی اردوهای راهیان نور غرب و جنوب کشور از ۱۴ استان از این مجموعه به صورت مستمر بازدید دارند حتی امسال از ۲۲ منطقه استان تهران روزی ۲۶۰ نفر بازدید کننده ثبت شده است و امسال برای اولین بار مردم استان فارس استقبال بی نظیری داشتند که این نشان می‌دهد رغبت عمومی به این مجموعه روز به روز بیشتر می‌شود.

مدیر اجرایی باغ موزه دفاع مقدس استان همدان با اشاره به اینکه بازدید دانش آموزان از این مرکز در ۲ سال اخیر برنامه ریزی شده است افزود: دانش آموزان استان واحد آمادگی دفاعی را در این باغ موزه می‌گذرانند و مقرر شده امسال از اول آبان تا ۲۰ بهمن روزانه به ۲۵۰ نفر از دانش آموز به مدت چهار ساعت مسائل فرهنگی و ترویج فرهنگ دفاع مقدس آموزش داده شود.

زند ادامه داد: امسال بازدید هشت هزار و ۴۷۰ نفر از دانش آموزان تا پایان بهمن از این باغ موزه پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: مزار یک شهید گمنام در محوطه داخلی باغ موزه قرار دارد که از زمان تدفین کارهای عمرانی این مکان از ۲ به ۹۰ رسید و سرعت گرفت که بیشتر اقدامات انجام شده به برکت وجود شهید انجام می شود.

استان همدان هشت هزار شهید، ۱۸ هزار جانباز و یک هزار آزاده را تقدیم آرمان های انقلاب اسلامی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha