استاد دانشگاه پاکستان: تروریسم مانع جدی در مسیر رشد روابط تهران- اسلام آباد است

اسلام‌آباد - ایرنا - مدیر دانشکده سیاست و روابط بین الملل دانشگاه قائداعظم در پایتخت پاکستان عنوان کرد: وجود گروه‌های تروریستی مانع جدی در مسیر رشد روابط تهران و اسلام‌آباد و یا اجرای ابتکارات متقابل برای افزایش سطح همکاری‌ها هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ظفر نواز جسپال پژوهشگر ارشد مسائل راهبردی طی یادداشتی برای شبکه دیجیتالی «وی نیوز» پیرامون رویدادهای اخیر در مرزهای ایران و پاکستان نوشت: با وجود روابط تاریخی دو کشور، جغرافیای مشترک، قرابت مذهبی و فرهنگی رخدادهای اخیر آسیب‌پذیری مرزهای جنوب غربی پاکستان را آشکار کرد.

وی با اشاره فراز و نشیب در روابط تهران و اسلام‌آباد در طول چند دهه اخیر و سیاست‌های این دو کشور در همگرایی با همپیمانان خود در شبه قاره، ماهیت روابط پاکستان با آمریکا، روابط هند با ایران و رقابت‌های سیاسی در افغانستان، افزود: منطقه‌ای که از قبل با دگرگونی‌های ناشی از افزایش نفوذ چین در غرب آسیا، نفوذ آمریکا در پاکستان و نقش فعال هند در ائتلاف چهارجانبه I2U2 (آمریکا، امارات، هند و اسرائیل) مواجه بوده اکنون شاهد پیامدهای بی سابقه در مرزهای ایران و پاکستان است.

استاد دانشگاه قائداعظم گفت: حضور عناصر تروریستی در مرزهای ایران و پاکستان یک مساله آشکار است، دو همسایه همواره نگرانی‌های جدی متقابل نسبت به پدیده تروریسم را به یکدیگر منتقل کرده‌اند. پاکستان رقیب سنتی خود، هند را به پشتیبانی از تروریست‌های تجزیه طلب بلوچ متهم می‌کند که اصلی ترین عوامل ناآرامی‌ در مرزهای مشترک با ایران محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: تشدید درگیری‌ها نه به نفع ایران و نه به نفع پاکستان است بلکه فقط به تضمین منافع شوم گروه های تروریستی کمک می‌کند. بنابراین، اسلام‌آباد و تهران باید منطقی عمل کنند و با استفاده از کانال های ارتباطی متعدد بین دو کشور، برای احیای روابط و ترمیم اعتماد متقابل گام بردارند.

ظفر نواز معتقد است که وجود گروه‌های تروریستی مانع جدی در مسیر رشد روابط فی مابین و یا اجرای ابتکارات متقابل برای افزایش سطح همکاری‌ها است در عین حال نخبگان حاکم در تهران و اسلام‌آباد آینده خوش بینانه‌ای را برای همکاری ارائه می دهند.

روز گذشته جمعی از صاحبنظران پاکستانی در وبینار روابط با ایران، با هشدار نسبت به طرح‌های خارجی برای حمایت از تروریسم و بی ثباتی در مرزهای مشترک با ایران تاکید کردند که هر دو کشور، مدیریت مشترک کارآمد مرزی برای پاسخگویی به چالش‌های راهبردی را نیازمندند.

روز جمعه گذشته پس از گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و پاکستان، نخست وزیر پاکستان طی اجلاس کمیته امنیت ملی و کابینه دولت این کشور پایان تنش میان ۲ کشور همسایه را اعلام کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به تماس تلفنی جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان با تاکید بر احترام جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان، اظهار داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویا مورد توجه ماست و همکاری های ۲ کشور برای خنثی و نابود کردن اردوگاه های تروریستی در خاک پاکستان ضروری است.

امیرعبداللهیان افزود: در شرایطی که رژیم صهیونیستی به کشتار زنان و کودکان در فلسطین مبادرت می ورزد، لزوم اتحاد جهان اسلام و کشورهای بزرگ و موثر، بیش از پیش احساس می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha