شهر هزار سنگر آمل؛ آوردگاه حماسه سازی مردمانی آگاه

ساری- ایرنا- مردم بیدار و آگاه آمل ۴۲ سال پیش با مقاومت و پایداری در برابر حمله گروهک های منافق به شهر هزار سنگر، خالق حماسه ای جاودان شدند و با شکست دشمنان و عقب نشینی آنان به جهانیان ثابت کردند که همواره پشتیبان نظام جمهوری اسلامی در تمامی عرصه ها هستند.

به گزارش ایرنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام نوپای جمهوری اسلامی، دشمنان تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی به کار بستند و در دوران دفاع مقدس گروهک های منافق به ستون پنجم دشمن تبدیل شدند چنانچه در سال ۱۳۶۰ خورشیدی فعالیت های خود را آشکار کردند و تصرف و جدا کردن بسیاری از شهرها از ایران را در دستور کار خود قرار دادند تا بتوانند به اهداف خویش که شامل از میان بردن نظام جمهوری اسلامی و برپایی حاکمیت به اصطلاح انقلابی در پوشش نظام کمونیستی می شد، دست یابند اما مقاومت مردم و هوشیاری مسوولان در برابر این حمله ها سبب شد تا نقشه های آنان افشا و با شکست رو به رو شود.

گروهک کمونیستی سربداران با هدف تصرف شهر آمل در ۶ بهمن ۱۳۶۰ خورشیدی با ایجاد آرایش نظامی، این شهر را به محاصره خود درآورد اما دلاورمردان خطه شمال به همراه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در برابر تجاوز دشمنان ایستادگی و پس از ۱۰ ساعت نبرد حمله آنان را به صورت کامل سرکوب و آنها را وادار به عقب نشینی و فرار کردند.

در این پیوند رییس ستاد مردمی حماسه ششم بهمن آمل، از پیش بینی وتدوین حدود ۱۵۰ عنوان ویژه برنامه برای هفته گرامیداشت حماسه مردم این شهرستان در واقعه سال ۱۳۶۰ و چهل و دومین سالگرد این حماسه جاویدان خبر داد.

علی امانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این برنامه ها از روز شنبه ۳۰ دی ماه با همکاری سازمان سیما، منظر وفضای سبزشهری شهرداری آمل با کاشت نهال به یاد ۴۱ شهید حماسه مردمی ششم بهمن در حدفصل پل و میدان شهدای ششم بهمن و پارک مینیاتوری این شهر شروع خواهد شد.

وی افزود: برنامه ها درحوزه های فرهنگی، علمی، اجتماعی و ورزشی تدوین شده که برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی لوچو قهرمانی کشور جام شهدای ششم بهمن، نشست جانبازان حماسه ششم بهمن در واقعه جنگل در محل فرمانداری، یادواره شهدای جنگل با حضور حماسه سازان و یادگاران جنگل از استانهای شمالی کشور روز پنجم بهمن در دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی، زنگ حماسه و مقاومت در روز چهارشنبه همزمان درمدارس مازندران، همایش علمی و تخصصی حماسه ششم بهمن در دانشگاه مازندران در روز دوشنبه دوم بهمن در بابلسر، اعزام راویان حماسه به مدارس و دانشگاه های سطح استان از مهم‌ترین آنها است.

رییس ستاد مردمی حماسه ششم بهمن آمل اضافه کرد: برنامه های گرامیداشت این هفته درسطح بخش ها و ادارات نیز تدوین شده که برگزاری یادواره شهدای حماسه ششم بهمن سال۱۳۶۰ در روستاها، مسابقات فرهنگی و ورزشی در رشته های مختلف و دیدار با خانواده های معظم شهدا و جانبازان و یادگاران این حماسه با حضور مدیران استانی و شهرستانی در طول هفته اجرا خواهد شد.

سردار امانی ادامه داد: مراسم محوری و اصلی گرامیداشت چهل و دومین سالگرد ۴۱ شهید حماسه ششم بهمن سال ۱۳۶۰ آمل، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مصلی میربزرگ و با حضور مدیران ارشد کشوری و لشگری و خانواده های شهدا و قشرهای مختلف مردم برگزار خواهد شد.

شهر هزار سنگر آمل؛ آوردگاه حماسه سازی مردمانی آگاه

وی همچنین به همزمان روز ششم بهمن امسال با روز جمعه و برگزاری نمازجمعه اشاره کرد و ادامه داد: با هماهنگی و نامه نگاری که با ستاد شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور شده، درخواست شد تا با توجه به ثبت روز ششم بهمن بهمن آمل به نام سالروز حماسه مردم آمل، در بخشی از خطبه های ائمه جمعه سراسر کشور نیز لحاظ و بیان شود.

وی این اقدام را بسیار تاثیرگذار در جهت معرفی بیشتر حماسه مردم آمل در واقعه ششم بهمن سال ۶۰ از تریبون نمازجمعه استان عنوان کرد.

ثبت موسسه فرهنگی هنری هزارسنگر

رییس ستاد مردمی حماسه ششم بهمن آمل همچنین از تصویب وثبت قانونی تشکیل موسسه فرهنگی هنری ششم بهمن آمل با موافقت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در راستای برنامه ریزی و محتوا سازی برای گرامیداشت ونیز ترویج این حماسه به نسل آینده خبر داد.

سردار امانی افزود: با راه اندازی موسسه حماسه ششم بهمن آمل، برنامه ها هدفمندتر و برنامه ریزی های دقیقی تری در راستای محتوا سازی ومردمی کردن برنامه های مناسبتی گرامیداشت حماسه ششم بهمن سال ۱۳۶۰ مردم آمل در هر سال انجام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه امسال برنامه های گرامیداشت حماسه ششم بهمن آمل به ریاست استاندار مازندران برگزار و پس از آن جلسات متعدد کمیته ها در سطح شهرستانها نیز انجام شد، افزود: رویکرد همه برنامه‌های پیش بینی شده در هفته بزرگداشت حماسه ششم بهمن آمل، مردمی است و دستگاه های اجرایی بیشتر نقش نظارتی خواهند داشت.

شهر هزار سنگر آمل؛ آوردگاه حماسه سازی مردمانی آگاه

سردار امانی یادآورشد: درکشور ما درسالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون حماسه و حوادث زیادی رخ داده که حماسه مردمی ششم بهمن سال ۶۰ مردم آمل به خاطر ویژگی های خاص آن که مردمی و مقاومت مردمی بوده، جاودانه و در وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) نیز از مردم شهرآمل نیز تشکر شده بود.

وی تصریح کرد: حماسه ای که مردم آمل برای پایداری نظام نوپای جمهوری اسلامی در مواجهه با گروهک کمونیست خلق کردند، باید توسط راویان حماسه تببین و به عنوان یک الگوی موفق مقاومت و افتخار این شهر به نسل کودک، نوجوان وآینده این شهرستان، استان وکشور مطرح شود.

به گزارش ایرنا، در سحرگاه ششم بهمن ماه سال ۶۰ عده‌ای منافق و مائوئیست از سمت جنگل در قسمت جنوب آمل قصد تصرف این شهر را داشتند که مردم آمل در کمتر از یک روز با مقاومت خود به این غائله پایان دادند.

در آن واقعه تاریخی وحماسی که هرساله در هفته نخست بهمن ماه در شهرآمل با برگزاری ویژه برنامه هایی گرامی داشته می شود، ۴۱ نفر شهید و صدها نفر جانباز شدند.

شهرستان آمل با ۱۵۰ عنوان برنامه به استقبال این واقعه تاریخی سال ۱۳۶۰ می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha