اتصال به آزاد راه شیراز-اصفهان،مسیر خروج کهگیلویه وبویراحمد از بن بست+ فیلم

یاسوج- ایرنا-اتصال کهگیلویه و بویراحمدبه آزاد راه‌ ها،توسعه بزرگراه ها و خطوط ریلی و هوایی مطالبات خاک خورده مردم این خطه در طول سالیان متمادی است؛هم اینک این مطالبه جدی در اولویت برنامه‌های توسعه ای دولت ومدیریت ارشد اجرایی استان قرار گرفته که البته یکی از مسیرهای مطمئن، ایمن و پرامید برای خروج این استان از بست ارتباطی اتصال به آزادراه شیراز- اصفهان است.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد جزو آن دسته از استانهای کشور است که به آزادراه دسترسی ندارد. طرح‌های راهسازی و بزرگراهی در این استان از نظر وزارت راه و شهرسازی نقش شاهراه حیاتی در کشور را دارند، جاده‌های ارتباطی در این استان از شمال، جنوب، غرب و شرق به راه‌ها و شریان‌های حیاتی کشور متصل شده است.

اهمیت تقویت زیرساخت های حمل و نقل به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه پایدار است و اتصال استان به آزادراه نقش اثرگذاری در رونق اقتصادی مردم این استان و اتصال بازارهای تولید به مصرف دارد.

این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

کهگیلویه و بویراحمد تا آزادراه ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و قرار است برای نخستین بار در طول تاریخ استان کهگیلویه وبریراحمد به آزادراه متصل شود.

سالهای قبل طرح اتصال استان به آزادراه مصوبب شده بود اما این طرح در سایه سو مدیریت ها و کمبود اعتبار با کمترین پیشرفت فیزیکی در سالیان متمادی رها شده بود.

طبق گفته معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، اکنون تمامی پروژه های راه و شهرسازی استان فعال است اما همچنان کمبود اعتبار پاشنه آشیل و مهمترین چالش فراروی طرح های راهسازی در استان محسوب می شود.

انجام مطالعات طرح اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزاد راه

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات طرح اتصال این استان به آزادراه شیراز اصفهان انجام شده است و در تلاشیم این مطالبه مردم را به حقیقت پیوند دهیم.

اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، ۲۰مهرماه با حضور رییس‌جمهور افتتاح شده است، این طرح، علاوه بر مزیت هایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاه تر شد.

بخشی از مهمترین دستاوردهای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال – جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال کاهش مصرف سوخت۱۳۶ میلیون لیتر در سال و کاهش ۱۲۰ دقیقه‌ای زمان سفر همراه با کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۳,۱۲۰ میلیارد ریال است.

محمد راستا افزود: مسیر جاده یاسوج به اقلید در آینده به آزادراه وصل خواهد شد البته مطالعات اولیه اتصال استان به آزادراه از سمت سی سخت هم انجام گرفته است و هنوز برآورد مالی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: طول مسیر جاده یاسوج به اقلید ۳۷ کیلومتر است و برآورد می شود حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل آن نیاز باشد.

وی عنوان کرد: در سفر دوم رئیس جمهور به استان ۱۳۵ هزار میلیارد ریال برای استان مصوب شده که ۳۹ هزار میلیارد ریال آن مربوط به بخش راه و حمل و نقل است.

اتصال یاسوج به آزاده راه شیراز -اصفهان را با جدیت دنبال می کنیم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مردم این استان خواهان اتصال به آزاده راه شیراز به اصفهان هستند، گفت: بخشی از تردد اصفهان به تهران از طریق مسیر کاکان به اقلید بوده که به دلیل کوهستانی، شیب زیاد و پیچ های خطرناک هر ساله متحمل تصادقات و تلفات زیادی در این مسیر می شود.

سید علی احمدزاده با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان فارس و افتتاح پروژه آزاد راه اصفهان - شیراز، اظهار کرد: این آزاد راه برای منطقه جنوب کشور تاثیرگذار بوده و تردد مسیر کشور را به استان بوشهر تسریع داده است و ما هم انتظار داریم کهگیلویه وبویراحمد به این آزاد راه متصل شود.

وی افزود: شهر یاسوج تا آزاد راه ۴۵ کیلومتر فاصله دارد و بخشی از تردد اصفهان به تهران از طریق مسیر کاکان به اقلید بوده که به دلیل کوهستانی، شیب زیاد و پیچ های خطرناک هر ساله متحمل تصادقات و تلفات زیادی در این مسیر می شود.

احمدزاده تاکید کرد: درخواست ما از رئیس جمهور، معاون اجرایی رئیس جمهور و وزیر راه شهرسازی این است که یاسوج به این آزادراه متصل شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ما هم جز مطالبه گران واقعی این آزادراه هستیم، گفت: این مسئله را قطعا در جلسه هیات دولت با استانداران مطرح خواهم کرد.

وی ابراز کرد: با این اقدام سه مرکز استان فارس، بوشهر و کهگیلویه وبویراحمد از این آزادراه بهره مند می شوند و با اتصال به این آزادراه بخش زیادی از خطرات جاده ای در این استان کم می‌شود ضمن اینکه کهگیلویه وبویراحمد هیچ گونه آزادراهی در آن احداث نشده است.

احمدزاده از مزیت های اتصال به این آزادراه را کوتاه شدن مسیر، کاهش تصادفات و ترافیک، متصل شدن به شبکه آزادراهی کشور و ارتباط بیشتر با استان های همجوار عنوان کرد.

تصویب ۴۶۰۰ میلیارد ریال برای جاده یاسوج به اقلید در سفر رئیس جمهور

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جاده یاسوج به اقلید، این استان را برای نخستین بار به آزادراه های کشور وصل می کند و در سفر دوم رئیس جمهور چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای ساخت آن مصوب شده است.

علی محمد روستا اظهار کرد: جاده یاسوج به اقلید به طول ۳۷ کیلومتر است و مطالعات آن به طور کامل انجام شده است.

وی افزود: بخشی از این جاده پروژه تقاطع غیر هم سطح مهریان است که ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مطالبات پیمانکار هم ۴۰۰ میلیارد ریال است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تخصیص اعتبارات قطره چکانی در حوزه راه های استان، تصریح کرد: پروژه های نیمه تمام و زخمی زیادی در حوزه های عمرانی در استان وجود دارد که پروژه جاده یاسوج به اقلید یکی از همین طرح هاست.

روستا تاکید کرد: تخصیص ها برای طرح های عمرانی بسیار دیر صورت می گیرد در حالی که پروژه های راهسازی نیاز به اعتبارات هنگفت دارند و خواسته مردم استان تکمیل پروژه های نیمه تمام و زخمی است.

وی ابراز کرد: تقاطع غیر همسطح مهریان در مسیر جاده یاسوج به اقلید به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و با توجه به حادثه خیز بودن این منطقه تکمیل این تقاطع از اولویت های استان است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای تامین مالی کامل پروژه جاده یاسوج به اقلید حتی استان می خواهد از توان و ظرفیت بخش خصوصی در راستای ماده ۲۷ قانون الحاق استفاده کند.

روستا ابراز کرد: در مسیر جاده یاسوج به اقلید سه تونل پیش بینی شده است که استان را به آزادراه وصل می کنند.

مردم این استان خواهان اتصال به آزاده راه شیراز به اصفهان هستند. با اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزاد راه، استان به طور کامل از بن بست جاده ای خارج و به عنوان مرکز و حلقه اتصالی کریدور شمال به بنادر جنوبی کشور نقش آفرینی خواهد کرد.

عزم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تقویت جاده‌های ارتباطی و اتصال این استان به شبکه ریلی و آزادراهی استوار است.

این آزاد راه برای منطقه جنوب کشور تاثیرگذار بوده و تردد مسیر کشور را به استان بوشهر تسریع داده است و مردم انتظار دارند کهگیلویه و بویراحمد به این آزاد راه متصل شود.

تکمیل آزادراه یاسوج - شیراز نقش مهمی در افزایش ایمنی سفر، توسعه گردشگری، رونق اقتصادی و کاهش مدت زمان سفر بین دو شهر یاسوج و شیراز و شهرها و روستاهای اطراف دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

استان سرسبز و گردشگر پذیر کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha