چتر حمایتی دولت برای مبارزه با سو تغذیه کودکان نیازمند درکهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- هم اینک در برنامه های دولت برای بهبود وضع تغذیه ای مناسب اولویت با گروه های محروم و آسیب پذیر داده شده ودر استان کهگیلویه وبویراحمد حداقل سه هزارو ۷۰۰ کودک زیر پوشش طرح حمایت تغذیه‌ای هستند.

به گزارش ایرنا، کودکی و نوجوانی مهمترین دوران رشد یک انسان است و تامین نیازهای تغذیه ای و رساندن مواد مغذی شامل پروتئین، انرژی، ویتامین ها و املاح معدنی نقش بسیار اساسی در رشد جسمی و تکامل مغزی، ضریب هوشی و قدرت یادگیری او دارد.

کارشناسان معتقدند که نوجوانان و دانش آموزان در سنین مدرسه و بلوغ بدلیل نیازهای تغذیه ای بالا، رفتارها وعادات غذایی غلط ممکن است به کمبود ریزمغذی هایی مانند کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن مبتلا شوند و خستگی و بی حسی، کاهش قدرت یادگیری، عدم تمایل به فعالیت های فیزیکی و ورزش از علایم آن است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ میلادی بین ۷۲۰ تا ۸۱۱ میلیون نفر با گرسنگی مواجه هستند. این آمار نسبت به سال ۲۰۱۹، ۱۶۱ میلیون نفر بیشتر شده است و حداقل ۳۰ درصد کودکان دنیا از سوءتغذیه شدید رنج می برند.

طبق نظر کارشناسان، فقر یکی از عوامل مهم ایجاد سوءتغذیه و در عین حال یکی از عواقب آن است با این حال نباید فراموش کرد که فقر تنها علت سوءتغذیه نیست و عوامل فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و سلامت عمومی جامعه در ایجاد سوءتغذیه نقش دارند.

بیماری‌هایی که سوء تغدیه می‌تواند ایجاد کند؛ می‌توانند از دوران جنینی داخل رحم به علت کمبود مواد غذایی و ریز مغذی‌هایی مانند ویتامین‌ها شروع شوند و همچنین در دوران کودکی و بزرگسالی شروع شده ویا ادامه یابند و به‌جز در سلامت جسمی فرد، روی موقعیت تحصیلی و اجتماعی او نیز اثر بگذارند.

مسائل ناشی از کم غذایی عبارتند از سوءتغذیه پروتیین، انرژی، کم خونی، فقر آهن، اختلالات ناشی از کمبود ید، کمبود روی، کلسیم، کمبود ویتامین های A ، B۲ و D.

در سیاست ها و برنامه های بهبود وضع تغذیه دولت سیزدهم به رفاه تغذیه ای به صورت پیش شرطی برای توسعه اقتصادی ـ اجتماعی نگریسته شده است.

اجرای طرح امنیت غذایی کودکان در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: سه هزار و ۷۰۰ کودک در استان زیر پوشش طرح حمایت تغذیه‌ای هستند.

محمد ملک زاده با اشاره به اجرای طرح امنیت غذایی کودکان در استان، افزود: طرح حمایت تغذیه ای کودکان مخصوص خانواده هایی است که در دهک های یک تا هفت اقتصادی قرار دارند.

وی تاکید کرد: کودکانی که دارای مشکل کم وزنی، لاغری یا کوتاه قدی هستند توسط بهورز، مراقب سلامت و کارشناس تغذیه در سطح استان شناسایی شده اند و به وزارت بهداشت معرفی می شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: همکاران ما در وزارت بهداشت اطلاعات کودکان را در اختیار وزارت کار و رفاه اجتماعی قرار می دهند تا آنجا بر اساس کدملی سرپرست خانوار، مشخص شود این خانواده ها در کدام یکی از دهک های اقتصادی قرار دارند.

ملک زاده تصریح کرد: حساب خانوارهایی که بین دهک اقتصادی یک تا پنج قرار می گیرند ماهیانه یک میلیون تومان و خانوارهایی که در دهک های ۶ و هفت قرار دارند ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان شارژ می شود.

وی ضمن بیان این که مبلغ شارژ شده قابل نقد کردن نیست و خانوارها باید آن را به صورت سبد کالا از فروشگاه هایی که طرف قرار داد هستند دریافت کنند، ادامه داد: این سبد شامل اقلامی مثل مواد پروتئینی، مواد لبنیاتی و کربوهیدرات هاست که برای تهیه غذای کودک به آنها نیاز است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: هم اکنون در استان سه هزار و ۷۰۰ کودک را تحت پوشش این برنامه داریم که تا آخر اسفند ماه سبدهای غذایی شان شارژ می شود.

نیازمند تامین اعتبار برای تهیه مکمل آهن و ویتامین دی در مدارس هستیم

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد عنوان کرد: آنمی(کم خونی) فقر آهن در سطح این شهرستان بسیار زیاد شده و دانش آموزان از نظر قدو وزن دچار اُفت بسیار شدیدی شده اند.

بهنام نیازی افزود: یکی از گروه های هدف مرکز بهداشت دانش آموزان هستند، در روستاهای محروم کودکانی که بدسرپرست بوده اند، مشکلات تغذیه ای داشته اند، نمودار رشد نامنظمی داشته اند، بسته های حمایتی و تغذیه ای برای این افراد در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: برنامه ما برای مدارس این است که در ماه های آینده برای تمام گروه های هدف دانش آموز دختر در سطح بسیار وسیعی مکمل آهن و ویتامین دی توزیع شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد تصریح کرد: در سالهای قبل وزارت بهداشت دارو را تهیه و توزیع می کرد اما در حال حاضر مراکز بهداشتی باید دارو را تهیه و توزیع کنند، به دلیل کمبود بودجه، امیدواریم که آموزش و پرورش نیز در این زمینه کمک کند.

وی با اشاره به هزینه های گزاف خرید داروی قرص آهن، افزود: خرید قرص آهن و تجهیزات مورد نیاز دارویی فقط برای سه ماه مادران باردار در شهرستان بویراحمد افزون بر۲۰ میلیارد ریال هزینه بردار است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد تاکید کرد: امید است استانداری و سایر ادارات برای این موضوع فکری کنند.

نیازی عنوان کرد: درآمد مرکز بهداشت بویراحمد با استان های فارس و تهران قابل مقایسه نیست، دخل و خرج در این استان و شهرستان متعادل نیست و مشکلاتی دارد، بنابراین ما توانایی کمی برای خرید دارو داریم.

کودکان و نوجوانانی که دچار سوءتغذیه می شوند به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، بیشتر از دیگران به عفونت های تنفسی، گوارشی و سایر بیماریها مبتلا می شوند و طول دوره بیماری در آنها بیشتر است و به بیماریهای دیابت، فشارخون، بیماریهای قلبی عروقی مبتلا می شوند.بنابراین حمایت از این قشر و بهبود وضع تغذیه ای آن ها بسیار باید مورد توجه باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha