بازگشایی گره ترافیکی میدان ولیعصر(عج) اراک/آیا تقاطع بهترین راه حل بود؟

اراک - ایرنا - میدان ولیعصر(عج) اراک به عنوان یکی از میدان‌های اصلی این شهر است که سال‌های سال با معضل گره ترافیکی همراه است و برای رفع این مشکل تغییراتی در این مکان توسط شهرداری صورت گرفت و اندک زمانی از جمع آوری این میدان و تبدیل آن به چهار راه نمی گذرد، اما هنوز مشکل ترافیکی این میدان برطرف نشده است.

به گزارش ایرنا، شهرداری اراک در راستای رفع مشکلات ترافیکی این میدان که بار ترافیکی سنگینی برای هسته مرکزی شهر ایجاد کرده بود، طرحی را مبنی بر جمع‌آوری میدان و تبدیل آن به چهار راه را در شورای ترافیک استان مرکزی به تصویب رساند و آن را در کمتر از یک هفته اجرایی کرد.

بیش از یک ماه از زمان تغییر این میدان به چهار راه می‌گذرد اما هنوز مشکل ترافیک در این مکان وجود دارد و در برخی ساعات حتی شرایط بدتر از گذشته است.

انتظار داشتیم اصلاح میدان گره ترافیکی این محدوده را باز کند

یکی از شهروندان اراکی گفت: با حذف میدان ولیعصر(عج) و تبدیل آن به چهارراه، حجم ترافیکی سنگینی در خیابان‌های امام خمینی(ره)، پیروزی و جهاد ایجاد شده است.

«رضا مرادی» افزود: هم‌اکنون در این مسیر چهار چراغ قرمز با چهار راه دسترسی ایجاد شده که یکی از مسیرها از سمت زیرگذر جهاد به سمت بالا در شیب زیاد قرار دارد و به طور قطع در فصل سرما و با بارش برف و باران مشکلات زیادی در این مسیر ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح دسترسی از خیابان امام خمینی(ره) به خیابان جهان پناه قطع شده و رانندگان مجبورند خیابان شهید شیروی را تا انتها طی کنند و از انتهای خیابان مجدد برگردند تا بتوانند به این مسیر برسند.

این شهروند ادامه داد: نبود این راه دسترسی موجب اتلاف وقت و افزایش ترافیک در خیابان شهید شیروی شده است و نیاز است در راستای حل این معضل چاره‌اندیشی شود.

انتظار می‌رفت یک طرح کاربردی و زیبا جایگزین میدان ولیعصر(عج) می‌شد

یکی دیگر از شهروندان اراکی گفت: میدان ولیعصر (عج) از میدان‌های قدیمی شهر اراک بود و انتظار بود با جمع آوری آن یک طرح کاربردی و زیبا برای این منطقه اجرا می‌شد.

«ایمان پورمحمدی» افزود: شهرداری اراک باید در اجرای این طرح عجله نمی‌کرد و از کلان شهرهای دیگر الگوگیری می‌کرد تا یک طرح موفق اجرا کند.

وی اظهار کرد: طرح توسعه بیمارستان ولیعصر (عج) در مجاورت این میدان قرار دارد و با راه‌اندازی این مرکز درمانی به واقع دیگر امکان تردد از این مسیر وجود ندارد و باید تدابیر لازم اندیشیده می‌شد تا مجبور نباشند پس از مدتی دوباره چهار راه را جمع‌آوری و تبدیل به طرح دیگر کنند.

پیش از این ترافیک میدان ولیعصر(عج) در محدوده میدان بود

دیگر شهروند اراکی هم گفت: تا قبل از چهار راه شدن میدان ولیعصر(عج) ترافیک در دور میدان بود اما با چهارراه شدن، ترافیک در ساعت‌های مختلف در خیابان امام خمینی(ره) تا چهار راه دکتر حسابی کشیده می‌شود.

«سعید احمدی» عنوان کرد: جمع‌آوری میدان ولیعصر(عج) اراک طرح خوبی بود اما به نظر می‌رسد اجرای طرح فعلی با نواقصی همراه است که هنوز تردد با سهولت در این مسیر انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح شماری از مسیرهای منتهی به چهار راه ولیعصر (عج) تغییر کرده اما رانندگان زیادی به این موضوع توجه نمی‌کنند و مسیرهای خلاف جهت را همچنان ادامه می‌دهند و پلیسی برای اعمال برخورد با آنها دیده نمی‌شود.

سربالایی خیابان جهاد در زمستان مشکل ساز می‌شود

یکی دیگر از شهروندان اراکی گفت: قرار گرفتن خودروها پشت چراغ قرمز در سربالایی و شیب بالا با خطرهای زیادی بویژه در زمان بارش نزولات آسمانی همراه است و شهرداری اراک باید این شیب را اصلاح کند.

«میترا آخوندی» افزود: البته اجرای این طرح گره خوردگی خودروها بویژه در ایام عصر را ساماندهی کرده و خودروها مجبور هستند پشت چراغ قرمز بمانند که این خود موجب نظم دهی شده است.

مزیت‌های چهار‍راه ولیعصر قابل مقایسه با میدان نیست

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک هم در این خصوص گفت: عصرها وضعیت ناهنجاری در میدان ولیعصر (عج) اراک حاکم بود و هر خودروی که خود را زرنگ‌تر می‌دید از لابه‌لای خودروها عبور می‌کرد و تصادفات زیادی نیز رخ می‌داد.

«حجت‌الله مرادی» افزود: زمان حرکت و معطلی نسبت به تداخلات خودرویی گذشته نیز کاهش پیدا کرده اما اینکه مردم ایستادن پشت چراغ قرمز را با زمان مشاهده می‌کنند، به لحاظ روانی تصور می‌کنند که زمان زیادی را از دست می‌دهند.

وی بیان کرد: چراغ‌های قرمز چهارراه ولیعصر(عج) به صورت هوشمند است و شاید مردم اراک هنوز با این مدل آشنایی ندارند.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک ادامه داد: کارهای نرم افزایی و سخت افزایی هوشمند شدن این مسیر انجام شده و بر اساس آن هر مسیری که خلوت‌تر باشد مدت زمان چراغ سبز آن کوتاه‌تر و هر مسیری که شلوغ‌تر باشد مدت زمان عبور خوردوها بیشتر می‌شود.

مرادی اظهار کرد: ممکن است تغییر زمان ناگهانی نیز با گله‌مندی‌هایی از سوی شهروندان همراه باشد که انتظار است اطلاع رسانی‌های وسیع از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: هوشمند سازی چراغ‌های قرمز در تمام شهرهای بزرگ مورد استفاده است و محاسن زیادی برای کاهش ترافیک دارد.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک اضافه کرد: مسیر سمت راست خیابان امام خمینی(ره) به سمت چهار راه ولیعصر (عج) از خیابان پیروزی تا خیابان امام خمینی(ره) تابلو پارک مطلقا ممنوع توسط شهرداری نصب شده اما جای تاسف دارد که اهمیتی داده نمی‌شود و انتظار است پلیس برای حل این مشکل به صورت فیزیکی در محل حضور پررنگ داشته باشد و اجاره کوچکترین توقفی داده نشود تا مسیر سمت راست باز باشد تا خودروهایی که قصد حرکت به سمت خیابان شیرودی را دارند، پشت پچراغ قرار نگیرند.

مرادی عنوان کرد: نصب دوربین نظارتی نیز در چهار راه ولیعصر (عج) در دستور کار است و به زودی نصب می‌شود.

وی گفت: مقداری از شلوغی عصر خیابان امام خمینی(ره) به دلیل پارک خودروها در مکان پارک مطلقا ممنوع است و پلیس باید این خودروها را با جرثقیل منتقل کند.

شیب زیرگذر جهاد به چهارراه ولیعصر(عج) اراک استاندارد است اما بر اساس درخواست پلیس راهور استان مرکزی اصلاح آن در دستور کار است

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک افزود: شیب در مسیر زیرگذر جهاد به سمت چراغ قرمز به هیچ عنوان غیراستاندارد نیست و ۶ درصد است و در رنج مجاز داخل شهر قرار دارد و افرادی که گواهینامه دارند باید بتوانند در این شیب بمانند اما بر اساس درخواست پلیس، اصلاح این شیب و رساندن آن به ۲ تا چهار درصد شیب در دستور کار است.

مرادی اظهار کرد: اصلاح این شیب و انجام پروژه عمرانی آن حداقل نیازمند ۲۰ روز کاری است تا آسفالت جمع‌آوری و ۲ متر زیرسازی انجام و مجدد آسفالت جدید ریخته شود اما نگرانی‌هایی در خصوص تاخیر در زمان اجرا به دلیل بارش نزولات آسمانی وجود دارد.

وی عنوان کرد: پیگیری در این خصوص ادامه دارد، هماهنگی لازم با سازمان عمران شهرداری اراک اندیشیده شده و به محض اینکه شرایط آب و هوایی به گونه‌ای باشد که اجاز کار وجود داشته باشد، این طرح هم انجام می‌شود.

معاون امور زیربنایی شهرداری اراک ادامه داد: دسترسی به خیابان جهان‌پناه هم چاره اندیشی شده و در این راستا بازدیدهای لازم با حضور پلیس انجام شد که پلیس یک شرط لحاظ کرد و مقرر شد خودروهایی که می‌خواهند از خیابان جهان پناه حارج شوند باید مسیر آنها آرام سازی شود که با خودروهایی که از زیرگذر بالا می‌آید برخوردی نداشته باشند که این کار نیز انجام و ۲ سرعتگیر لاستیکی در خروجی جهان پناه نصب شده است.

مرادی تصریح کرد: این شرط انجام شده اما هنوز پلیس موافقت با بازگشایی زیرگذر برای دسترسی به جهان پناه داده نشده است.

وی عنوان کرد: به زودی یک اصلاح هندسی جدا از طرح چهار راه ولیعصر (عج) در منطقه جهان پناه انجام می‌شود، زیرا جدا از این طرح عصرها خودروهایی که از سمت دروازه تهران و هپکو قصد ورود به جهان پناه داشتند و خودروهایی که از سمت میدان ولیعصر(عج) به جهان پناه تردد می‌کردند، یک تلاقی ایجاد می‌شد و به همین دلیل یک راستگرد از سمت خیابان شیرودی در این مکان ایجاد می‌شود.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک ادامه داد: خودروهایی که از سمت چهار راه ولیعصر (عج) قصد حرکت به سمت سیلو و پل شهر صنعتی داشته باشند باید از زیرگذر وارد راست گرد و سپس به بالای زیرگذر بروند و مسیر خود را ادامه دهند.

مرادی بیان کرد: اقدامات لازم در این خصوص انجام شده و به محض اخذ مصوبه از شورای ترافیکی استان مرکزی، اجرایی می‌شود و نظم خوبی نیز در این مسیر برقرار می‌شود.

وی گفت: یک پیش‌بینی برای زمان افتتاح بیمارستان نیز صورت گرفته که بر اساس آن لاین خیابان مصدق مقابل بیمارستان تغییر جهت می‌دهد و از فقط یک جهت از سمت چهارراه به سمت میدان سرداران برقرار می‌شود و جهت رفت از لاین جلوی بیمارستان برای خودروهای شخصی بسته می‌شود.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری اراک اضافه کرد: مقرر شده دانشگاه علوم پزشکی اراک یک پارکینگ نیز برای این بیمارستان ایجاد کند که شهرداری آمادگی خود را برای مشارکت در ساخت اعلام کرده است.

چراغ‌های راهنمایی چهارراه ولیعصر(عج) اراک هوشمند شد

مدیر واحد ایمنی و ترافیک شهرداری اراک گفت: چراغ‌های راهنمایی چهارراه ولیعصر(عج) اراک با هدف بهبود وضعیت عبور و مرور و همچنین کنترل و هدایت ترافیک، هوشمند شد.

«داود نصراللهی» افزود: در این نوع چراغ‌ها فاز سبز و قرمز هر مسیر براساس حجم ترافیک بصورت هوشمند و شناور مدیریت می‌شود و لذا در برخی موارد ممکن است معکوس شمار تقاطع عدد صفر را نشان دهد اما چراغ همچنان قرمز باشد که همشهریان باید تا سبز شدن چراغ پشت خط توقف منتظر بمانند.

چهارراه ولیعصر اراک ترافیک را کاهش داد/ نواقص موجود در طرح باید سریعتر رفع شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی هم گفت: اراک یکی از شهرهایی است که با معضل ترافیک بویژه در هسته مرکزی شهر و خیابان‌های اطراف آن روبرو است.

سرهنگ «سیدعلی حسینی» افزود: کمبود پارکینگ از دیگر معضلات شهر اراک که باعث ایجاد ترافیک‌های سنگین شده است.

وی بیان کرد: گره‌های ترافیکی موجب اتلاف وقت، انرژی و کاهش تحمل افراد می‌شود که می‌تواند در بروز افزایش نزاع و درگیری موثر باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: میدان ولیعصر(عج) حالت میدان نداشت و بسیار نامتقارن بود و در بیشتر ساعات با گره ترافیکی همراه بود و هر راننده‌ای که خود را زرنگ‌تر می دید از لابه لای خودروها عبور می‌کرد و روزانه هفت تا هشت مورد تصادف خسارتی در این مکان رخ می‌داد.

سرهنگ حسینی اظهار کرد: پلیس راهور خود نمی‌تواند طرح ارائه و اجرا کند و مشکل ترافیکی این میدان را برای چاره‌جویی اندیشی به شهرداری اراک اعلام کرد و شهرداری هم چندین طرح به شورای ترافیک استان مرکزی ارائه داد.

وی یادآور شد: یکی از طرح‌ها، اصلاح میدان بود که بر اساس آن باید میدان جابه جا و ورودی و خروخی تغییر می‌کرد که اجرای آن برای شهرداری هزینه زیاد داشت و شهرداری اعلام کرد در شرایط فعلی اعتبار این طرح را ندارد و باید طرحی کم هزینه اجرا شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: ایجاد تقاطع چراغ‌دار هوشمند، طرح دیگر شهرداری اراک بود که در شواری ترافیک استان مرکزی مصوب شد اما مقرر شد همزمان طرحی نیز برای دسترسی به خیابان جهاد پناه ارائه شود و تدابیری صورت گیرد تا تداخل خودرو از کنارگذر پل جهاد به سمت ۱۵ خرداد و جهان پناه ایجاد نشود که هنوز این طرح ارائه نشده است.

سرهنگ حسینی عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان مرکزی، شهرداری اراک متعهد شده است که شیب زیرگذر جهاد به سمت چهارراه ولیعصر(عج) را ملایمتر کند که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در ورودی به سمت خیابان امام و به سمت خیابان شهید شیروی مشکلاتی وجود دارد و در ۲ تیر برق در این مسیرها وجود دارد که باید باید برداشته شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: مشکلاتی در چراغ‌های چهار راه ولیعصر (عج) اراک وجود دارد که بخشی از آنها مرتفع شده و امید است نقایص موجود نیز هرچه سریعتر رفع شود.

سرهنگ حسینی عنوان کرد: در مجموع ایجاد تقاطع نسبت به میدان قبلی به مراتب بهتر است و با اجرای این طرح رانندگان از سردرگمی خارج شده و یک نظم‌دهی در این منطقه ایجاد شده است.

وی گفت: شاید مردم لحظاتی را برای تردد پشت چراغ قرمز بمانند اما این موضوع کنترل شده است و دیگر خوردوها به هم نمی‌پیچند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی یادآور شد: ترافیک در ساعات پیک در این منطقه کاهش یافته و در زمان وجود میدان، پلیس مجبور بود خیابان را به صورت دستی باز کند.

سرهنگ حسینی اظهار کرد: اگر بیمارستان ولیعصر(عج) افتتاح شود، تردد خودروها در این منطقه نیاز به طرح جدید دارد زیرا میزان تقاضای سفر کوتاه مدت به شدت بالا می‌رود.

وی گفت: برآورد شده با افتتاح بیمارستان، روزانه حدود ۶ هزار دستگاه خودرو در این مسیر تردد داشته باشند که تقاطع ولیعصر(عج) جوابگوی این حجم از خودرو نیست.

اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از ۵۸۰ هزار نفر جمعیت ساکن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha