افزایش تولید گوشت قرمز با عرضه پنج‌ هزار تن جو امانی در سمنان کلید خورد

سمنان - ایرنا - مدیرکل امور عشایری استان‌ سمنان گفت: پنج هزار تن جو به عنوان نهاده دامی امانی با هدف افزایش تولید گوشت قرمز و حمایت از تولید بین عشایر و ۶ تعاونی این استان توزیع شد.

علی‌اصغر جلالی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: بازپرداخت بهای جو توزیع شده بین عشایر استان سمنان با تنفس ۶ ماه دریافت می‌شود.

سمنان از استان‌های دارای عشایر تولیدکننده و مطرح محسوب می‌شود، به طوری که سرانه دام عشایر در این استان سه برابر متوسط کشوری است.

مدیرکل امور عشایری استان‌ سمنان ادامه داد: محدودیتی در میزان تخصیص جو برای پرورش دامپروری وجود ندارد، اما پرورش دامپروری محدودیت زمانی دارد و عشایری که خواستار نهاده امانی هستند، باید با قید فوریت با مراجعه به ادارات امور عشایری و شرکت‌های تعاونی عشایری مراجعه کنند.

وی بیان کرد: امور عشایری افراد متقاضی نهاده امانی را برای دریافت ضمانت پرداخت بهای نهاده پس از ۶ ماه تنفس به بانک‌ها معرفی می‌کند و سپس از طریق شرکت پشتیبانی دام نهاده توزیع می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان‌ سمنان گفت: قیمت جو در بازارگاه به ازای هر یک کیلوگرم ۱۰۳ هزار ریال است که با همین قیمت جو در بین عشایر متقاضی استان به صورت امانی عرضه می‌شود.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، یک و هفت صدم درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند.

به روایتی، طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر ایران، به طول حدود یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر، مربوط به عشایر پرتلاش طوایف سنگسری در استان سمنان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha