۳ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85361420
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گردشگری هنر؛ آنسوی گنجینه موسیقی اصیل ایرانی

۳ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۳۰
کد خبر: 85361420
گردشگری هنر؛ آنسوی گنجینه موسیقی اصیل ایرانی

همدان- ایرنا- هنرمند نام آشنای موسیقی سنتی استان همدان و غرب کشور معتقد است: موسیقی اصیل ایرانی یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در صنعت گردشگری به ویژه گردشگری هنر است که پیوند فرهنگ‌ها و تقویت این هنر فاخر ایرانی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا؛ موسیقی سنتی بخشی از هویت اصیل هزاران ساله ایرانیان است، آنجا که این هنر فاخر اهمیتی صدچندان می‌یابد و ملت‌ها و فرهنگ‌های مختلف را به یکدیگر پیوند می‌دهد و رشته مِهر و الفت‌شان را مستحکم می‌سازد.

دیرپایی هنر موسیقی اصیل ایرانی آنچنان گران‌سنگ و وزین است که کشورمان را همواره در دوران‌های مختلف بر بلندای موسیقی اصیل جهان نشانده و چه افتخارات بزرگی که به واسطه هنرنمایی بزرگان این عرصه در تاریخ پرشکوه این هنر ثبت و ضبط کرده است.

هنر موسیقی سنتی ایران طی سال‌ها فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است تا امروز که تشنه نواختن و پیوند خوردن با قلب‌های مردمانی است که در پهنه این سرزمین کهن و هنرپرور رشد و نمو کرده و به عقبه طولانی و طلایی خود می‌بالند و به بزرگان موسیقی اصیل ایرانی که نامی پرآوازه در جهان دارند.

هنر موسیقی سنتی ایران طی سال‌ها فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است تا امروز که تشنه نواختن و پیوند خوردن با قلب‌های مردمانی است که در پهنه این سرزمین کهن و هنرپرور رشد و نمو کرده و به عقبه طولانی و طلایی خود می‌بالنددر این میان هنرمندان و گروه‌های بزرگ و کوچک موسیقی به واسطه ذات هنری که نزد ایرانیان است، در جای جای ایران اسلامی رشد کردند و اجازه ندادند هویت هزاران ساله موسیقی ایرانی محو و یا کمرنگ شود، این هنر اما امروز جایگاهی والاتر از آنچه باید، نیاز دارد.

«رضا قدسی» از آن دست هنرمندانی است که اصالت هنر را از خانواده‌اش به ارث برده و در کنار درس و تحصیل، هیچگاه از هنر موسیقی جدا نشد و این عشق و علاقه به هنر، بسترساز تولد گروهی فاخر و افتخارآفرین به نام «همراز» شد، گروهی که امروز در استان و کشور حرف برای گفتن دارد و افتخارات زیادی را در پرونده هنری خود دارد.

گردشگری هنر؛ آنسوی گنجینه موسیقی اصیل ایرانی

او با عشق و علاقه فراوان از همان اوایل کودکی به اشکال مختلف با شرکت در گروه‌های سرود مدارس، گرایش و استعداد خود را به این هنر والا نشان داد و از سال ۱۳۷۴ به صورت جدی‌تر وارد دنیای موسیقی کلاسیک ایرانی شد و به علت گرایش و تاثیری که ساز کمانچه در او داشت، به فراگیری این ساز نزد اساتید مختلفی همچون استاد امینی و استاد محمدی همت گماشت.

قدسی پس از اتمام دوران متوسطه، سال ۱۳۷۸ با ورود به دانشگاه در رشته مهندسی منابع طبیعی در این رشته از دانشگاه یزد دانش‌آموخته شد و در کنار تحصیل، همواره به دنبال فراگیری و کسب تجربه در موسیقی و به خصوص نوازندگی ساز کمانچه بود، سال ۱۳۸۲ گروه موسیقی «همراز» به سرپرستی او تاسیس شد.

این هنرمند موسیقی از سال ۱۳۸۳ به عنوان مدرس ساز کمانچه مشغول به آموزش در این ساز شد و تاکنون در گروه‌های موسیقی متعددی به عنوان سرپرست، نوازنده و آهنگساز حضور پیدا کرد و اجراهای بی‌شماری در قالب کنسرت و حضور در جشنواره‌های مختلف موسیقی داشت.

از جمله فعالیت‌های هنری او می‌توان به شرکت در ۲۴ دوره جشنواره‌های موسیقی معتبر استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی به عنوان گروه منتخب و کسب رتبه‌های برتر متعدد اشاره کرد، ضبط و انتشار آلبوم همراز، ضبط و انتشار ۲ نماهنگ با موضوعات نوروز و ملی و میهنی، حضور در برنامه‌های شب آواز، اعزام به کشور ترکیه به عنوان سفیر فرهنگی و هنری، شرکت در همایش آنلاین گروه نوازی آوای سلامت گرامیداشت مقام مدافعان سلامت اشاره کرد.

قدسی همچنین اجرای بیش از ۳۰۰ کنسرت و اجرای صحنه‌ای در استان‌های مختلف کشور از جمله تهران، همدان، گلستان، خراسان، لرستان، یزد و مرکزی را در پرونده هنری خود دارد، او در حال حاضر مسئولیت انجمن موسیقی شهرستان ملایر را بر عهده دارد و در حوزه موسیقی به عنوان مدرس، نوازنده و سرپرست گروه مشغول به فعالیت مستمر است.

گردشگری هنر؛ آنسوی گنجینه موسیقی اصیل ایرانی

همدان یکی از استان‌های پیشرو در موسیقی

در همین راستا و به بهانه دومین جشنواره «شب‌های موسیقی هگمتانه»، مدیر اجرایی این جشنواره و مسئول انجمن موسیقی ملایر در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: استان همدان با برپایی این جشنواره، شب‌ها و روزهای پرنشاطی را برای مردم هنردوست فراهم کرده که تمامی شهرستان‌ها با برگزاری برنامه‌های مختلف موسیقی، از این جشنواره بهره‌مند می‌شوند.

همدان از استان‌های پیشرو در حوزه موسیقی است«رضا قدسی» همدان را یکی از استان‌های پیشرو در حوزه موسیقی دانست و افزود: هر سال جشنواره‌های متعدد موسیقی به طور منظم برگزار می‌شود که با استقبال خوب مردم مواجه است.

همدان با برپایی جشنواره های موسیقی، شب‌ها و روزهای پرنشاطی را برای مردم هنردوست فراهم کرده استوی با اشاره به آغاز برگزاری دومین جشنواره موسیقی شب‌های هگمتانه از ۲۹ دی تا پنجم بهمن در همدان و ۹ شهرستان این استان، بیان کرد: اولین دوره جشنواره موسیقی شب‌های هگمتانه سال ۱۳۹۷ برگزار شد که تکرار دومین جشنواره، اتفاقی خوشایند برای اهالی هنر و موسیقی این استان است تا بتوانند هنر فاخر خود را به مردم عرضه کنند.

مدیر اجرایی دومین جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه با اشاره به ظرفیت و جایگاه موسیقی سنتی ملایر، ادامه داد: روز نخست اجراهای صحنه‌ای مصادف با اجرای هنرمندان شهرستان ملایر در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهرستان بود که در این دوره از جشنواره چهار نماینده برای اجرای نمایش صحنه‌ای و گروه نوازی از ملایر حضور دارند.

به گفته قدسی؛ گروه «خوشه کوبان تاک» به سرپرستی «مهدی خاکساران»، گروه «افسون» به سرپرستی «زهرا یزدی»، گروه «همراز» به سرپرستی «رضا قدسی» و گروه «آوانا» به سرپرستی «امید آزاک» نمایندگان شایسته ملایر در این دوره از جشنواره هستند.

گردشگری هنر؛ آنسوی گنجینه موسیقی اصیل ایرانی

سالن کنسرت؛ مطالبه مهم اهالی موسیقی ملایر

مسئول انجمن موسیقی ملایر با بیان اینکه با انتشار فراخوان این جشنواره، استقبال خوبی از جشنواره شد، افزود: ۵۴ گروه آثار خود را برای شرکت در جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه ارسال کردند که در نهایت ۲۱ اثر و در حقیقت ۲۱ گروه برای اجرای صحنه‌ای انتخاب شدند که در همدان و ۹ شهرستان در حال اجرای برنامه هستند.

۲۱ گروه برای اجرای صحنه ای جشنواره شب های موسیقی هگمتانه انتخاب شدند که در همدان و ۹ شهرستان استان در حال اجرای برنامه هستند

قدسی یکی از اهداف در انجمن موسیقی ملایر را رشد، اعتلا و اشاعه فرهنگ موسیقی فاخر الهام گرفته از فرهنگ ناب موسیقی ایران زمین مبتنی بر اصالت‌های قومی، ملی و منطقه‌ای بر اساس نیازهای فرهنگی کشور عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد: با کمک، همدلی، حمایت و نگاه ویژه همه متولیان فرهنگ و هنر به ویژه دوستداران و اهالی موسیقی، بتوانیم به اهداف خود جامه عمل بپوشانیم.

وی با اشاره به استقبال پرشور مردم و علاقه‌مندان به موسیقی و اجراهای صحنه‌ای در ملایر و سایر شهرستان‌های استان، در عین حال ایجاد سالن کنسرت در ملایر را مطالبه عمومی و خواسته اهالی موسیقی دانست و از رسانه‌ها خواست: مسئولان را برای تحقق این خواسته مهم پای‌کار بیاورند تا نخستین سالن کنسرت رسمی در شهر ملایر با ظرفیت یک‌هزار نفر را کلید بزنیم.

سال آینده شاهد برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی و هنری در ملایر با محوریت موسیقی خواهیم بود و این جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری، تحت عنوان «شب‌های موسیقی تاک» در پنج حوزه فعالیت خواهد کردمدیر اجرایی جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه حمایت از موسیقی اصیل ایرانی را یک ضرورت دانست و افزود: زیرساخت‌های لازم برای ایجاد سالن کنسرت باید فراهم شود تا شاهد اجراهای بهتر و استمرار اینگونه رویدادهای فرهنگی و هنری در ملایر باشیم.

قدسی همچنین یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در صنعت گردشگری را توجه ویژه به گردشگری هنری دانست و تاکید کرد: موسیقی اصیل ایرانی می‌تواند در تحقق و توسعه گردشگری هنر پیشتاز باشد و در این زمینه به واسطه ارتباطاتی که با بزرگان موسیقی کشور داریم، می‌توانیم شرایط حضور بزرگان موسیقی را در این شهرستان فراهم و تور کنسرت برگزار کنیم.

ملایر با «شب‌های موسیقی تاک» می‌نوازد

وی ادامه داد: با توجه به علاقه مردم هنردوست به موسیقی فاخر ایرانی و استمرار این رویدادها، به طور قطع شاهد پویایی اقتصادی در شهرستان ملایر خواهیم بود.

مسئول انجمن موسیقی ملایر یادآور شد: سال آینده شاهد برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی و هنری در ملایر با محوریت موسیقی خواهیم بود و این جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری، با عنوان «شب‌های موسیقی تاک» در پنج حوزه فعالیت خواهد کرد.

قدسی گفت: حوزه اول اجراهای صحنه‌ای (کنسرت‌ها) است که با حضور هنرمندان و اساتید این حوزه از پنج استان تهران، همدان، مرکزی، لرستان و کرمانشاه به مدت یک هفته در شهر ملایر برگزار می‌شود و شاهد هنرنمایی ۱۵ گروه فاخر و ارزشمند سنتی و محلی در این شهر خواهیم بود.

گردشگری هنر؛ آنسوی گنجینه موسیقی اصیل ایرانی

برگزاری جشنواره مرشدی؛ برای نخستین بار در استان همدان

وی برگزاری نمایشگاه ساز را دومین حوزه این رویداد بزرگ هنری دانست و بیان کرد: با رایزنی‌هایی که با خانه موسیقی و انجمن موسیقی ایران صورت گرفته، به دنبال این هستیم که ملایر را به عنوان پایلوت سازسازی ایران معرفی کنیم، چرا که تاکنون بیش از ۲۰۰ کارگاه سازسازی در این شهرستان شناسایی شده و از این نظر یک آمار ارزشمند در کشور محسوب می‌شود.

برگزاری نخستین جشنواره مرشدی "ضرب و زنگ" برای نخستین بار در همدان برگزار خواهد شد

این هنرمند موسیقی کشور همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی( وُرک‌شاپ‌) با موضوعات مختلف و متنوع شعر، موسیقی و سازسازی با حضور اساتید توانمند از تهران حوزه سوم و گردشگری و بازدید از اماکن تاریخی را چهارمین حوزه این رویداد هنری دانست که نمایشگاه صنایع دستی و سوغات نیز برپا خواهد شد.

رایزنی هایی با خانه موسیقی و انجمن موسیقی ایران صورت گرفته تا ملایر بعنوان پایلوت "ساز سازی" ایران معرفی شودقدسی برگزاری نخستین جشنواره مرشدی با عنوان «ضرب و زنگ» را از دیگر ابتکارات در حوزه موسیقی برشمرد و بیان کرد: این ایده نو و جدیدی است که توسط انجمن موسیقی مطرح شد و برای نخستین بار در استان همدان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره موسیقی نظامی با عنوان «ترنم مقاومت» ویژه یگان‌های موسیقی نیروهای مسلح نیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مصادف با سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha