شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام ابوالفضل مهرابی

سمنان - ایرنا - ابوالفضل مهرابی نخستین فرزند رمضان و صغری از شهیدان شهرستان دامغان دیار دارالمرحمه سمنان است، فرمانده گردانِ فوتبال‌دوست، دانش‌آموخته نظامی و از شاگردان شهید زین‌الدین بود که در طراحی جنگی نیز دستی بر آتش داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهید مهرابی سوم فروردین ۱۳۴۱ در روستای محمدآباد شهرستان دامغان در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. این خانواده متدین ۲ فرزندشان را در راه دفاع از کشور تقدیم کردند.

او چهار خواهر و یک برادر داشت و در چهارسالگی وضو می گرفت و برای نماز به مسجد می رفت. اجتماعی بود. علاقه زیادی به درس و مطالعه داشت.

شهید مهرابی از همان خردسالی کتاب برمی داشت و با زبان شیرین کودکانه‌اش آن را می خواند، دوران کودکی‌اش‌ با آزمون‌های دشواری سپری شد، از سال ۱۳۴۴ به علت وجود نظام ارباب‌رعیتی و مشکلات فراوان اقتصادی، به ناچار به کلاته محمدیه در چندکیلومتری محمدآباد کوچ کردند.

مادر شهید مهرابی نقل می‌کند: پس از ازدواج، خداوند ۲ فرزند به ما عطا کرد؛ ولی بهره ای از وجودشان نبردیم و از دنیا رفتند. از این موضوع من و همسرم ناراحت بودیم، متوسل به آقا ابوالفضل العباس(ع) شدیم و گفتیم: خدایا! به آبروی ابوالفضل(ع) به ما فرزندی عنایت فرما! نامش را ابوالفضل می گذاریم و در روز هفتم محرم عَلَمی به یاد پرچمدار کربلا برپا می کنیم. طولی نکشید خدا پسری به ما داد و نامش را ابوالفضل گذاشتیم.

این شهید والامقام دوران تحصیلات ابتدایی را در روستای محمدآباد طی کرد. سپس دوران راهنمایی را در مدرسه اروندرود(شهید امینیان) با موفقیت گذراند. او فاصله ۱۰ کیلومتری روستا تا شهر را با دوچرخه رفت و آمد می کرد، تحصیلات دبیرستان او با حضورش همراه با مردم در راهپیمایی‌های انقلاب همزمان شد.

شهید مهرابی یکی از عناصر مهم در پخش اعلامیه ها بود، همه مردم را تشویق می کرد تا حضور گرمی در راهپیمایی داشته باشند، برای شرکت مردم روستا در راهپیمایی وسیله نقلیه آماده می کرد. اهل نماز جمعه و جماعت بود.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام ابوالفضل مهرابی

«حضور در جبهه» شرطی برای ازدواج

این شهید جلیل القدر تفسیر المیزان را زیاد مطالعه می کرد. به انجام واجبات مقید بود و در انجام مستحبات تلاش می کرد. سعی بر ترک مکروهات داشت، شعار نمی داد بلکه اهل عمل بود. مهربان و صمیمی بود، آنقدر که همه از همنشینی با او لذت می بردند.

شهید مهرابی به ورزش علاقه مند بود، فوتبال را بیشتر دوست داشت. تحصیلات خود را هم تا مقطع کاردانی نظامی ادامه داد و در زمانی که برای دفاع از وطن نقش‌آفرینی می‌کرد، ازدواج کرد و با همسرش قول و قرار کرده بود که نمی‌تواند دست از دفاع کشور بکشد و باید در راه دفاع از وطن نقش‌آفرینی کند.

این شهید والامقام در کنار تحصیل کار می کرد و هم یاور پدر بود، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت کمیته انقلاب اسلامی درآمد و در گروه مبارزه با مواد مخدر تلاش کرد.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام ابوالفضل مهرابی

مشارکت در عملیات‌های شناسایی منافقین

شهید مهرابی یکی از اعضای فعال در شناسایی چهره منافقان بود و مدتی دلاورمردانه در کردستان جنگید، همیشه می گفت: «باید گوش به فرمان امام خمینی(ره) باشیم، ولایت، حجت خدا بر زمین است.»

این شهید جاویدنام به عنوان پاسدار از طرف سپاه دامغان لشکر ۱۷ گردان پیاده به جبهه اعزام شد و در عملیات‌های مختلف از جمله محرم، فتح المبین، والفجر مقدماتی و پاکسازی جاده بانه- سردشت و عملیات خیبر شرکت داشت.

برادر شهید مهرابی می‌گوید: بعد از عملیات والفجر مقدماتی برادرم به روستای محمدآباد آمد و بچه‌های روستا را جمع کرد و به بیرون از روستا برد. به آنها آموزش‌های مختلف نظامی می‌داد که همه آن آموزش‌ها هنوز یادم است.

از مقامش در جبهه چیزی بروز نمی‌داد

پدرش شهید مهرابی نقل می‌کند: هر وقت از مسئولیتش سوال می‌کردیم، می‌گفت : جاروکشم یا کفشدار منطقه. حتی از دوستانش می‌پرسیدم، می‌گفتند: او راننده است و درس می‌خواند. هیچ وقت از مقامش در جبهه به ما چیزی نمی گفت، می‌توانم به جرات و براساس گفته‌های همرزمانش بگویم او مدیری لایق و فرمانده‌ای جسور بود.

این شهید والامقام یکی از چهره های شاخص و نیروهای فعال جبهه و پشت جبهه بود. هنگامی که در خط مقدم حضور داشت، به عنوان مسوول رزمندگان و زمانی که در پشت جبهه بود، به آماده سازی نیروها می‌پرداخت. در اردوگاه چشمه علی دامغان و حتی در پادگان ۲۱ حمزه نقش‌آفرینی می‌کرد.

شهید مهرابی در ماموریت‌های کردستان و جنوب تمام فکر و ذکرش جنگ و مقابله با دشمنان اسلام و قرآن بود. در چهره اش معرفت، نور، تقوی، صبر و استقامت نمایان بود. استعداد عجیبی در مسایل نظامی داشت، طراح لایق و فهیمی در پیشبرد اهداف در میدان نبرد حق علیه باطل بود.

زمانی که شهید مهدی زین الدین فرماندهی لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب (ع)را عهده دار بود، شهید مهرابی را به عنوان یکی از فرماندهان انتخاب کرد و مسوولیتش پس از آمدن نیروهای رسمی و مردمی در طرح لبیک یا خمینی از قبل سنگین تر شد.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام ابوالفضل مهرابی

جدیت در آموزش نیروها

یکی از همرزمان شهید مهرابی، می گوید: در مرداد سال ۱۳۶۱ برای فراگیری فنون نظامی به اردوگاه چشمه علی دامغان رفتیم، فرمانده گروهان و مربی آموزشی ما ابوالفضل مهرابی بود، در هنگام آموزش بسیار سخت‌گیری می‌کرد، سنگین‌ترین آموزش‌های نظامی را ارایه می‌داد و به نظم در کارها اهمیت زیادی قایل بود و می‌گفت: «امروز در این مکان عرق بریزید تا در مقابل دشمن خونتان نریزد.» از آن به بعد چه در جبهه و چه در پشت جبهه آموزش یا تمرین سختی داشتیم، هرگز دچار ناراحتی نمی‌شدیم، در مواقع مختلف جنگ، هر گاه فشار زیادی برما وارد می‌شد، به یاد جملات زیبای او می افتادیم و مشکلات برایمان آسان می‌شد.

یکی دیگر از همرزمان شهید مهرابی نقل می‌کند: برای عملیات خیبر و دفاع از جزایر، از میان ۲۰ گردان رزمی، گردان فتح دامغان برای اعزام به جزیره انتخاب شد. ابوالفضل مهرابی با شوق بیش از حد، هدایت نیروها را به عهده گرفت و نیروها را برای دفاع در مقابل تانک های عراقی آماده کرد. به دستور مسوول ستاد لشکر علی بن ابی طالب(ع) شهید اسماعیل صادقی به منطقه رفت.

آخرین نقش‌آفرینی شهید مهرابی در دفاع مقدس

شهید مهرابی با اولین گروهان سوار کمپرسی شد و به منطقه رفت. نیمه های شب، نیروها به داخل جزیره هدایت شدند. بعد از کمی استراحت به خط مقدم رفتند. او در آنجا نماز طولانی خواند و بسیار گریه کرد. در منطقه با بی‌سیم‌چی خود سوار بر موتور نیروها را هدایت می‌کرد. گلوله‌های آرپی‌جی‌ را به رزمندگان می‌رساند. او در یک لحظه ایستاد تا با بی‌سیم صحبت کند که گلوله خمپاره به جلوی موتور اصابت کرد.

شهید مهرابی سرانجام پس از روزهای طولانی در دفاع از وطن، سبکبال و بی تعلق به خاک دامن گیر، شانزدهم اسفند ۱۳۶۲ در سن ۲۱ سالگی در جزیره مجنون در عملیات خیبر به شهادت رسید.

پیکر مطهر شهید مهرابی در گلزار شهدای زادگاهش در روستای محمدآباد دامغان به خاک سپرده شد.

شهید مهرابی در وصیت‌نامه خود گفته است: تلخی دنیا باعث شیرینی آخرت و شیرینی دنیا باعث تلخی آخرت است. ان شاءالله گرفتاری‌های دنیوی که می‌کشید ذخیره آخرت شما باشد. مرا عفو کنید که نتوانستم وظیفه خود را نسبت به شما خوب انجام دهم. می‌دانید که بنده گرفتار مسائل جبهه و جنگ شده‌ام. امیدوارم که در آخرت دست شما را بگیرم. شما را دعوت به صبر می‌کنم. شما را به یاد صحرای کربلا می‌اندازم و خود شما می‌دانید که به زینب (س) چه گذشت. ما همه باید تابع آن شیرزن باشیم. تا زمانی که مسلمانیم و تابع حسین (ع) می‌باشیم، باید اینطور باشد.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام ابوالفضل مهرابی

نقش رزمندگان استان سمنان در دوران دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوران هشت ساله دفاع مقدس برگ افتخاری در دفتر غیرت و مردانگی ایرانیان رقم زد، مردم استان سمنان با اعزام تعداد قابل توجه رزمندگان به این نبرد، جزو سه استان برتر در تقدیم بیشترین تعداد شهید در کشور است؛ مدالی که از هر رنگی بالاتر و آرمانی جاودان را یادآور است.

رزمندگان سلحشور و دلیر ایران اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ عملیات محدود نیمه‌گسترده و گسترده انجام دادند و با مدیریت تحسین‌برانگیز نظامی و پرورش قوای رزمی توانستند با قاطعیت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

نیروهای اعزامی از استان سمنان نیز در ۵۵ عملیات شامل ۲۴ عملیات توسط سپاه و بسیج، ۱۱۰ عملیات توسط لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش و ۲۰ عملیات توسط جهادسازندگی، شرکت و نقش فعال و اثرگذاری را ایفا کردند.

جمعیت استان سمنان در سال ۱۳۵۵ حدود ۲۸۹ هزار و ۴۶۰ نفر و کمتر از یک درصد از جمعیت کشور بود که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم سه هزار شهید بیانگر این مدعاست که مردم این خطه تمام‌قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشتند.

جنگ تحمیلی در دهه ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ اتفاق افتاد و اگر ملاک محاسبه جمعیت کل کشور و استان سمنان را در سال ۱۳۶۵ قرار دهیم، می‌توان گفت جمعیت کل کشور در سال ۶۵ حدود ۴۹ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و جمعیت استان سمنان نیز در آن سال ۴۱۷ هزار ۳۵ نفر بود.

مقایسه آماری فوق چنین نشان می دهد که در کل کشور بر اساس جمعیت سال مورد اشاره، معادل ۴۴ صدم درصد یعنی یک نفر در ۲۲۶ نفر به فیض شهادت نائل آمدند، این رقم در استان سمنان ۶۹ صدم درصد یعنی یک نفر در هر ۱۴۵ نفر جمعیت استان بود.

سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا، یک و هفت دهم برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است و بیش از ۹۷ درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و همه این سروقامتان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.

مقایسه آماری شهیدان بسیجی استان سمنان با کشور نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و ۹۳۰ هزار بسیجی رزمنده در کشور، ۹۵۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و معادل چهار و ۹ دهم درصد کل رزمندگان و سهم استان سمنان از شهدای بسیجی یکهزار و ۵۷۴ نفر است که معادل پنج و چهار دهم درصد رزمندگان استان محسوب می‌شود.

هم‎گام با بسیجیان، حضور پاسداران به عنوان فرماندهان و همرزمان آنان در جبهه‌های جنگ بسیار چشمگیر بود. به طوری که طبق آمارهای موجود تعداد ۳۱۶ نفر از پاسداران استان سمنان یعنی به ازای هر پنج نفر یک نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و طبق آمار رسمی اعلام شده، تعداد سه هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای داوطلب تحت امر جهاد در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند که با توجه به تناسب آمار کشور، معادل یک و نیم درصد آمار کل شهدای کشور می‌شود.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام ابوالفضل مهرابی

نگاهی به آمار رزمندگان و شهدای استان سمنان

شمار شهدای جهاد در استان سمنان به حدود ۱۱۳ نفر می‌رسد که معادل چهار درصد از آمار کل شهدای استان را تشکیل می‌دهد و بر پایه گزارش‌ها، آمار شهدای جهاد استان با ۱۱۳ نفر معادل سه و ۶ دهم درصد از کل شهدای جهاد کشور را شامل می‌شود که بیش از سه برابر میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است.

از سه هزار شهید استان سمنان، ۲۲۰ نفر ورزشکار و ۹۶ شهید در عرصه بهداشت و درمان به فیض شهادت رسیدند و ۷۰۰ نفر از رزمندگان جبهه‌های جنگ حق علیه باطل که از این حوزه عازم نبرد شده بودند نیز به جایگاه والای جانبازی نائل آمدند.

از مجموع ۹۶ شهید بهداشت و درمان دفاع مقدس استان سمنان، یک شهید پزشک بود، ۶ شهید نیز بهداشت و پزشکیار، ۵۶ شهید امدادگر، ۹ شهید حامل مجروحان، ۹ شهید راننده آمبولانس و ۱۸ شهید نیز بهداشتیار و عضو کادر بهداشت و درمان رزمندگان دفاع مقدس بودند که به شهادت رسیدند.

شمار کل جانبازان استان سمنان هفت هزار و ۲۰۰ نفر است که از این تعداد یکهزار و ۸۰۷ نفر از جانبازان استان را جانبازان شیمیایی تشکیل می‌دهند. ۲۰۷ نفر دارای بیش از ۲۵ درصد جانبازی هستند.

طبق گزارش‌ها، در کشور به ازای هر ۱۲۴ نفر یک نفر جانباز و در استان سمنان به ازای هر ۵۸ نفر یک نفر در دوران دفاع مقدس جانباز شدند و استان سمنان بیش از ۲ و یک دهم برابر میانگین کشوری جانباز دارد و همچنین یکهزار و ۷۴۷ نفر از این جانبازان بیش از ۲۵ درصد جانبازی دارند.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام ابوالفضل مهرابی

برنامه‌ریزی برای دومین کنگره شهدای استان سمنان در بهار ۱۴۰۳

سمنان به عنوان یکی از استان‌های سرآمد دوران دفاع مقدس و جزو سه استان دارای بیشترین تعداد شهدا به نسبت جمعیت برای پاسداری از کیان نظام جمهوری اسلامی، به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه جهاد تبیین و مقابله با جنگ ترکیبی و تهاجم فرهنگی دشمنان وارد میدان شده است و برگزاری هشت اجلاسیه در هشت شهرستان استان سمنان برنامه‌ریزی شد تا در نهایت هشت اجلاسیه به دومین کنگره سه هزار شهید در بهار سال ۱۴۰۳ مزین شود.

برگزاری اجلاسیه شهدا در هر شهرستان استان سمنان در واقع اقدامی برای معرفی شهدای هر شهرستان به نسل امروز آن شهرستان است که در نهایت تمامی مردم استان سمنان و دیگر استان‌ها در نقاط مختلف کشور در «کنگره سه‌هزار شهید استان سمنان» با تمامی شهدا و خط مشی و سیره این بزرگواران همیشه‌جاودان بیش از پیش آشنا شوند تا راه بر توطئه دشمنان سد شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha