شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام اسدالله احمدی

شاهرود - ایرنا - اسدالله احمدی فرزند قربان و سکینه از شهیدان دفاع مقدس شهرستان شاهرود دیار دارالمرحمه سمنان است که در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی حضوری فعال داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهید اسدالله احمدی یکم تیرماه سال ۱۳۴۱ در روستای قلعه نوخرقان از توابع شهرستان شاهرود در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود.

این شهید والامقام، تحصیلات خود را تا پایان دوره راهنمایی ادامه داد و از آن پس برای کمک به خانواده در تامین مخارج زندگی وارد عرصه کار و تلاش شد.

شهیداحمدی، با شروع جنگ تحمیلی به عضویت سپاه پاسدارن درآمد و به عنوان فرمانده دسته در تیپ ۲۱ گردان کربلا به کمک همسنگرانش در خط مقدم جبهه شتافت.

وی پس از ۱۴ ماه و ۲۹ روز نقش‌آفرینی در دفاع از خاک میهن اسلامی در بیست و یکم بهمن ۱۳۶۴ در عملیات غرورآفرین والفجر هشت در اروند رود جزیره بوارین در اثر اصابت ترکش به سر و پهلو به مقام رفیع شهادت نائل گشت.

پیکر مطهر شهید احمدی، در گلزار شهدای زادگاهش واقع در روستای قلعه‌نو خرقان در شهرستان شاهرود به خاک سپرده شد.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام اسدالله احمدی

انفاق تمام دارایی برای بسیج

این شهید والامقام در وصیت‌نامه خود نوشته است: «مدت ۲۵ روز، روزه بدهکارم، ادا کنید و آنچه دارم مبلغ ۸۰ هزار ریال معادل هشت هزار تومان به بسیج بدهید.»

وی به برادران و خواهران دینی سفارش کرده است:«ساکت بودن در زمانی که جنایتکاران دستشان به‌خون محرومان و مستضعفان آلوده است، معنایی ندارد. به‌جای تکیه بر، جنایتکاران جهان‌خوار بر رحمت بی‌انتهای خداوند تکیه کنید، این سیر و حرکت انبیاء و اولیاء است. مبادا تمرد از امر ولی فقیه کنید، که کفران نعمت است. از شکرگزاران باشید و رهبر و مرجع تقلید (روح‌الله) را چون جانتان دوست بدارید. با اطمینان قلب پشتیبان امام و انقلاب باشید و تا سرحد جان بکوشید و مطمئن باشید که موفقیت و پیروزی با ما است.»

«هیچ‌گاه از یاد خدا غافل نشوید و برای حفظ قوانین اسلام از خود و خانواده خود شروع کنید، تا جامعه از کفر و نفاق و دیگر کارهای شیطانی پاک شود و از هیچ چیز دریغ نکنید که مرگ فناء نیست، بلکه اول بقاء است.»

درخواست شهید از مادر، پدر و همسرش این بود: «پدر و مادرم، قربان شما که هیچ‌کس جز شما بعد از خدا، مولا، ائمه و امام عزیز گردنم حقی ندارد. سعی و کوشش خود را در راه خدا کنید. صبر پیشه کنید، که خدا با صابران است و چون امانتی که از خدا نزد شما بوده و حال به‌خوبی پس می‌دهید، نگران نباشید که خدا اجرش را خواهد داد.»

«مادر و همسرم، زن‌های زمان را بنگرید، همه از نسل آدم هستیم، بدان‌گونه باشید که امام‌ می‌خواهد و از زینبیان باشید.»

نقش رزمندگان استان سمنان در دوران دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوران هشت ساله دفاع مقدس برگ افتخاری در دفتر غیرت و مردانگی ایرانیان رقم زد، مردم استان سمنان با اعزام تعداد قابل توجه رزمندگان به این نبرد، جزو سه استان برتر در تقدیم بیشترین تعداد شهید در کشور است؛ مدالی که از هر رنگی بالاتر و آرمانی جاودان را یادآور است.

رزمندگان سلحشور و دلیر ایران اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ عملیات محدود نیمه‌گسترده و گسترده انجام دادند و با مدیریت تحسین‌برانگیز نظامی و پرورش قوای رزمی توانستند با قاطعیت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام اسدالله احمدی

نیروهای اعزامی از استان سمنان نیز در ۵۵ عملیات شامل ۲۴ عملیات توسط سپاه و بسیج، ۱۱۰ عملیات توسط لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش و ۲۰ عملیات توسط جهادسازندگی، شرکت و نقش فعال و اثرگذاری را ایفا کردند.

جمعیت استان سمنان در سال ۱۳۵۵ حدود ۲۸۹ هزار و ۴۶۰ نفر و کمتر از یک درصد از جمعیت کشور بود که با توجه به جمعیت آن زمان استان، تقدیم سه هزار شهید بیانگر این مدعاست که مردم این خطه تمام‌قد برای دفاع از انقلاب در صحنه حضور داشتند.

جنگ تحمیلی در دهه ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ اتفاق افتاد و اگر ملاک محاسبه جمعیت کل کشور و استان سمنان را در سال ۱۳۶۵ قرار دهیم، می‌توان گفت جمعیت کل کشور در سال ۶۵ حدود ۴۹ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و جمعیت استان سمنان نیز در آن سال ۴۱۷ هزار ۳۵ نفر بود.

مقایسه آماری فوق چنین نشان می دهد که در کل کشور بر اساس جمعیت سال مورد اشاره، معادل ۴۴ صدم درصد یعنی یک نفر در ۲۲۶ نفر به فیض شهادت نائل آمدند، این رقم در استان سمنان ۶۹ صدم درصد یعنی یک نفر در هر ۱۴۵ نفر جمعیت استان بود.

سمنان به تناسب جمعیت کشور و شهدا، یک و هفت دهم برابر میانگین کشوری شهید تقدیم میهن کرده است و بیش از ۹۷ درصد از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و همه این سروقامتان و مدافعان وطن در خطوط مقدم و مناطق جنگی به شهادت رسیدند.

نگاهی به آمار رزمندگان و شهدای استان سمنان

شمار شهدای جهاد در استان سمنان به حدود ۱۱۳ نفر می‌رسد که معادل چهار درصد از آمار کل شهدای استان را تشکیل می‌دهد و بر پایه گزارش‌ها، آمار شهدای جهاد استان با ۱۱۳ نفر معادل سه و ۶ دهم درصد از کل شهدای جهاد کشور را شامل می‌شود که بیش از سه برابر میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است.

از سه هزار شهید استان سمنان، ۲۲۰ نفر ورزشکار و ۹۶ شهید در عرصه بهداشت و درمان به فیض شهادت رسیدند و ۷۰۰ نفر از رزمندگان جبهه‌های جنگ حق علیه باطل که از این حوزه عازم نبرد شده بودند نیز به جایگاه والای جانبازی نائل آمدند.

شهیدنامه ایرنا استان سمنان؛ جاویدنام اسدالله احمدی

از مجموع ۹۶ شهید بهداشت و درمان دفاع مقدس استان سمنان، یک شهید پزشک بود، ۶ شهید نیز بهداشت و پزشکیار، ۵۶ شهید امدادگر، ۹ شهید حامل مجروحان، ۹ شهید راننده آمبولانس و ۱۸ شهید نیز بهداشتیار و عضو کادر بهداشت و درمان رزمندگان دفاع مقدس بودند که به شهادت رسیدند.

شمار کل جانبازان استان سمنان هفت هزار و ۲۰۰ نفر است که از این تعداد یکهزار و ۸۰۷ نفر از جانبازان استان را جانبازان شیمیایی تشکیل می‌دهند. ۲۰۷ نفر دارای بیش از ۲۵ درصد جانبازی هستند.

طبق گزارش‌ها، در کشور به ازای هر ۱۲۴ نفر یک نفر جانباز و در استان سمنان به ازای هر ۵۸ نفر یک نفر در دوران دفاع مقدس جانباز شدند و استان سمنان بیش از ۲ و یک دهم برابر میانگین کشوری جانباز دارد و همچنین یکهزار و ۷۴۷ نفر از این جانبازان بیش از ۲۵ درصد جانبازی دارند.

شهرستان شاهرود بیش از یکهزار و ۱۰۰ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha